-
1. Data: 2019-09-16 02:33:30
Temat: zapieczona
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
Powitanko,
Jak wiadomo, jednym ze sposobów na zapieczoną śrubę jest podgrzanie jej
palnikiem. Są nawet stosowne podgrzewacze indukcyjne. Wszystko jedno
jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w
nagwintowanym otworze.
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
2. Data: 2019-09-16 04:18:56
Temat: zapieczona
Od: 4...@g...com
Moze dlatego dziala ze produkty korozji w wysokiej temperaturze szybciej traca
wlasciwosci mechaniczne niz material sruby. Rownie skuteczne chocia trwajace o wiele
dluzej jest namoczenie w nafcie albo oleju napedowym. W warunkach kiedy nie ma
mozliwosci zamoczenia wystarczajace jest polozenie szmatki zmoczonej ww preparatami.
Sa i dedykowane pakowane w pojemniki plyny. Czesto sa nieprawidlowo stosowane przez
mechanikow samochodowych. Popryskaja i zaraz zaczynaja odkrecac. Potem mowia ze tak
bylo zapieczone ze nie dalo rady odkrecic i sie sruba urwala. A jak by zostawili na
dwie godziny to by sie odkrecilo.
-
3. Data: 2019-09-16 05:05:48
Temat: Re: zapieczona
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
W dniu poniedziałek, 16 września 2019 09:33:48 UTC+9 użytkownik Pawel "O'Pajak"
napisał:
> Powitanko,
>
> Jak wiadomo, jednym ze sposobów na zapieczoną śrubę jest podgrzanie jej
> palnikiem. Są nawet stosowne podgrzewacze indukcyjne. Wszystko jedno
> jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
> ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w
> nagwintowanym otworze.
>
Tam jest kilka zjawisk, a które jest najważniejsze- zależy kogo spytasz. Jak dla mnie
to różnica w roszerzalności cieplnej, po pierwsze z powodu nierównomiernego
rozgrzewania, po drugie z powodu różnych materiałów śruby, nakrętki albo korpusu
maszyny) i tego co siedzi w szparze, znaczy tlenków, zaschniętych syfów itd.
Wystarczy żeby coś roszerzyło się cieplnie odrobinę bardziej niż reszta, a kruchy
materiał w szparze (ewentualnie słabe zgrzewy dyfuzyjne które tam powstały) popękają.
-
4. Data: 2019-09-17 18:40:02
Temat: Re: zapieczona
Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
W dniu 2019-09-16 o 05:05, Konrad Anikiel pisze:
> Jak dla mnie to różnica w roszerzalności cieplnej,
No ale podgrzewana śruba rozgrzewa się szybciej, niż blok silnika, czy
fragment karoserii/zawieszenia. Tak na logikę to pogrzałbym wszystko, po
czym schłodził śrubę.
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
5. Data: 2019-09-17 20:49:00
Temat: Re: zapieczona
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2019-09-17, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:
> W dniu 2019-09-16 o 05:05, Konrad Anikiel pisze:
>> Jak dla mnie to różnica w roszerzalności cieplnej,
>
> No ale podgrzewana śruba rozgrzewa się szybciej, niż blok silnika, czy
> fragment karoserii/zawieszenia. Tak na logikę to pogrzałbym wszystko, po
> czym schłodził śrubę.
Tak, ale nawet jeśli rozszerzanie śruby idzie w "złym" kierunku to
różnice we wsp. rozszerzalności cieplnej generują naprężenia. Tlenki
metali mają zwykle 10-30x mniejszy współczynnik od metalu/stopu
źródłowego. Pewnie w niektórych przypadkach wystarczy, zby skruszyć
coś tu i ówdzie.
--
Marcin
-
6. Data: 2019-09-17 21:16:49
Temat: Re: zapieczona
Od: 4...@g...com
No i co ze tlenki sie skrusza. Obstawiam ze nigdy nie robiliscie czegos takiego i tak
sobie pierdolicie. Przy podgrzewaniu jest jedno podejscie na odkrecenie. Jesli
wystygnie to juz sie nie da odkrecic. Po powtornym podgrzaniu szanse na odkrecenie
jakies sa, ale bardzo marne. Wiem bo to wiele razy robilem.
