  • 11. Data: 2014-06-06 14:56:10
    Temat: Re: Aplikacja do obróbki danych HEX/kod U2/RS232
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Tak na marginesie, fascynuje mnie tendencja do używania arkusz
    > kalkulacyjnego
    > przez inżynierów gdy dostępne są kombajny obliczeniowe typy Matlab czy
    > opensourcowy Octave.
    Bo trzeba się ich uczyć, a arkusz obsługujesz w zasadzie w biegu.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 12. Data: 2014-06-06 16:55:03
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 06.06.2014 14:45, j...@g...com wrote:

    > Tak na marginesie, fascynuje mnie tendencja do używania arkusz kalkulacyjnego
    > przez inżynierów gdy dostępne są kombajny obliczeniowe typy Matlab czy opensourcowy
    Octave.

    Sam sobie odpowiedziałeś: kombajny. Instalka matlaba zajmuje "niecałe"
    4GB, oczywiście program darmowy nie jest, a kosztuje krocie jeśli ktoś
    chce go używać legalnie i jak każdy taki kombajn ma pierdylion funkcji,
    których nigdy nie użyjesz jeśli nie projektujesz promu kosmicznego.
    Octave - sorry, używałem Matlaba/Simulinka i jak zobaczyłem tego
    niestabilnego sypiącego błędami potworka to szybko mu podziękowałem.
    Jak sobie wezmę darmowy pakiet LibreOffice (instalka waży 200MB) mam
    wszystko to samo co w nietanim MSOfficie, jest w nim Calc, odpowiednik
    Excela, w którym wykonam 99% obliczeń potrzebnych w codziennej
    inżynierskiej pracy.

    Jakub Rakus

  • 13. Data: 2014-06-06 20:37:09
    Od: j...@g...com

    W dniu piątek, 6 czerwca 2014 14:56:10 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

    > Bo trzeba się ich uczyć, a arkusz obsługujesz w zasadzie w biegu.
    > Kombajnu trzeba sie nauczyc, a Excela kazdy zna :-)
    Mniej wiecej te same odpowiedzi uzyskalem w pracy na wiekopomne odkrycie iz
    wiekszsc inzynierow "hardwarowych" korzysta z Exela jako platformy obliczeniowej mimo
    iz wiekszosc programuje w C.

    1) Excela tez trzeba sie nauczyc z jego milionem nikmu nie potrzebnych funkcji
    ukrytych w ciągle zmieniającym sie menu. Potrzebowealem zrobic tabelke z
    kilkoma wartoscami oraz obliczeniem rownania z tymi zmiennymi. Horrendum.

    2) Matlab/Octave ze swa skladnia sa zblizone sa do C i mowienie iz jest skomplikowany
    raczej wskazuje na niechec do programowanie np:
    Potrzebowalem odczytac z wykresu pewna wartosc zamiast znalezc wzor funkcji linowej
    opisanej ponizszymi wartoscami

    Skrypt dla Octave:
    x = [2, 3, 3.6];
    y = [38, 57, 68];
    plot (x, y);

    Skomplikowane? Raczej nie.

    3) Jezyki skryptowe jak Python czy Matlab/Octave daja ogromne biblioteki
    do obrobki zebranych danych. Ja wiem iz mozna obliczyc RMS itp takze w Excelu
    a FFT tez? ;)

    4) W wiekszosci dystrybucji Linuksowych Octave jak i Python sa spakietowane i nic nie
    trzeba instalowac oraz dzialaja stabilnie.

    A tak ku przypomnieniu, to nie ja pytalem jak w prosty sposob zebrac i zaprezentowac
    dane z portu szeregowego. Na pewno nie Excelem ;)

  • 14. Data: 2014-06-06 21:05:01
    Od: j...@g...com

    W dniu środa, 4 czerwca 2014 23:37:26 UTC+2 użytkownik Jakub Rakus napisał:
    > (...)
    > Nie chcę się pchać w Matlaba, w którym pewnie bym to zrobił szybko, ale to
    > wielka kobyła do ściągnięcia i jeszcze większa po instalacji.
    Do orginalnego pytacza:

    Twoje dane sa specyficzne tak wiec oczekiwanie iz uniwersalny program bedzie je w
    stanie "obrocic" jest co nieco dziwne.

    Jedynie sluszna opcja w Twoim przypadku jest programowanie w dowolnym, znanym Ci
    jezyku. Osobiscie polecam Pythona.

    Ps.
    Wyswietnie dynamicznego przebiegu (dane zebrane w kontrolerze i przeslane do PC przez
    ethernet) z danych obrobionych w tym skrypcie (tak jak u Ciebie konwersja z
    16-bitowych na float) to bylo kilka linijek kodu. Co do wydajnosci - bylem w stanie
    na relatywnie starym laptopie, wyswietlic przebieg skladajacy sie z 2500
    probek, co 100ms przychodzi paczka 100 probek.

