  • 51. Data: 2014-02-06 13:46:19
    Temat: Re: 100 Mbit karty LAN w nowych laptopach
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 5 Feb 2014 13:49:39 +0100, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > Modne - i tyle. ;-)

    Wiem. Jak później patrzę na efekty owej mody, to mnie pusty, choć nieco
    smutny śmiech ogarnia.

> [...]
    > kiedyś wydawało się że komputerów ludzie używają tak jak ja. Po czym
    > dziwiłem się że zwykle poza systemem i Office-m na dysku nie mam nic
    > więcej. Ciągłe kopiowanie dużej ilości danych z/na komputer to nadal
    > margines - jeśli sami robicie to nie oczekujcie że robią to wszyscy. A
    > przy sporadycznym kopiowaniu - nawet raz na 2-3 miesiące to nadal
    > sporadycznie - zawartości karty aparatu nie zwróci uwagi na prędkośc bo
    > nikt mu nie uświadomi że może być szybciej. NAS wbrew pozorom też nei
    > stoi w każdym domu - choć powoli staje się modny jak laptopy. ;-)

    Trochę komputerów znajomym serwisuję, pomagam w codziennym użytkowaniu. I
    bywa różnie. Ze zdjęciami najczęściej sytuacja ma się tak:
    - zapchana karta już w trakcie wyjazdu - zrzut na laptopa
    - zrobiona seria zdjęć bez zapchania karty - zrzut na laptopa w trakcie
    wyjazdu lub po powrocie z niego.

    Potem selekcja, mniejsza lub większa obróbka i paczka jest. Z racji tego, że
    większości udało się wbić do głowy, że ludzie dzielą się na tych, którzy już
    robią kopie zapasowe i na tych, którzy zaraz zaczną, backupy akurat moi
    znajomi robią. Jeżeli nie jest to NAS, to często drugi komputer (stacjonarka
    w domu) lub drugi, zewnętrzny dysk.

    Coraz częściej spotykane w laptopach napędy SSD też raczej spowodują
    częstsze przewalanie danych. Coraz więcej osób jednak dysponuje więcej niż
    jednym komputerem, ludzie chcą też korzystać ze swoich zasobów ze smartfona,
    tabletu, telewizora czy konsoli. Prędzej czy później zwykłe udostępnianie
    plików czy ganianie z pendrive'ami, podpinanie dysków po USB przestaje
    wystarczać. I prędzej czy później na horyzoncie zaczynają się precyzować
    potrzeby, które spełnia właśnie NAS. :D

    > Rozejrzyj się po rodzinie - ale nie tych mocno "skomputeryzowanych" ale
    > po tych gdzie laptop to pierwszy/drugi komputer - ilu z nich ma NAS-y.
    > Śmiem twierdzić ze jak przejdę się po klatce schodowej (~12 mieszkań)
    > to znajdę laptopa prawie w każdym mieszkaniu. A NAS-a raczej tylko w
    > moim. A mieszkam w budynku gdzie średnia wieku jest między 30 a 40
    > rokiem i ludzie raczej zasobni.

    W takim razie tutaj mam kompletnie niereprezentatywną próbę, gdyż wśród
    znajomych komputerów na mieszkanie najczęściej są dwie sztuki przynajmniej,
    do tego dochodzi jeszcze niejednokrotnie sprzęt służbowy czy urządzenia
    mobilne. No ale faktem też jest, że moi znajomi dosyć mocno skomputeryzowani
    - nie żeby sami informatycy, administratorzy sieci itp., ale jednak sprzętu
    w użyciu jest sporo. :)

    > Jak napisałem: do firmowych kilkudziesięciu plików Excella nie trzeba
    > więcej. Jak potrzeba to konfiguracja raczej świadomie wybierana. Poza
    > tym w firmach często user ma tylko dostęp do profilu usera i zakaz
    > trzymania prywatnych rzeczy na kompie.

