    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Date: Mon, 11 Aug 2014 20:00:23 +0200

    news:almarsoft.1871439423804121222@news.neostrada.pl

    > No błagam nie pisz takich rzeczy, że TV czy PC nie da się zrobić na 24v
    > dc...

    A ja coś takiego napisałem?
    Dyskutujemy przecież nie o daniu/nie daniu się zrobić a o kablach od miejsca
    w którym to wysokie napięcie byłoby zamieniane na to niskie DC.
    Załóżmy optymistycznie że przemiana byłaby dla każdego mieszkania osobna
    tam, gdzie teraz są liczniki.
    Załóżmy TV to 240W żeby się łatwiej liczyło. Mamy 10A.
    Obecne okablowanie mieszkania doskonale sobie z 10A radzi więc nie powinno
    być problemu.

    U mnie w mieszkaniu najdalsze gniazdko jest jakieś 20m (wzdłuż kabli) od
    licznika (licznik na klatce). Kabel w ścianie do gniazdka pewnie nie ma
    więcej jak 1,5mm2. Wychodzi mi spadek 4,6V.
    Przy 230V i 10A strata tych 46W dla urządzenia pobierającego nominalnie
    2300W jest do przyjęcia.

    Przy 24V już trzeba zacząć uwzględniać ten spadek na moc dostarczoną do
    obciążenia. Przy założeniu że jest 10A mamy 46W w kablu i 194W w urządzeniu
    (jeśli ono jest uparte, żeby pobrać 240 to sobie weźmie i wynik będzie
    jeszcze gorszy).
    Zaokrąglając dla głupiego 200W odbiornika 50W idzie w gwizdek (złącza i
    styki dołożą swoje do rezystancji drutu). Zaakceptujesz 25% strat dla
    każdego sprzętu rzędu 200W ?
    Nie jestem jasnowidzem i nie wiem jaki rodzaj sprzętu stanowi u Ciebie 99%.
    A może masz tyle różnych ładowarek do telefonów i innego drobiazgu, że
    pisząc 99% miałeś na myśli tylko je. Dlatego zapytałem, czy TV jest w tych
    99% czy w tym 1%.

    Przypadek 20m pewnie nie jest najgorszym praktycznie spotykanym (w domkach
    pewnie bywa dalej).
    Kable też zazwyczaj nie rozchodzą się od licznika do każdego gniazdka
    niezależnie i trzeba uwzględnić, że jakiś odcinek może zasilać nie tylko TV
    ale też może PC-ta.

    Najpierw chciałem założyć, że przetwarzanie jest tam, gdzie teraz stawia się
    małe podstacje (przypuszczam, że mój blok jest podłączony do podstacji
    oddalonej o jakieś 50m, ale wyszło mi, że kable dla 30 mieszkań w bloku by
    wymagały niezłego tunelu.
    Niech jakiś elektryk powie jaka jest średnica kabla przychodzącego obecnie
    do bloku, bo ja nie mam pojęcia. Trzeba średnicę (nie przekrój) pomnożyć
    przez 10 i będzie OK.
    P.G.