-
7. Data: 2019-09-18 11:33:58
Temat: Re: zapieczona
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:qlr293$lq4$1$o...@n...chmurka.net...
W dniu 2019-09-16 o 05:05, Konrad Anikiel pisze:
>> Jak dla mnie to różnica w roszerzalności cieplnej,
>No ale podgrzewana śruba rozgrzewa się szybciej, niż blok silnika,
>czy
Ale dziala :-)
>fragment karoserii/zawieszenia. Tak na logikę to pogrzałbym wszystko,
>po czym schłodził śrubę.
Jak najbardziej ... tylko trudno to zrobic w miare szybko.
Zreszta nagrzac sama srube tez imo trudno.
A moze to byl dobry pomysl na odkrecenie nakretki ?
No i ... czy nie nastapi zakleszczenie na dlugosci gwintu, gdy sruba
bedzie skrocona, a obudowa/nakretka wydluzone ?
J.
-
8. Data: 2019-09-29 22:07:05
Temat: Re: zapieczona
Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>
W dniu 2019-09-16 o 02:33, Pawel "O'Pajak" pisze:
>
> Powitanko,
>
> Jak wiadomo, jednym ze sposobów na zapieczoną śrubę jest podgrzanie jej
> palnikiem. Są nawet stosowne podgrzewacze indukcyjne. Wszystko jedno
> jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
> ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w
> nagwintowanym otworze.
>
> Pozdroofka,
> Pawel Chorzempa
Nakrętka jest pusta w środku (torus) więc podgrzanie zwiększa obwód tego
torusa bo nic go nie trzyma do środka
śruba jest prętem pełnym aż do samego środka więc jej obwód nie większa
się identycznie jak wewnętrzny obwód nakrętki przy identycznym
podgrzaniu. Różnica rozszerzeń powoduje odkleszczenie.
Jeżeli doda się do tego kruszenie produktów korozji to mamy efekt
-
9. Data: 2019-09-29 23:04:07
Temat: Re: zapieczona
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 29 Sep 2019 22:07:05 +0200, Roman Rogóż napisał(a):
> W dniu 2019-09-16 o 02:33, Pawel "O'Pajak" pisze:
>> Jak wiadomo, jednym ze sposobów na zapieczoną śrubę jest podgrzanie jej
>> palnikiem. Są nawet stosowne podgrzewacze indukcyjne. Wszystko jedno
>> jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
>> ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w
>> nagwintowanym otworze.
>>
> Nakrętka jest pusta w środku (torus) więc podgrzanie zwiększa obwód tego
> torusa bo nic go nie trzyma do środka
Ale zapewne chodzi o srube wkrecona w jakis solidny korpus.
I grzejemy srube a nie korpus.
J.
-
10. Data: 2019-09-30 00:01:01
Temat: Re: zapieczona
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu 2019-09-29 o 23:04, J.F. pisze:
> Dnia Sun, 29 Sep 2019 22:07:05 +0200, Roman Rogóż napisał(a):
>> W dniu 2019-09-16 o 02:33, Pawel "O'Pajak" pisze:
>>> Jak wiadomo, jednym ze sposobów na zapieczoną śrubę jest podgrzanie jej
>>> palnikiem. Są nawet stosowne podgrzewacze indukcyjne. Wszystko jedno
>>> jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
>>> ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w
>>> nagwintowanym otworze.
>>>
>> Nakrętka jest pusta w środku (torus) więc podgrzanie zwiększa obwód tego
>> torusa bo nic go nie trzyma do środka
>
> Ale zapewne chodzi o srube wkrecona w jakis solidny korpus.
> I grzejemy srube a nie korpus.
>
Korpus z duralu dwa razy lepiej się rozszerza cieplnie od stali.
WM