    Tyle tylko, że w firmie często i gęsto ten profil usera jest trzymany nie
    lokalnie na dysku laptopa, tylko na serwerze. Przewalanie tego po 100Mbit
    średnio fajne jest. Been There, Done That. :D

    [ House: Hey, Hey, You Wanted Fair, You Picked The Wrong Job. The Wrong ]
    [ Profession. The Wrong Species. ("House M.D. 4x07 Ugly") ]

  • 52. Data: 2014-02-06 16:21:14
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Maciek Babcia Dobosz wrote:

> [...]
    > więcej. Jak potrzeba to konfiguracja raczej świadomie wybierana. Poza
    > tym w firmach często user ma tylko dostęp do profilu usera i zakaz

    Ale karty WiFi w laptopach za to zapylają już N1900.
    Po co jeżeli szybka sieć jest userowi przecież niepotrzebna?

  • 53. Data: 2014-02-06 16:30:48
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    maX wrote:

    > 1. Kto koniecznie chce mieć lapa z 1 Gbit to takiego znajdzie bez
    > problemów.

    Znalazł fajną konfigurację, obudowa też przyzwoita i zonk, bo doczytał
    małym drukiem, że LAN to przedpotopowe 100 Mbit.

    > 2. 100 Mbit starcza większości użytkowników lapów.

    Ale dlaczego ma być wolniej, jeżeli może być szybciej?
    Może zacznijmy montować USB 1.1 w laptopach, bo to wystarcza większości?

    > 3. Biorąc pod uwagę że w lapach powszechnie używa się wifi to nie tylko
    > lapy bez 1 Gbit mają sens, ale nawet takie wogóle bez sieciówki
    > przewodowej (w razie musu można wstawić tymczasowo taką na USB lub użyć
    > pendrive'a).

    Kiedyś tak można było mówić, ale w dzisiejszych czasach WiFi już się nie
    sprawdza. Dlaczego? Bo jest za dużo sieci WiFi! Routery, access pointy,
    laptopy, tablety mają karty N300 i więcej, tylko że w praktyce to działa
    z prędkością 2-3 MB/sek. Ilość sieci WiFi, które wyświetlają się w
    budynku wielorodzinnym/biurowym to jest kilkanaście, albo więcej. Więc
    to nie ma prawa działać normalnie. Jak wiadomo na 2,4 GHz bez wzajemnego
    zakłócania mogą być koło siebie maks. 3 sieci N150 lub 2 sieci N300. A
    widać 15, albo 25 w przeciętnym bloku.

    > 4. Różnica w cenie między mobilną sieciówką 100 Mbit a 1 Gbit nie jest
    > błaha. Nawet porównując najtańsze karty dla desktopów to będzie
    > conajmniej 15 zł, a elektronika do lapów jest zdecydowanie droższa.

    Tzn. ile mniej kosztuje ten laptop, że ma kartę 100, a nie 1000? 25 zł
    mniej?

    Aleś wymyślił.

  • 54. Data: 2014-02-06 17:08:34
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    > Ilość sieci WiFi, które wyświetlają się w budynku wielorodzinnym/biurowym to
    > jest kilkanaście, albo więcej. Więc to nie ma prawa działać normalnie.

    U mnie jest raptem 2 sieci wifi na 5 GHz (na 24 kanały). Pewnie w innych
    miejscach jest tak samo.

  • 55. Data: 2014-02-06 18:15:08
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 6 Feb 2014 17:08:34 +0100, qwerty napisał(a):

    > Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    >
    > U mnie jest raptem 2 sieci wifi na 5 GHz (na 24 kanały). Pewnie w innych
    > miejscach jest tak samo.

