-
21. Data: 2010-01-21 03:51:00
Temat: Re: zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Wed, 20 Jan 2010 11:19:45 +0100, Tomasz Finke wrote:
>Maciej Browarczyk pisze:
>> Fantastycznie, to prawie stale 4x4, prawie tak jak Rav4.
>
>Niektórzy uważają, że prawdziwe 4x4 to są dopiero sztywne mosty,
>blokady wszystkich dyfrów i snorkel ;-) W Subaru możesz sobie
>wybrać stałe 4x4 plus reduktor przy ręcznej skrzyni albo płynny
>rozdział mocy przy automacie, ale w każdej wersji tylne koła są
>zawsze napędzane.
Czy ten "plynny rozdzial mocy" to taki marketingowy eufemizm na
zablokowany dyfer ?
Nie bardzo sobie wyobrazam zmienne sterowanie rozdzialem momentu, tzn
owszem - jest pare pomyslow, ale wszystkie raczej dosc kosztowne i w
produkcji i w eksploatacji ..
>Zresztą Rav4 też były produkowane w wersji z
>centralnym mechanizmem różnicowym i stałym napędem na 4 koła.
Ale blokowanym czy nie ? Zeby sie nie skonczylo "jak jedno kolo jest
do d*, to caly naped jest ..."
Co prawda dzis ASR/TCS potrafi to naprawic.
J.
-
22. Data: 2010-01-21 07:42:00
Temat: Re: zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...
Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>
W dniu 2010-01-21 03:51, J.F. pisze:
> Nie bardzo sobie wyobrazam zmienne sterowanie rozdzialem momentu, tzn
> owszem - jest pare pomyslow, ale wszystkie raczej dosc kosztowne i w
> produkcji i w eksploatacji ..
w Subaru jest sterowane hydraulicznie mokre sprzęgło wielopłytkowe.
W stanie otwartym tylne koła napędzane są tylko dzięki lepkości oleju,
a zmieniając odstęp/docisk płytek można płynnie zwiększać moment
przenoszony na tył. Nie słyszałem o problemach z tym sprzęgłem albo
konieczności wymiany po jakimś przebiegu, rośnie tylko spalanie o
~1,5 l/100 km w porównaniu z autem z napędem na przód.
>> Zresztą Rav4 też były produkowane w wersji z
>> centralnym mechanizmem różnicowym i stałym napędem na 4 koła.
>
> Ale blokowanym czy nie ? Zeby sie nie skonczylo "jak jedno kolo jest
> do d*, to caly naped jest ..."
Tu ktoś zrobił porządne zestawienie rozwiązań napędów 4x4:
http://www.awd.ee/cars.html
T.
-
23. Data: 2010-01-21 08:55:51
Temat: Re: zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...
Od: "Tadeusz" <...@s...onet.pl>
Użytkownik "Maciej Browarczyk" <> napisał w wiadomości ...
> Tadeusz pisze:
>
>> volvowskie AWD jest równie stałe jak 4x4 w Subaru z automatem
>> ma 95:5 przód:tył przy pełnej przyczepności z bardzo szybkim
>> przeniesiem momentu przy uślizgu którejś osi - czas
>> reakcji systemu to 1/6 obrotu wału napędowego...
>
> Tak? Rownie stale? No co Ty nie powiesz.
> http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
powiem że to XC70 ma zepsuty napęd... ewidentnie...
-
24. Data: 2010-01-22 08:08:32
Temat: Re: zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...
Od: Jacek <m...@s...pl>
Maciej Browarczyk pisze:
> Tadeusz pisze:
>
>> volvowskie AWD jest równie stałe jak 4x4 w Subaru z automatem
>> ma 95:5 przód:tył przy pełnej przyczepności z bardzo szybkim
>> przeniesiem momentu przy uślizgu którejś osi - czas
>> reakcji systemu to 1/6 obrotu wału napędowego...
>
> Tak? Rownie stale? No co Ty nie powiesz.
> http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
>
Sam sie kiedys powolywalem na ten film, ale uslyszalem ze to XC ma
uszkodzony 4x4.. i patrzac po pozostalych filmach na YT chyba to jest
mozliwe, takze jest to fake.
Co do VOlvo to podczas tej zimy widzialem jak xc90 paruje obok
najnowszego xc70.
XC90 wjechalo w snieg, ale tylny naped zaskoczyl powiedzmy po 0,5
sekundy - po prostu widac bylo opoznienie w zadzialaniu mechaniznu.. i
to faktycznie mozna nazwac marketingowym eufemizmem.
Natomiast w XC70 III nie bylo zadnego opoznienia w kreceniu tylnymi
kolami... taki "prawdziwy" 4x4.. tyle, ze w w 70-tce jest chyba
haldex3.. no i przypuszczam, ze bylo mniej ztyrane niz to xc70, bo
wyglada na prawie nowke
-
25. Data: 2010-01-26 11:51:11
Temat: Re: zakup - automat, 4x4 i tu zaczyna się problem...
Od: jacek2v <j...@g...com>
On 22 Sty, 08:08, Jacek <m...@s...pl> wrote:
> Maciej Browarczyk pisze:
>
> > Tadeusz pisze:
>
> >> volvowskie AWD jest równie stałe jak 4x4 w Subaru z automatem
> >> ma 95:5 przód:tył przy pełnej przyczepności z bardzo szybkim
> >> przeniesiem momentu przy uślizgu którejś osi - czas
> >> reakcji systemu to 1/6 obrotu wału napędowego...
>
> > Tak? Rownie stale? No co Ty nie powiesz.
> >http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
>
> Sam sie kiedys powolywalem na ten film, ale uslyszalem ze to XC ma
> uszkodzony 4x4.. i patrzac po pozostalych filmach na YT chyba to jest
> mozliwe, takze jest to fake.
> Co do VOlvo to podczas tej zimy widzialem jak xc90 paruje obok
> najnowszego xc70.
> XC90 wjechalo w snieg, ale tylny naped zaskoczyl powiedzmy po 0,5
> sekundy - po prostu widac bylo opoznienie w zadzialaniu mechaniznu.. i
> to faktycznie mozna nazwac marketingowym eufemizmem.
> Natomiast w XC70 III nie bylo zadnego opoznienia w kreceniu tylnymi
> kolami... taki "prawdziwy" 4x4.. tyle, ze w w 70-tce jest chyba
> haldex3.. no i przypuszczam, ze bylo mniej ztyrane niz to xc70, bo
> wyglada na prawie nowke
Jak dla mnie to na tą górkę można by spróbować się wspiąć
przednionapędówką - chyba mój stary golfik III by wlazł :)
Żenujące są takie wyzwania dla 4x4 :)
Jacek