  • 15. Data: 2014-06-06 21:30:36
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 06.06.2014 o 20:37 <j...@g...com> pisze:

> [...]
    > wiekszsc inzynierow "hardwarowych" korzysta z Exela jako platformy
    > obliczeniowej mimo iz wiekszosc programuje w C.
    No i normalne, w C źle się liczy i na dodatek wynik trzeba jeszcze jakoś
    wyświetlić, każda poprawka to czas bo trzeba kompilować program,a w excelu
    poprawiasz w komórce i od razu masz wynmik.

    > 1) Excela tez trzeba sie nauczyc z jego milionem nikmu nie potrzebnych
    > funkcji
    Guzik prawda, wystarcza kilka podstawowych, resztę szukasz w wstaw
    funkcję, mozliwości ci te daje najprostrzy darmowy pakiet nap libreoffice.

    > ukrytych w ciągle zmieniającym sie menu. Potrzebowealem zrobic tabelke z
    > kilkoma wartoscami oraz obliczeniem rownania z tymi zmiennymi. Horrendum.
    Bez przesady, podstawy arkusza są naprawdę proste.

    > 2) Matlab/Octave ze swa skladnia sa zblizone sa do C i
    Matlab jest płatny a octave to bubel.

    > Skomplikowane? Raczej nie.
    > 3) Jezyki skryptowe jak Python czy Matlab/Octave daja ogromne biblioteki
    Próbowałem sie nauczyć Python-a i dałem sobie spokój, zbyt popierniczony.

    > do obrobki zebranych danych. Ja wiem iz mozna obliczyc RMS itp takze w
    > Excelu
    > a FFT tez? ;)
    Pewnie, na pewno łatwo nie będzie ale da się.

    > 4) W wiekszosci dystrybucji Linuksowych Octave jak i Python sa
    > spakietowane i nic nie trzeba instalowac oraz dzialaja stabilnie.
    A w windzie?

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 16. Data: 2014-06-06 22:10:39
    Od: j...@g...com

    W dniu piątek, 6 czerwca 2014 21:30:36 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

    > No i normalne, w C źle się liczy i na dodatek wynik trzeba jeszcze jakoś
    > wyświetlić,
    Jesli znasz C to znasz tez Matlaba. Obliczenia numeryczne w C nie sa najwygodniejsze
    stad prosty kierunek czego uzyc.

    > Guzik prawda, wystarcza kilka podstawowych, resztę szukasz w wstaw
    > funkcję, mozliwości ci te daje najprostrzy darmowy pakiet nap libreoffice.
    Dokladnie. Guzik prawda. Tak jak zaprezentowałem, wykres funkcji w Octave to 3
    liniki.

    > Bez przesady, podstawy arkusza są naprawdę proste.
    Oczywiscie bo jak nazywa sie w Calcu funkcja zaokrąglenia to dzieci w przedszkolu
    wiedza natomiast nie wiedza co to wektor;)

    > (..) octave to bubel.
    Ten bubel do Twoich zastosowań jest aż nadto dobry.

    > Próbowałem sie nauczyć Python-a i dałem sobie spokój, zbyt popierniczony.
    Patrz wyzej. Programowanie w proceduralne w Pythonie jest zbliżone do C.

    > Pewnie, na pewno łatwo nie będzie ale da się.
    Czekam z niecierpliwością na implementacje.

    > A w windzie?
    A w windzie sie jezdzi a nie programuje. Pretensje do wielkiego Bila
    iz nie dostarcza zadnych narzedzi poza Notatnikiem i Excelem.

    Pozdrawiam,
    jerzy

  • 17. Data: 2014-06-07 09:39:43
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 06.06.2014 o 22:10 <j...@g...com> pisze:

    > Jesli znasz C to znasz tez Matlaba.
    Znam C, matlaba nie, i nie mam zamiaru sie go uczyć.

    Obliczenia numeryczne w C nie sa
    > najwygodniejsze stad prosty kierunek czego uzyc.

    > Dokladnie. Guzik prawda. Tak jak zaprezentowałem, wykres funkcji w
    > Octave to 3 liniki.
    No i? daje tylko wykres, a mowa była o obliczeniach, czasami
    skomplikowanych.

    > Oczywiscie bo jak nazywa sie w Calcu funkcja zaokrąglenia
    ZAOKR.DO.CAŁK()

    to dzieci w
    > przedszkolu wiedza natomiast nie wiedza co to wektor;)

    > Ten bubel do Twoich zastosowań jest aż nadto dobry.
    Dziadowsko chodący program? weź nie żartuj. Poza tym kolejna kobyła na
    dysku, a libre ma raptem 200M i robi z nadatkiem to czego potrzebuję.

    > Patrz wyzej. Programowanie w proceduralne w Pythonie jest zbliżone do C.
    Zbliżone, ale nie takie same. Poza tym ma swoje niuanse których trzeba się
    uczyć.

    > Czekam z niecierpliwością na implementacje.
    Po co? to że można nie oznacza że się tak normalnie robi, a poza tym mowa
    była o prostych obliczeniach w pracy inżyniera.

