  • 11. Data: 2010-11-26 01:18:01
    Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:icmpph$imj$1@inews.gazeta.pl...

    > Wręcz przeciwnie - włókno krótkich H4 jest w ognisku po to, aby strumień
    > świetlny po odcięciu jego połowy przez umieszczoną OD DOŁU miseczkę dawał
    > ostrą granicę światło/cień.

    mylisz się. Włókno długich jest w ognisku a doświadczalnie możesz to
    sprawdzić demontując ryflowane szkło - zobaczysz wtedy ze reflektor świeci
    na dużą odległość spójną wiązką, co oznacza że emituje wiązkę równoległą a
    więc źródło jest w ognisku (gdyby było poza ogniskiem, rozpraszałby)

    możesz też poczytać tu
    http://en.wikipedia.org/wiki/H4_lamp#European_system
    ze szczególnym zwróceniem uwagi na fragment
    "The traditional European method of achieving low and high beam from a
    single bulb involves two filaments along the axis of the reflector. The high
    beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
    approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis."

    --
    http://swiatla.arbiter.pl/

  • 12. Data: 2010-11-26 08:08:29
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin BartekK

    > Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą,
    > światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi
    > osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a
    > lustra zmatowione, świeci dobrze i nie razi.

    Bzdura.

    --
    ignorance is bliss

  • 13. Data: 2010-11-26 13:47:56
    Od: Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl>

    stosowałem to w Carnivalu
    działało poprawnie i nie oślepiało , bez soczewki , za to plastikowa
    "szyba" jest gładka bez żadnych nacięć i szlaczków i prawie prostopadła

    jedyny problem to przetwornice zakłócające CB (testowałem 3-4
    typy,robiłem eksperymenty z tłumikami , pierścieniami ferrytowymi
    ,ekranowaniem , układami wycinającymi ,... ) jedne mniej inne bardziej
    ale zawsze - więc wróciłem do H4 po jakichś 2 latach użytkowania

    to były początki HID,może teraz są lepsze
    zestawy jeszcze w tych czasach nie były na aukcjach , moje przypłynęły
    z USA (chińskie),później testowałem inne przetwornice w okolicach giełd
    , była poprawa ale nadal załącznie świateł nie było "przezroczyste "
    dla CB (stary Harry z Filipin, załączone filtry - niewiele dawały na HID
    , zakłócenia reszty - alternatora ,wycieraczek , el szyb tłumiły całkiem OK)

    pozdrawiam

    Andrzej

    > Takie jak np tu.
    > http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hi
    d-biksenon-warszawa-i1317696104.html

  • 14. Data: 2010-11-27 23:34:07
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Arbiter <n...@h...com> napisał(a):

> [...]
    > beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
    > approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis."

    To akurat pewno jest prawdą w USA dla żarówek i lamp nie dających odcięcia dla
    świateł mijania o których w innym wątku dyskutowaliśmy.

    Z moich prywatnych eksperymentów, (także z lampami ze zdjętym szkłem) wynika
    co innego, więc wikipedia, gdzie każdy może co chce napisać, nie jest dla mnie
    wyrocznią.
    Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze daje
    ostrą linię podziału światło/ cień.

    Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
    powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w
    ognisku, włókno odrobinę głębiej), która to krawędź jest właśnie linią
    odcięcia po rozciągnięciu na boki przez pryzmaty w górnej części szkła.
    Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
    lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
    wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.
    Włókno długich głębiej, poza ogniskiem daje większą plamę a centralną "szpilę"
    formuje dolna część szkła.
    Zdarzyło mi się też kiedyś stłuc okrągły przeciwmgielny halogen z żarówką H3 i
    wtedy pojąłem, dlaczego w tej żarówce włókno jest umieszczone pionowo a nie
    poziomo, jak w innych.
    Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.
    Właśnie rozciągnięty w poziomie przez "ryflowanie" szkła obraz włókna dawał
    wąski (w pionie) pas światła od krawężnika do krawężnika.
    Abyś nie czepiał się:
    te włókna krótkich lub przeciwmgielnych nie są idealnie w ognisku ale bardzo
    blisko, tak by ostry obraz włókna był powiększony na ekranie.
    Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.