    Warszawa, Żoliborz, lokalizacja mieszkania niemal narożna w budynku, przy
    skrzyżowaniu dosyć ruchliwych dwóch ulic. Patrząc z góry, w promieniu 270°
    budynków brak, bądź w dużym oddaleniu. Zostaje pozostała ćwiartka.
    Widocznych 9 sieci bezprzewodowych. Pytanie ile jest tych, które nie
    rozgłaszają swojeg SSDI i ile kolejnych by było w zasięgu po klapnięciu z
    laptopem na podwórku od wewnętrznej strony ustawionych w |_| budynków. :)

    [ Feminizm istnieje tylko po to, żeby brzydkie kobiety zjednoczyć we ]
    [ wspólnotę. (Charles Bukowski) ]

  • 56. Data: 2014-02-06 21:39:55
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał w wiadomości grup
    -ip.info...
    > Widocznych 9 sieci bezprzewodowych. Pytanie ile jest tych, które nie
    > rozgłaszają swojeg SSDI i ile kolejnych by było w zasięgu po klapnięciu z
    > laptopem na podwórku od wewnętrznej strony ustawionych w |_| budynków. :)

    Masz jeszcze multum wolnych kanałów. Sprawdź, które sieci ukrywają SSID.

  • 57. Data: 2014-02-07 12:14:39
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    qwerty wrote:
    > Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    > U mnie jest raptem 2 sieci wifi na 5 GHz (na 24 kanały). Pewnie w innych
    > miejscach jest tak samo.

    U mnie w bloku w centrum Warszawy pokazuje się dziś 31 sieci WiFi z tego
    prawie połowa ma bardzo przyzwoity poziom sygnału, a 10 z nich sieje z
    szerokością kanału 40 MHz.

    Sieć na 5 GHz - super teoria, tylko że w praktyce okazuje się, że
    urządzenia klienckie rzadko obsługują tą częstotliwość. Więc dodatkowe
    koszta związane z upgrade sprzętu (wymiana kart sieciowych WiFi lub
    dokupienie kart na USB), albo w ogóle się nie da, ponieważ w
    tablecie/smartfonie nie ma możliwości wymiany karty sieciowej WiFi.

  • 58. Data: 2014-02-07 12:20:12
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    qwerty wrote:
    > Użytkownik "Przemysław Ryk" napisał w wiadomości grup
    -ip.info...

    > Masz jeszcze multum wolnych kanałów. Sprawdź, które sieci ukrywają SSID.

    Jak policzyłeś, że przy 9 widocznych sieciach jest multum wolnych kanałów?
    Przy trzech prawidłowo ustawionych sieciach z szerokością kanału 20MHz
    pasmo 2,4 GHz jest całe zajęte. Więc przy 9 sieciach każda sieć ma
    statystycznie dwie inne sieci, które ją zakłócają. Ale przecież
    przynajmniej część z tych sieci ma włączoną szerokość 40 MHz, więc
    realnie jest to sieczka w eterze.

    Zostawmy 5GHz, ponieważ prawie nikt tego nie używa.

  • 59. Data: 2014-02-07 12:40:33
    Od: "Chris" <a...@g...pl>

    Poldek nabazgrał(a):

> [...]
    > dokupienie kart na USB), albo w ogóle się nie da, ponieważ w
    > tablecie/smartfonie nie ma możliwości wymiany karty sieciowej WiFi.

    Dokładnie tak mam z tabletem, tel i laptop ready na 5 GHz ale tablet
    spowalnia.
    Myślałem nad podłączeniem drugiego routera obok starego tylko dla 2.4 GHz
    ale ciągle mi się nie chce :)

  • 60. Data: 2014-02-07 13:11:48
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    RadoslawF wrote:

    > Trzeba czymś błysnąć po oczach kupującemu, jak błyśniesz dobrym
    > procesorem to nie musisz dodatkami, jak wciskasz najgorszy procesor
    > to musisz błysnąć dodatkami takimi jak szybka karta sieciowa.

    Tzn. chyba zaślepić klienta procesorem, tak żeby nawet nie przyszło mu
    do głowy sprawdzać, jaka jest karta sieciowa. Rozczarowanie dopiero przy
    pierwszym podłączeniu do LAN, ale wtedy jest już za późno.