  • 51. Data: 2013-01-21 10:36:36
    Temat: Re: A2 podwyżka i nowe bramki
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:kdbfrs$4oc$...@n...news.atman.pl...

    > Jak ktoś już zauważył, autostrada to nie same materiały, w dodatku nie
    > wszystkie materiały trzeba importować.

    Miałem okazję rozmawiać w niedzielę z prezesem dużej firmy budowlanej.
    Akurat nie autostradowej ale robiącej duże zakłady przemysłowe. Zapytałem go
    o koszty wynagrodzeń robotników w dużym kontrakcie. Odpowiedział 1-3%.
    Reszta to materiały, transport, wynajęcie sprzętu, projekt i kierownictwo.
    Zakładając, że w projektach drogowych ten procent jest podobny i
    zakładając, że wszyscy pracownicy szeregowi to Polacy pracujący za niższe
    stawki niż na zachodzie to nasze autostrady mogłyby kosztować o 1,5% mniej
    :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 52. Data: 2013-01-21 11:53:06
    Od: Jaroslaw Postawa <d...@a...pl>

    W dniu 2013-01-21 10:36, Ergie pisze:
> [...]
    > procent jest podobny i zakładając, że wszyscy pracownicy szeregowi to
    > Polacy pracujący za niższe stawki niż na zachodzie to nasze autostrady

    Zapytaj znajomego, ile mogłyby kosztować autostrady, jak główny
    wykonawca zrezygnowałby z części zysku :)

  • 53. Data: 2013-01-21 12:43:41
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Postawa" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Zapytaj znajomego, ile mogłyby kosztować autostrady, jak główny wykonawca
    > zrezygnowałby z części zysku :)

    Sugerujesz, że w Polsce firmy działają na większej marży niż na zachodzie?
    Covec udowodnił, że to nie prawda.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 54. Data: 2013-01-21 13:33:55
    Od: Jaroslaw Postawa <d...@a...pl>

    W dniu 2013-01-21 12:43, Ergie pisze:
    > Sugerujesz, że w Polsce firmy działają na większej marży niż na
    > zachodzie? Covec udowodnił, że to nie prawda.
    Taa, bo Covec był zachodni... Poza tym coś słabo mu poszła ta budowa.
    Chyba za mało doliczył na ukryte pozycje w kosztorysie.

    Poza tym, ja nic nie sugeruję. Zerknij chociażby na
    http://wo.blox.pl/2011/08/Osiem-kloszy-tylko-nie-pla
    cz-prosze.html .
    Abyś nie musiał czytać całości - brak w wycenie 8 kloszy do lamp za
    47PLN spowodował, że odrzucono ofertę, a następna była o jedyne 124mln
    droższa. Rozpiętość w przetargu według tego linka była od 452mln do
    863mln. Na szukanie kolejnych przykładów nie mam czasu. Wnioski
    wyciągnij sam.

    Pozdrawiam,
    Jarek

  • 55. Data: 2013-01-21 14:11:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Postawa" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Taa, bo Covec był zachodni... Poza tym coś słabo mu poszła ta budowa.
    > Chyba za mało doliczył na ukryte pozycje w kosztorysie.

    Covec próbował wybudować drogę poniżej kosztów (z ujemną marżą) i się nie
    udało.

> [...]
    > Rozpiętość w przetargu według tego linka była od 452mln do 863mln. Na
    > szukanie kolejnych przykładów nie mam czasu. Wnioski . wyciągnij sam.

    Błędnie zakładasz, że różnica w wycenie to zysk firmy. Różne firmy proponują
    _różne_ materiały i różne rozwiązania techniczne. W związku z tym de facto
    oferty składane w odpowiedzi na to samo zamówienie nie obejmują dokładnie
    tych samych wydatków.

    Dla przykładu przy budowie zwykłego domku możesz szukać wykonawcy
    fundamentów. Jeden zaproponuje murowanie z bloczków inny wylewanie w
    wynajętych szalunkach. Pierwsze rozwiązanie będzie tańsze, ale drugie
    szybsze w realizacji. Finalnie dostaniesz fundament o kształcie i nośności
    takiej jak w projekcie, ale oferty cenowe na oba rozwiązania będą różne
    nawet przy tym samym zysku wykonawców.

    Przytaczanie przykładu dwóch ofert które różnią się ceną końcową bez podania
    szczegółów to populizm.

    Pozdrawiam
    Ergie