  • 1. Data: 2009-01-23 08:12:43
    Temat: 7805 za 7809 czy przed
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Potrzebuję napięć 9V i 5V mam dwa układy LM7809 i LM7805.
    Jak będzie lepiej jak dam 5V przed 9V czy za?

    Dzięki za pomoc
    Paweł

  • 2. Data: 2009-01-23 08:20:34
    Temat: Re: 7805 za 7809 czy przed
    Od: "Rafal\(sxat\)" <g...@o...pl.usunto>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam.
    >
    > Potrzebuję napięć 9V i 5V mam dwa układy LM7809 i LM7805.
    > Jak będzie lepiej jak dam 5V przed 9V czy za?

    za...

  • 3. Data: 2009-01-23 08:21:57
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > Potrzebuję napięć 9V i 5V mam dwa układy LM7809 i LM7805.
    > Jak będzie lepiej jak dam 5V przed 9V czy za?

    Wszystko zależy od prądu jaki będziesz pobierał z obu stabilizatorów i
    napięcia wejściowego. Policz sobie jaką moc będziesz rozpraszał na każdym z
    nich i dobierz tak aby było lepiej.
    Moc liczy się jako (Uwe-Uwy)*I
    Jak chcesz się bawić dalej to policz sobie temperaturę scalaka w czasie
    pracy. Znając moc wydzielaną odczytaj sobie z dokumantacji scalaka jaką ma
    rezystancję termiczną R(theta) [K/W]. Pomnóż moc [W] przez rezystancję
    [K/W] i dostaniesz przyrost temperatury układu [K]

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 4. Data: 2009-01-23 08:34:18
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > rezystancję termiczną R(theta) [K/W]. Pomnóż moc [W] przez rezystancję
    > [K/W] i dostaniesz przyrost temperatury układu [K]

    Napięcie wejściowe stabilizatorów to 12V.
    Z tego 7809 (no i 7909) zasilał będę OPa czyli prądy mniejsze , a z tego 5V
    atmegę i kilka diód świecących czyli prądy
    trochę większe powiedzmy do 100mA.

    Jeżeli podłączę 5V przed to wydzieli się na nim (12-5)V*100mA = 0,7W
    (sporo), a na 9V wydzieli się (12-9)*20mA=0,06W.

    Jeżeli podłączę 5V za 9V to wydzieli się na nim (9-5)V*100mA=0,4W(lepiej), a
    na 7809 wydzieli się (12-9)*(100+20)mA=0,36W

    Co lepiej?

    Paweł

  • 5. Data: 2009-01-23 09:12:33
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    > Jeżeli podłączę 5V za 9V to wydzieli się na nim (9-5)V*100mA=0,4W(lepiej),
    > a na 7809 wydzieli się (12-9)*(100+20)mA=0,36W

    Dla mnie lepie było by gdyby moc rozpraszała się równomiernie na obu
    elementach.
    Zakładajac że obudowy układów to TO220 to w pierwszym przypadku przyrost
    temepratury na stabilizatorze 9V T9=0,06*65=3,9°C na na stabilizatorze 5V
    T5=0,7*65=45,5°C czyli w temperaturze 25°C będzie miał 70°C czyli gorący.

    W drugim przypadku T9=0,36*65=23,4°C, T5=0,4*65=26°C.
    W temp 25°C będzie miał 51°C czyli trochę mniej goracy, albo mocno ciepły.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 6. Data: 2009-01-23 09:48:23
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Piotr "Pitlab" Laskowski napisał:

> [...]
    >
    > W drugim przypadku T9=0,36*65=23,4°C, T5=0,4*65=26°C.
    > W temp 25°C będzie miał 51°C czyli trochę mniej goracy, albo mocno ciepły.

    Z drugiej strony warto by się zastanowić o wpływ jednego i drugiego
    rozwiązania na zasilane obwody.
    Kolega Paweł pisał:
    "Z tego 7809 (no i 7909) zasilał będę OPa czyli prądy mniejsze , a z
    tego 5V atmegę i kilka diód świecących czyli prądy
    trochę większe powiedzmy do 100mA."

    Pytanie jest co to za OPa ? ;-) Jeśli to szumofon w stylu LM258, to w
    zasadzie rybka. Jeśli coś precyzyjniejszego to może nie być zachwycone
    tym, że na plusie zasilania beląta mu się jakaś cyfrówka ;-) Wtedy
    polecałbym 78L09 i 79L09 (mała obudowa TO92 i bez radiatora) do
    zasilania "OPa" i 7805 z kawałkiem blachy zasilany bezpośrednio z 12V do
    zasilania cyfrówki.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2009-01-23 11:21:25
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > "OPa" i 7805 z kawałkiem blachy zasilany bezpośrednio z 12V do zasilania

    Dokładnie to LM324 czyli 4 OPy i każdy wykorzystany.
    Ile na takim w obudowie T092 może można wytracić mocy? Tak żeby spać
    spokojnie.

    Paweł

  • 8. Data: 2009-01-23 11:31:57
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > Ile na takim w obudowie T092 może można wytracić mocy? Tak żeby spać
    > spokojnie.

    To powinno pisać w dokumentacji układu. Jeżeli nie pisze to możesz oszacować
    moc dla najwyższej dopuszczalnej temperatury układu. Załóżny że to wersj
    standardowa i nie powina pracować powyżej 85°C.
    Rezystancja termiczna złącze-otoczenie to 230K/W czyli nie przekracając
    przyrostu 50°C (25°C otoczenia).
    P=T/R = 50/230=0,22W

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 9. Data: 2009-01-23 19:07:42
    Od: AS <a...@w...pl>

    Piotr "Pitlab" Laskowski pisze:

> [...]
    > standardowa i nie powina pracować powyżej 85°C.
    > Rezystancja termiczna złącze-otoczenie to 230K/W czyli nie przekracając

    dobrze też uwzględnić fakt, że latem temperatura otoczenia może
    dochodzić do 40°C
    Pozdrawiam

    AS

  • 10. Data: 2009-01-24 20:43:46
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>

    pawel wrote:

> [...]
    >
    > Jeżeli podłączę 5V przed to wydzieli się na nim (12-5)V*100mA = 0,7W
    > (sporo), a na 9V wydzieli się (12-9)*20mA=0,06W.

    jesli to ma pracowac bez radiatora to moze rozwazyc zmiane 7805 na jakis
    monolityczny stabilizatorek impulsowy, jesli nawet uzyjesz najtanszych
    badziejewi z kluczem bipolarnym (np. lm7596 albo slabsze wersje) to
    zakladajac spadek nap. na stabilizatorze 1.5V *0.1= 0.15W (zakladajac cykl
    pracy 100% ;)

    jesli z czesciami ktore masz to za, o ile zaklocenia z cyfrowki to nie
    problem