  • 11. Data: 2014-08-11 18:15:00
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu by?o DC....
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 18:09:27 +0200, Piotr Gałka

    >Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    >A czy większość silników nie jest DC?
    >Jak kiedyś dawno naprawiałem jakiś odkurzacz to wydaje mi się, że miał
    >silnik DC.

    Gwoli scislowsci, to ma silnik komutatorowy. A wiatraczek na biurko?

    Moja swiezo nabyta pralka i lodowka chwala sie w instrukcjac ze maja
    "silniki indukcyjne"

    A.L.

  • 12. Data: 2014-08-11 18:22:09
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Mnie w dzieciństwie złapał ac, też był skurcz, oderwać się nie mogłem,
    > gdyby nie przytomonść i pomoc osoby obok byłoby po mnie.
    > Ne widzę potrzeby aby dc było wysokonapięciowe, urządzeń dużej mocy jest
    > o wiele mniej. niż tych pozostałych. Myślę że intalacja domowa 24V DC
    > zasiliłaby 99% urządzeń powszechnego użytku.

    Żelazko, odkurzacz, czajnik, TV, PC, pralkę, mikrofalówkę, wiertarkę, mikser
    to w tych 99% czy w tym 1% lokujesz ?

    Używasz czasem przedłużacza do żelazka?
    Wyobraź sobie 10x grubszy (przekrój musiał by być 100 razy większy aby
    straty były takie same).
    P.G.

  • 13. Data: 2014-08-11 18:31:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Gwoli scislowsci, to ma silnik komutatorowy. A wiatraczek na biurko?
    Co to takiego? Coś do zaziębiania się na zawołanie :) ?

    > Moja swiezo nabyta pralka i lodowka chwala sie w instrukcjac ze maja
    > "silniki indukcyjne"

    Na moje to każdy elektryczny jest indukcyjny, ale się na silnikach i
    związanym z tym słownictwem nie znam.
    P.G.

  • 14. Data: 2014-08-11 18:39:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 18:22:09 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Żelazko, odkurzacz, czajnik, TV, PC, pralkę, mikrofalówkę,
    wiertarkę, mikser
    > to w tych 99% czy w tym 1% lokujesz ?

    żelazko, boiler, czajnik - nie, do tego może być obwód dedykowany
    dużej mocy, podobnie jak 240v w usa. Odkurzacz - po kolejnej
    interwencji Unii ograniczającej moc już nie byłbym taki pewien :).
    No błagam nie pisz takich rzeczy, że TV czy PC nie da się zrobić na
    24v dc...

    --
    Marek

  • 15. Data: 2014-08-11 18:40:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Aug 2014 09:01:06 -0700 (PDT), bartekltg
    <b...@g...com> wrote:
    > Bezszczotkowych (BLDC).

    Ale one wymagają stałego magnesu....

    --
    Marek

  • 16. Data: 2014-08-11 18:56:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > No błagam nie pisz takich rzeczy, że TV czy PC nie da się zrobić
    > na 24v dc...

    Nie tylko da się, ale tak teraz robią, bo tak łatwiej. Kupowałem w tym
    roku telewizor -- jest zasilany z DC około 24V, ma zewnętrzny zasilacz
    na kablu, jak do laptopa. Komputery (nie tylko laptopy) od dawna już
    się tak robi. Tak samo skanery, drukarki itp.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2014-08-11 19:38:47
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irokez napisał:

    > Przechlapane. Koniec z tanimi transformatorami.
    > Inna sprawa to bezpieczeństwo - AC cię trzepnie i w większości
    > przypadków puszczasz przewód pod napięciem . DC złapie Cię skurcz,
    > szybka elektroliza i pozamiatane.

    Niekoniecznie. DC jest groźniejsze od AC przy przepływach pozasercowych
    - wystarczy dłuższy przepływ na linii noga - noga (przy AC stosunkowo
    mało groźny choć czasem niemiły) i faktycznie - elektroliza,
    pozamiatane. Ale przy przepływie ręka - noga (zwłaszcza po skosie) AC ma
    większą tendencję do wywoływania migotania komór.

    Czyli jak się nie obrócić...

