  • 41. Data: 2017-08-14 22:39:11
    Temat: Re: AMD na topie w rankingu?
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Aug 2017 22:30:51 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Bez watpienia. Teraz uważaj: z ich punktu widzenia programisisci to
    nie
    > tylko przygłupy ale 3-ci sort.

    Ciekawe kto jest 2-gim?

  • 42. Data: 2017-08-14 22:45:02
    Od: slawek <f...@f...com>

    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli Fortran, jak w mordę strzelił.

    Poszukaj sobie w Google czym jest NASTRAN i potem strzel sobie w
    mordę z liścia. Niezbyt mocno.

    Komputerek w kabinie to nie wszystko. Nota bene obliczenia korekty
    trajektorii były robione na Ziemi.

  • 43. Data: 2017-08-14 22:48:47
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Aug 2017 22:37:33 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Co ma z tym wspólnego Apple?

    A co ma z tym wspólnego Excel?

  • 44. Data: 2017-08-14 23:11:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/14/2017 10:45 PM, slawek wrote:
    > Poszukaj sobie w Google czym jest NASTRAN i potem strzel sobie w mordę z
    > liścia. Niezbyt mocno.
    > Komputerek w kabinie to nie wszystko. Nota bene obliczenia korekty
    > trajektorii były robione na Ziemi.

    W ten zabawny sposob za chwile dojdziesz do wniosku że Apollo polecial
    na księzyć dzięki kartom i ołówkom obslugi naziemnej bo to też prawda.
    Ehh... to chyba jakiś rodzaj ADHD newsowego.

    NASTRAN powstał jakies kilka lat po starcie programu Apollo.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Nastran
    "The NASTRAN system was released to NASA in 1968"

    https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_program
    "Apollo ran from 1961 to 1972"

    No i do obliczeń materiałowych to jest. Nie wykluczam że ktoś tym cos
    liczył innego, ale dostarczono go dla NASA prawie w roku lądowania na
    księżycu i nie przypuszczam aby brali to pod uwagę jako główny komputer
    obliczeniowy bo go nie mieli na etapie projektu.

    Jak widać wniosek z tego że program Apollo faktycznie miał coś wspólnego
    z Fortranem, to tylko jakieś pieniacze pokazują palcem na AGC jako
    komputer który fizycznie nawigował, faktycznie najwidoczniej schowany
    gdzies pod stołem inzynier sterował całością z poziomu Fortrana ... Ale
    nas oszukali!

  • 45. Data: 2017-08-14 23:13:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/14/2017 10:48 PM, slawek wrote:
    > A co ma z tym wspólnego Excel?

    To samo co ma wspólnego uzywanie języków programowania z brakiem silnego
    typowania i wymuszanych deklaracji a statystyka prostych błedów.
    Komputer jest w tym wypadku niewinnny.

    Excel jest winien bo jest gównianym narzedziem stosowanym w systemach
    dużego ryzyka finansowego, bez kontroli i bardzo podatnym na proste błedy.

  • 46. Data: 2017-08-14 23:23:53
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Aug 2017 23:11:10 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > No i do obliczeń materiałowych to jest.

    No bo taka rakieta Saturn V to dobro niematerialne.

    I fakt - mieli sawanta do obliczeń numerycznych - ale ty Seba
    trajektorie na Marsa... , Saturna, to w obliczasz w pamięci własnej,
    bez kartki i ołówka, bez fuj Excela, z dokładnością do około pół
    centymetra. W real-time.

  • 47. Data: 2017-08-14 23:29:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/14/2017 11:23 PM, slawek wrote:
    > No bo taka rakieta Saturn V to dobro niematerialne.

    Pierwszy Saturn V poleciał w kosmos w 1967 o ile pamiętam.

    Wniosek: znowu wijesz sie jak wąż, bo to dwa lata wczesniej niż NASTRAN.

    > I fakt - mieli sawanta do obliczeń numerycznych - ale ty Seba

    Znowu uciekasz w wyciaczki osobiste?

    No więc wyjaśnijmy sobie: Apollo poleciało na księzyc dzieki AGC i kupie
    kodu napisanego w asm i pseudo makrach, cześciwo interpretowanych.
    Fortrana tam nie było, nie na etapie lotu. Być może byl używany tu i tam
    przy projektowaniu, ale nie bral czynnego udziału w locie na księzyc,
    przynajmniej nie była to rola istotna jak AGC.

    I nie drąż bo w końcu wpadniesz po uszy.

  • 48. Data: 2017-08-14 23:33:25
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Aug 2017 23:13:42 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Excel jest winien bo jest gównianym narzedziem

    Nie. To nie Excel. To Apple.

    A że nie mam na to żadnych dowodów?

    A jakie ty masz na Excela? Nawet nie wiesz czy tam był Excel czy
    jednak Lotus!

    P.S. Nie będę opisywał produktów przemiany materii, bo to - inaczej
    niż jak widać tobie - nie sprawia mi przyjemności. Ale nie wiem -
    może ludzie ze wsi tak lubią nawóz naturalny, że wszystko wydaje się
    im z niego ulepione?

  • 49. Data: 2017-08-14 23:45:41
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Aug 2017 23:29:15 +0200, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > przy projektowaniu, ale nie bral czynnego udziału w locie na
    księzyc,
    > przynajmniej nie była to rola istotna jak AGC.

    W czasie startu rakietą Saturn sterował komputer analogowy.

    Korekta była obliczania, na komputerze cyfrowym, na Ziemi. O ile
    pamiętam aby mieć na to czas robiono ekstra okrążenia Ziemi.

    Czy to był program w Fortranie? Trzeba sprawdzić, ale to
    prawdopodobne: Fortran był jedynym rozsądnym językiem do obliczeń
    numerycznych. Wtedy. A i dziś jest całkiem niezły do takich rzeczy.

    Poczytaj sobie:

    https://space.stackexchange.com/questions/4017/fortr
    an-and-the-apollo-1
    1-mission

  • 50. Data: 2017-08-15 00:01:10
    Od: slawek <f...@f...com>

    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > I nie drąż bo w końcu wpadniesz po uszy.

    Ale, szczerze, gdzie są twoje uszy? Bo coś mi się wydaje że na dnie
    Bałtyku lub jeszcze głębiej.

    Poczytaj sobie oficjalne stanowisko NASA w sprawie Fortranu:
    https://history.nasa.gov/computers/Ch1-3.html