  • 141. Data: 2014-08-13 23:02:26
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.08.2014 16:50, Piotr Wyderski wrote:

    > I dopiero od względnie niedawna technicznie możliwe.
    > Choć z drugiej strony, kolej sobie od dawna radziła
    > z tym swoim dziwnym 16,6Hz, a moce tam potrafią iść
    > w MW. Nie są to co prawda GW, ale się dało... Przetwornice
    > maszynowe?
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Niemiecki system 16 i 2/3 Hz powstał z powodu niedoskonałości ówczesnych
    silników indukcyjnych, a w szczególności właśnie blach, a na początku po
    prostu ich braku - pierwsze maszyny na prąd przemienny wcale nie miały
    blachowanych stojanów i wirników. A, że szybko został zbudowany w dużej
    ilości (podstacje były małymi elektrowniami z generatorami na
    1000obr/min) to im tak zostało. Potem bujali się z przetwornicami
    dwumaszynowymi, a teraz mają przekształtniki. Pod tym względem nasze
    3kVDC jest banalne odkąd tylko zostało wymyślone: trafo, prostownik,
    filtr LC i jazda.

    Jakub Rakus

  • 142. Data: 2014-08-13 23:09:03
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu by?o DC....
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 11.08.2014 21:49, J.F. wrote:

    > Lutownica z przetwornica tranzystorowa. Mniejsza, lzejsza :-)

    A lutuje się taką tym drutem na końcu czy obudową tranzystora? ;)

    Jakub Rakus

  • 143. Data: 2014-08-13 23:30:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Aug 2014 14:24:14 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > oświetleniowej całkowicie 12V/DC -- zasilanie ze słońca,
    akumulatorów

    Jak to uzasadniasz ekonomicznie? Załóżmy, że "solarnia" mas służyć
    tyko do oświetlenia, jaki był jej koszt (panele, osprzęt, instalacja)
    a ile miesięcznie kosztowały Cię rachunki z,elektrowni za samo
    oświetlenie?

    --
    Marek

  • 144. Data: 2014-08-13 23:46:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Wednesday, August 13, 2014, 10:19:32 PM, you wrote:

    > Na jakiejs podstawie to pokazuje, ale moze i klamie ..

    Sprawdziłem teraz na laptopie żony. Na WiFi wynegocjowana prędkość
    połączenia 65Mbps, rzeczywiście osiągana 44Mbps. Pingi w speedteście
    wzrosły na WiFi o 1ms - z 26 do 27.

    Mówiąc szczerze - 5+MB/s oznacza zassanie dużego (1.3GB) filmu w czasie
    krótszym niż 5 minut. Tyle mogę poczekać. Ale ja się wychowałem na
    dyskach twardych z transferem 200-300KB/s i modemie 1200bps - to
    uczyło cierpliwości ;)

    > Byc moze. Ale co zrobic - eter uciac i zacisnac jeszcze raz ?

    Podmienić router, sprawdzić aktualność sterowników...

    [...]

    BTW: przyjąłbyś zaproszenie od znajomego na FB...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 145. Data: 2014-08-13 23:53:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Wednesday, August 13, 2014, 11:30:01 PM, you wrote:

> [...]
    > tyko do oświetlenia, jaki był jej koszt (panele, osprzęt, instalacja)
    > a ile miesięcznie kosztowały Cię rachunki z,elektrowni za samo

    Liczyłem to wielokrotnie - to się nadal nie opłaca. Solar 90W z
    akumulatorem 60Ah daje do dyspozycji w bardzo dobrych warunkach
    oświetlenia 360Wh/dobę. Solar kosztuje 147PLN, tani akumulator ponad
    200PLN, samodzielnie zrobiona przetwornica - jakieś 50PLN, montaż
    jakieś 100PLN - razem 500PLN. Trochę ponad 800kWh, 2300 dni - jakieś
    6.5roku. Akumulator tyle nie wytrzyma codziennego cyklu ładowania i
    rozładowania 50% nominalnej pojemności.