  • 15. Data: 2010-11-28 10:25:01
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Szanowny Arbitrze,

    Dokopałem się do pudełka z kilkoma żarówkami H4 różnych producentów i
    dokładnie obejrzałem miseczki zasłaniające od dołu włókno mijania.
    Wszystkie mają ten sam kształt tylnej krawędzi (wcale nie prosty, jakby dwa
    wycinki łuku ?) i skłonny jestem uznać, że właśnie tej krawędzi, umieszczonej
    blisko ogniska, obraz zapewnia ostre odcięcie na ekranie.
    Wstrzymuję się od dalszej dyskusji, dla "normalnych" użytkowników żarówek
    chyba nieistotnej, bo już zaczyna mi brakować wyobraźni a jakiejś symulacji
    komputerowo - optycznej nie znalazłem.

    Pozdrawiam,
    Wmak

  • 16. Data: 2010-11-28 11:59:19
    Od: Arek M <a...@g...pl>

    > Takie jak np tu.
    > http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hi
    d-biksenon-warszawa-i1317696104.html

    "Efektowny wygląd - zastosowanie nowoczesnej technologii HID zwiększa
    efektywność pojazdu. Światło HID było do niedawna stosowane w modelach
    pojazdów z wyższego segmentu cenowego. Auto z jasnym, białym światłem
    xenonu kojarzy się z ekskluzywnością i większą atrakcyjnością pojazdu."

    No to jest argument :D

    --
    PozdrawiAM!
    WRX/240KM

  • 17. Data: 2010-11-28 16:04:17
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Nov 2010 09:25:01 +0000 (UTC), Wmak wrote:
> [...]
    >wycinki łuku ?) i skłonny jestem uznać, że właśnie tej krawędzi, umieszczonej
    >blisko ogniska, obraz zapewnia ostre odcięcie na ekranie.

    Ksztalt tej miseczki jest oczywiscie opisany norma [rekomendacja R37].

    >Wstrzymuję się od dalszej dyskusji, dla "normalnych" użytkowników żarówek
    >chyba nieistotnej, bo już zaczyna mi brakować wyobraźni a jakiejś symulacji
    >komputerowo - optycznej nie znalazłem.

    Tak sie swoja droga zastanawiam jak oni to zaprojektowali ze krotkie i
    dlugie dobrze swieca. Wlokna sa przeciez w roznych miejscach.

    J.

  • 18. Data: 2010-11-28 16:24:42
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    > Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze
    > daje
    > ostrą linię podziału światło/ cień.

    przez przesłonę żarówki H4 - to daje odcięcie. Kształt (bliskie rozlanie
    plamy a nie świecenie spójnej wiąski daleko) zapewnia umieszczenie włókna
    poza ogniskiem. całość dopełnia ryflowanie na reflektorze - pryzmaty.

    > Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
    > powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w

    Z tego co pamiętam widać wtedy dużą plamę, odciętą do połowy

    > Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
    > lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
    > wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.

    Zgada się- żarówka H4 jest ta sama, różnicę stanowi jej obrócenie w
    reflektorze. kąt świecenia żarówki to 180stopni+15 - to zapewnia daszek

> [...]

    > nie
    > poziomo, jak w innych.
    > Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.

    ciekawe. Ogólnie reflektory P/M są bardzo podobne do mijania - świecą nisko
    i z granicą, tylko bez asymetrii
    http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/17248.Nowoczesne.r
    eflektory

    Często też mają daszek nad żarówką (w odblasku), lub są to soczewki z
    pionową przesłoną

    > Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.

    moim zdaniem gdyby włókno długiego nie było w ognisku, reflektor nie
    świeciłby punktowo czyli w dal. Ale masz prawo mieć własne zdanie.