    > A w windzie sie jezdzi a nie programuje. Pretensje do wielkiego Bila
    > iz nie dostarcza zadnych narzedzi poza Notatnikiem i Excelem.
    Śmieszny jesteś, pod windą matlab jest płatny a octave chodzi jak chce,
    dziękuję za taką pomoc, wolę libreofice.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 18. Data: 2014-06-07 10:23:43
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 05.06.2014 17:00, Jakub Rakus wrote:

    > Przecież wyraźnie napisałem już w drugim zdaniu: Zanim stworzę programik
    > na PC, który te dane będzie odbierał i rysował piękne wykresy "real
    > time" chciałbym zobaczyć czy w ogóle te dane mają sens.
    > Ni będę się pie... z pisaniem programu dopóki nie zobaczę, że cokolwiek
    > da się z tego uzyskać, nie mam czasu na pisanie aplikacji for fun.

    A czas na siedzenie dobę na usenecie to masz;>

    #include <iostream>
    using namespace std;
    int main()
    {
    long long int n;
    while (cin>>hex>>n)
    {
    cout<<n<<endl;
    }
    return 0;
    }

    :~/pierd/hex-Release$ cat wej.txt
    c8 FF C8 100 10000

    :~/pierd/hex-Release$ ./hex < wej.txt >wyj.txt

    :~/pierd/hex-Release$ cat wyj.txt
    200
    255
    200
    256
    65536

    Czy to dokładnie to, nie wiem, bo nie raczyłeś odpisać na moją prośbę
    o przykład.
    5 min łącznie z przeszukaniem dokumentacji jak się czyta szesnastkowy
    i sprawdzeniem wyniku. Pewnie te posty dłużej pisałeś.

    pzdr
    bartekltg

  • 19. Data: 2014-06-07 10:28:54
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 06.06.2014 16:55, Jakub Rakus wrote:

> [...]
    > Octave - sorry, używałem Matlaba/Simulinka i jak zobaczyłem tego
    > niestabilnego sypiącego błędami potworka to szybko mu podziękowałem.

    Przecież dopiero co powiedziałeś, że nie potrzebujesz projektować
    promu kosmicznego, a octave jako kalkulator daje rade.
    Masz wybór, lepszy program ale drogi, albo darmowa zapchajdziura.

    Niektórzy polecają też np pythona z pakietami numpy i scipy.
    Trochę mniej wygodne niż matlab, ale ma więcej niż octave.

> [...]
    > wszystko to samo co w nietanim MSOfficie, jest w nim Calc, odpowiednik
    > Excela, w którym wykonam 99% obliczeń potrzebnych w codziennej

    Nikt nie broni używać grabi do kopania dołu.
    Pytanie, czy nie ma w życiu ciekawszych rzeczy do roboty
    niż spędzanie czasu nad narzędziami zaprojektowanymi
    do prowadzenie księgowości.

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2014-06-07 13:01:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 6 Jun 2014 11:37:09 -0700 (PDT), j...@g...com
> [...]
    mimo iz wiekszosc programuje w C.
    > 1) Excela tez trzeba sie nauczyc z jego milionem nikmu nie potrzebnych funkcji

    Szybko znajdziesz jedna potrzebna.

    > ukrytych w ciągle zmieniającym sie menu.

    No nie, raz sie zmienilo istotnie, niech im ziemia ciezka bedzie.
    No i ten polski jezyk - kto slyszal funkcje spolszczac.

    > Potrzebowealem zrobic tabelke z
    > kilkoma wartoscami oraz obliczeniem rownania z tymi zmiennymi. Horrendum.

    Mozliwe. Tym niemniej ma ku temu narzedzia.

> [...]
    skomplikowany raczej wskazuje na niechec do programowanie np:
    > Potrzebowalem odczytac z wykresu pewna wartosc zamiast znalezc wzor funkcji linowej

    Nie, tylko trzeba sie doszukac.
    Tu akurat nie trzeba, bo to pewnie pierwszy przyklad z dokumentacji,
    ale jak chcesz przeczytac dane z pliku, opisac osie, zapanowac nad
    skala ... to ile to potrwa ?

    > 3) Jezyki skryptowe jak Python czy Matlab/Octave daja ogromne biblioteki
    > do obrobki zebranych danych. Ja wiem iz mozna obliczyc RMS itp takze w Excelu
    > a FFT tez? ;)

    Tez, jest biblioteka. Co prawda troche smieszna, bo liczby zespolone
    to on chyba tekstowo przechowuje, tym niemniej jest.

    Liczby zespolone w C/C++ to temat na dluzsza dyskusje ... o wyzszosci
    Fortranu :-)

    > 4) W wiekszosci dystrybucji Linuksowych Octave jak i Python sa spakietowane i nic
    nie trzeba instalowac oraz dzialaja stabilnie.

    Ale my niestety mamy windows na pokladzie :-P

    J.