    Nadal opłaca się tylko i wyłącznie praca na sieć energetyczną, z
    wykorzystaniem wszelkich ulg i dopłat do produkcji ,,ekologicznej"
    energii.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 146. Data: 2014-08-14 00:40:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > tyko do oświetlenia, jaki był jej koszt (panele, osprzęt, instalacja)
    > a ile miesięcznie kosztowały Cię rachunki z,elektrowni za samo

    Osiem paneli może mi dać circa 10 kWh energii dziennie. To tak z dziesięć
    razy więcej niż potrzebuję do oświetlenia. A poza oświetleniem niewiele
    mi potrzeba -- jakiś router, komputer, parę diwajsów sieciowych. Większość
    produkcji bieżącej na klimę, do akumulatorów tylko resztówki. Jeśli chodzi
    o klimatyzację, to "uzasadnienia ekonomiczne" słabo się sprawdzają -- im
    dłużej chłodzi, tym lepiej. Ale rachunki z elektrowni potrafią skłonić
    do innego spojrzenia na to "lepiej". Więc dobrze jest zainwestować raz,
    a potem nie mieć głupich myśli o wyłączniku.

    Jeden panel, to około 150 euro. Regulatory ładowania w tej chwili już
    kosztują grosze. Akumulatory wychodzą stosunkowo najdrożej i trzeba je
    co jakiś czas wymieniać. Ale już dwa panele, w porywach cztery, pozwalają
    na myślenie o odcięciu się od elektrowni. A jeszcze lepiej o niepodłaczaniu
    się -- bo takie przyłącze, to na starcie potrafi dużo kosztować.

    W moim przypadku nie do pominięcia jest jeszcze jeden czynnik -- mam tych
    paneli w nadmiarze (zakupione jako "próbki", to znaczy po palecie).

    --
    Jarek

  • 147. Data: 2014-08-14 00:43:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan janusz_k napisał:

    > 1kV DC w domu to wpadnięcie z deszczu pod rynnę, to jednak wolę 230AC :),
    > mimo wszystko trochę bezpieczniejsze i mniej problemów.

    Ludzie w telewizorach miewają po 25kV i jakoś śpią spokojnie. Ten 1kV DC
    jest odizolowany od wszystkiedo, jeśli nawet przewód biegnie pod rynną,
    to nie ma się czego obawiać. Zwałaszcza że jak pada deszcz, to zwykle
    słońce nie świeci.

    --
    Jarek

  • 148. Data: 2014-08-14 00:45:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 13 Aug 2014 23:02:26 +0200, Jakub Rakus napisał(a):
> [...]
    > 1000obr/min) to im tak zostało. Potem bujali się z przetwornicami
    > dwumaszynowymi, a teraz mają przekształtniki.

    Ale przeciez tamte silniki juz dawno trafily na zlom.
    A rzekomo zmiana czestotliwosci jest nadal kosztowna.

    Wiec co te koszta powoduje ? Bo transformator na 16Hz pracuje na 50
    rownie dobrze.

    J.

  • 149. Data: 2014-08-14 08:04:14
    Od: Zgredzik <fox@antyspam>

> [...]
    > jest odizolowany od wszystkiedo, jeśli nawet przewód biegnie pod rynną,
    > to nie ma się czego obawiać. Zwałaszcza że jak pada deszcz, to zwykle

    Hm, a gdzie dostanę w handlu przewody z izolacją na ponad 1kV? W
    hurtowniach zwykle kończą się na 750/400V

  • 150. Data: 2014-08-14 08:36:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Zgredzik napisał:

    > Hm, a gdzie dostanę w handlu przewody z izolacją na ponad 1kV?
    > W hurtowniach zwykle kończą się na 750/400V

    Tam, gdzie pozostałe klamoty. Tych przewodów zresztą zwykle dużo
    nie potrzeba, bo same panele mają już fabrycznie dołączone odcinki
    wystarczające do połączenia ich w szereg. Ze znormalizowanymi
    złączami. A sam przewód znamienny jest nie tylko izolacją atestowaną
    na 1kV, ale przede wszystkim odpornością na warunki atmosferyczne,
    w tym degradację przez słoneczy ultrafiolet.

    --
    Jarek