  • 21. Data: 2010-11-09 06:09:34
    Temat: Re: 4x LED z jednego AAA
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2010-11-07 19:56, quasi pisze:

    > Białą to nawet bez rezystora.

    Ta... ale jesteśmy na grupie dla elektroników, nie księgowych... :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 22. Data: 2010-11-09 08:08:10
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Ta... ale jesteśmy na grupie dla elektroników, nie księgowych... :)

    Tylko 90% chińczyków podłącza bez rezystora :-)

    --
    Desoft

  • 23. Data: 2010-11-10 01:24:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Ile bierze jałowo taka ładowarka włączona 24h/365d?

    Tak z własnych doświadczeń to impulsowa jest zazwyczaj zimna i pewnie bierze
    tylko pojedyńcze mA albo i mniej, natomiast te na trafach zawsze są lekko
    ciepłe więc pewnie pojedyńcze waty potrafią pobierać w stanie jałowym.

  • 24. Data: 2010-11-10 12:57:52
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2010-11-09 09:08, Desoft pisze:

    > Tylko 90% chińczyków podłącza bez rezystora :-)

    I do chińskich baterii... :)
    Tylko nie wiem jak Ty, ale ja nie spotkałem białych diod LED
    podłączonych do dwóch baterii 1,5V. Latarki, lampki rowerowe... wszystko
    3xAAA...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 25. Data: 2010-11-10 13:20:12
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Tylko nie wiem jak Ty, ale ja nie spotkałem białych diod LED podłączonych
    > do dwóch baterii 1,5V. Latarki, lampki rowerowe... wszystko 3xAAA...

    Racja, bo działa to bardzo krótko, bateria nierozładowana nie jest w stanie
    już zasilić diód.
    Kupiłem kiedyś "u ruskich" latarkę nie działającą. Wewnątrz jakiś akumulator
    (był padnięty) diody chyba białe - według oględzin (też padnięte) i żadnego
    rezystora.
    Więc akumulator był 2xPb lub LiON. Ledy nie miały szans długo świecić.

    --
    Desoft

  • 26. Data: 2010-11-12 08:52:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello quasi,

    Sunday, November 7, 2010, 7:56:53 PM, you wrote:

    > Białą to nawet bez rezystora.

    Jasne. I jaki prąd wtedy popłynie przez diodę?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2010-11-12 08:57:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Nov 2010 09:52:14 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello quasi,
    >Jasne. I jaki prąd wtedy popłynie przez diodę?

    Nie za duzy - tyle ile bateria wydoli :-)

    J.

  • 28. Data: 2010-11-12 09:43:31
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

    > Nie za duzy - tyle ile bateria wydoli :-)

    Weź akumulatory NiCD. Popłynie parę(naście) A i plastik diody.

    Waldek

  • 29. Data: 2010-11-12 10:03:53
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 12.11.2010 09:57, J.F. pisze:

    > Nie za duzy - tyle ile bateria wydoli :-)

    Panowie, znowu mity szerzycie jakoby diody podłączone do źródła
    napięciowego odparowywały w dT.

    Prawda jest taka, że jest to nieoptymalne połączenie (zmiana jasności),
    zazwyczaj redukujące żywotność diody (przegrzewanie struktury), ale nic
    więcej - dioda ma stromą charakterystykę, ale nie bierze "tyle prądu ile
    da źródło".

    Typowy 1W (~320mA nominalnie) powerled będzie miał charakterystykę typu:
    2.8V - 100mA
    3.8V - 700mA
    i po podpięciu do 2 baterii (zakładając, że każda ma 1.6V) będzie
    ciągnął +- 300mA na początku i coraz mniej wraz z rozładowaniem baterii.

    Typowy "super flux" (30mA nominalnie) led będzie miał charakterystykę w
    rodzaju:
    2.2V - 5mA
    3.2V - 40mA
    3.6V - 150mA

    I po podpięciu do 2 baterii będzie brał 40mA, grzał się i świecił lekko
    niebieskawo/zielonkawo zależnie od technologii, ale przy użyciu w
    latarce/lampce w szafce nie zdąży się uszkodzić.

    Michoo

  • 30. Data: 2010-11-12 10:45:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Nov 2010 11:03:53 +0100, Michoo wrote:

> [...]
    >i po podpięciu do 2 baterii (zakładając, że każda ma 1.6V) będzie
    >ciągnął +- 300mA na początku i coraz mniej wraz z rozładowaniem baterii.

    Tylko ze podlaczysz 3 baterie, jak to we wszystkich latarkach i ile
    wtedy poplynie ? Albo podlaczysz dwa akumulatorki - ledwo swieci, wiec
    podlaczamy trzy swiezo naladowane .. i co bedzie ?

    Juz kiedys tak mialem ze nie chcialo mi sie rezystora szukac, napiecie
    bylo regulowane, jakis jeszcze podejrzany akumulator w obwodzie byl -
    wydawalo mi sie ze napiecie w sam raz i powinno dzialac.
    I zadzialalo - slabo swieci, wiec podkrecamy napiecie. Dalej slabo
    swieci, wiec dalej podkrecamy. W koncu cos mnie zaczelo dziwic - zbyt
    wysokie te nastawy, powinno byc az za dobrze. Czyzby ten akumulator
    cos zwieral ? No ale jeszcze podkrecilem i pyk - po diodzie.
    Od poczatku pracowalem po odwrotnej stronie zakresu, im wiekszy prad
    tym dioda slabiej swiecila. W koncu nie wytrzymala.

    J.