    --
    Darek

  • 18. Data: 2014-08-11 19:41:58
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > na kablu, jak do laptopa. Komputery (nie tylko laptopy) od dawna już
    > się tak robi. Tak samo skanery, drukarki itp.

    Bo się wszystkie zagadnienia bezpieczeństwa wynosi do jednego,
    zewnętrznego pudełka - za które zwykle poddostawca odpowiada. I w razie
    zmiany wersji zasilania zależnej od regionu w który się sprzęt wysyła
    osobne papiery trzeba tylko na to pudełko...

    --
    Darek

  • 19. Data: 2014-08-11 20:00:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No błagam nie pisz takich rzeczy, że TV czy PC nie da się zrobić na 24v
    > dc...

    A ja coś takiego napisałem?
    Dyskutujemy przecież nie o daniu/nie daniu się zrobić a o kablach od miejsca
    w którym to wysokie napięcie byłoby zamieniane na to niskie DC.
    Załóżmy optymistycznie że przemiana byłaby dla każdego mieszkania osobna
    tam, gdzie teraz są liczniki.
    Załóżmy TV to 240W żeby się łatwiej liczyło. Mamy 10A.
    Obecne okablowanie mieszkania doskonale sobie z 10A radzi więc nie powinno
    być problemu.

    U mnie w mieszkaniu najdalsze gniazdko jest jakieś 20m (wzdłuż kabli) od
    licznika (licznik na klatce). Kabel w ścianie do gniazdka pewnie nie ma
    więcej jak 1,5mm2. Wychodzi mi spadek 4,6V.
    Przy 230V i 10A strata tych 46W dla urządzenia pobierającego nominalnie
    2300W jest do przyjęcia.

    Przy 24V już trzeba zacząć uwzględniać ten spadek na moc dostarczoną do
    obciążenia. Przy założeniu że jest 10A mamy 46W w kablu i 194W w urządzeniu
    (jeśli ono jest uparte, żeby pobrać 240 to sobie weźmie i wynik będzie
    jeszcze gorszy).
    Zaokrąglając dla głupiego 200W odbiornika 50W idzie w gwizdek (złącza i
    styki dołożą swoje do rezystancji drutu). Zaakceptujesz 25% strat dla
    każdego sprzętu rzędu 200W ?
    Nie jestem jasnowidzem i nie wiem jaki rodzaj sprzętu stanowi u Ciebie 99%.
    A może masz tyle różnych ładowarek do telefonów i innego drobiazgu, że
    pisząc 99% miałeś na myśli tylko je. Dlatego zapytałem, czy TV jest w tych
    99% czy w tym 1%.

    Przypadek 20m pewnie nie jest najgorszym praktycznie spotykanym (w domkach
    pewnie bywa dalej).
    Kable też zazwyczaj nie rozchodzą się od licznika do każdego gniazdka
    niezależnie i trzeba uwzględnić, że jakiś odcinek może zasilać nie tylko TV
    ale też może PC-ta.

    Najpierw chciałem założyć, że przetwarzanie jest tam, gdzie teraz stawia się
    małe podstacje (przypuszczam, że mój blok jest podłączony do podstacji
    oddalonej o jakieś 50m, ale wyszło mi, że kable dla 30 mieszkań w bloku by
    wymagały niezłego tunelu.
    Niech jakiś elektryk powie jaka jest średnica kabla przychodzącego obecnie
    do bloku, bo ja nie mam pojęcia. Trzeba średnicę (nie przekrój) pomnożyć
    przez 10 i będzie OK.
    P.G.

  • 20. Data: 2014-08-11 20:03:37
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 11 sierpnia 2014 18:09:40 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:
> [...]
    napisaďż˝:

    > Owszem. Ale o ile podniosloby to koszt urzadzen napedzanych przez
    >
    > siniki AC?...
    >

    > A.L.

    Cena urządzeń zależy od wielkości produkcji. Sprężarka do lodówki napędzana silnikiem
    bezszczotkowym, produkowana w setkach milionów sztuk rocznie, nie kosztowała by
    więcej niż tradycyjna. Popatrz na silniki modelarskie, kilowatowy wielkości kieliszka
    setkowego. Koszt materiałów na taki modelarski to kilka procent tradycyjnego.