    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: A2 podwyżka i nowe bramki
    Date: Mon, 21 Jan 2013 14:11:48 +0100

    Użytkownik "Jaroslaw Postawa" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    W dniu 2013-01-21 12:43, Ergie pisze:

    > Taa, bo Covec był zachodni... Poza tym coś słabo mu poszła ta budowa.
    > Chyba za mało doliczył na ukryte pozycje w kosztorysie.

    Covec próbował wybudować drogę poniżej kosztów (z ujemną marżą) i się nie
    udało.

    > Poza tym, ja nic nie sugeruję. Zerknij chociażby na
    > http://wo.blox.pl/2011/08/Osiem-kloszy-tylko-nie-pla
    cz-prosze.html . Abyś
    > nie musiał czytać całości - brak w wycenie 8 kloszy do lamp za 47PLN
    > spowodował, że odrzucono ofertę, a następna była o jedyne 124mln droższa.
    > Rozpiętość w przetargu według tego linka była od 452mln do 863mln. Na
    > szukanie kolejnych przykładów nie mam czasu. Wnioski . wyciągnij sam.

    Błędnie zakładasz, że różnica w wycenie to zysk firmy. Różne firmy proponują
    _różne_ materiały i różne rozwiązania techniczne. W związku z tym de facto
    oferty składane w odpowiedzi na to samo zamówienie nie obejmują dokładnie
    tych samych wydatków.

    Dla przykładu przy budowie zwykłego domku możesz szukać wykonawcy
    fundamentów. Jeden zaproponuje murowanie z bloczków inny wylewanie w
    wynajętych szalunkach. Pierwsze rozwiązanie będzie tańsze, ale drugie
    szybsze w realizacji. Finalnie dostaniesz fundament o kształcie i nośności
    takiej jak w projekcie, ale oferty cenowe na oba rozwiązania będą różne
    nawet przy tym samym zysku wykonawców.

    Przytaczanie przykładu dwóch ofert które różnią się ceną końcową bez podania
    szczegółów to populizm.

    Pozdrawiam
    Ergie