  • 1. Data: 2015-12-05 18:29:28
    Temat: wrażliwość oka na kolory
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    Jak to było? Oko (ludzkie) jest bardziej wrażliwe na kolor zielony a
    mniej na niebieski?

    Jeśli kolor tła jest biały, to najwyraźniej widać czcionki czarne. I na
    odwrót, gdy kolor tła jest czarny, to najwyraźniej widać biały. Może
    przesadzam z tym biało-czarnym, ale na pewno na jasnym najlepiej widać
    ciemny, a na ciemnym jasny.

    Użytkownik wybiera dowolny kolor tła w rgb. Jakiego mam użyć algorytmu do
    dobrania koloru czcionek? Na początku miałem tak:

    r,b,b w przedziale od 0..255
    color = (r+g+b)/3 < 60 ? white : black;

    Nie podobało mi się, zmieniłem na:
    color = (r+g+b)/3 < 100 ? white : black;

    Nie podoba mi się na niektórych tłach, teraz zmieniam na
    color = (r*2+g*3+b*1)/6 < 100 ? white : black;

    Jest na to jakaś wypróbowana metod?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2015-12-05 18:47:44
    Temat: Re: wrażliwość oka na kolory
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Sat, 5 Dec 2015 09:29:28 -0800 (PST), M.M. wrote:

> [...]
    > color = (r+g+b)/3 < 100 ? white : black;
    >
    > Nie podoba mi się na niektórych tłach, teraz zmieniam na
    > color = (r*2+g*3+b*1)/6 < 100 ? white : black;

    Nie znam jakichś algorytmów czy zasad, ale podzielę się, jeśli pozwolisz,
    chłopskim rozumem :-)
    Otóż stawiam tezę, że najlepiej będzie widoczny font o kolorze: czarnym lub
    białym. A który z nich wybrać to zależy od jasności tła. Skonwertowałbym
    kolor tła z modelu RGB na HSV i bazując na jasności (V) ustawiał czarny lub
    biały dla fonta :-)

    --
    howgh
    szemrany

  • 3. Data: 2015-12-05 18:56:21
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, December 5, 2015 at 6:48:05 PM UTC+1, szemrany wrote:

> [...]
    > kolor tła z modelu RGB na HSV i bazując na jasności (V) ustawiał czarny lub

    Przeczytałem Twój post i pomyślałem: genialne, czemu sam na to nie wpadłem.
    Niestety jednak po prostym eksperymencie efekt był nadal kiepski. Na moim
    monitorze, na mojej przeglądarce www, przy użyciu moich oczu, na pełnym
    zielonym najlepiej wygląda czarny, a na pełnym niebieskim najlepiej wygląda
    biały. Dla obu tych (pełnych) kolorów S==100 (przynajmniej w moim programie
    graficznym).

    Póki co najbardziej jestem zadowolony z tego:

  • 4. Data: 2015-12-05 20:47:30
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Sat, 5 Dec 2015 09:56:21 -0800 (PST), M.M. wrote:

> [...]
    > graficznym).
    >
    > Póki co najbardziej jestem zadowolony z tego:
    > color = (r*2+g*3+b*1)/6 < 100 ? white : black;

    Pobawiłem się chwilę Paint.NETem i wygląda na to, że ta wrażliwość oka na
    zieleń rzeczywiście sprawia subiektywne wrażenie, że niebieski jest
    ciemniejszy przy takim samym nasyceniu i jasności co zielony.
    W takim razie pozostaje kombinowanie wokół tego założenia, ten wątek
    czytałeś?

    http://stackoverflow.com/questions/1855884/determine
    -font-color-based-on-background-color

    Jest uwzględniony efekt zieleni.

  • 5. Data: 2015-12-05 21:01:47
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, December 5, 2015 at 8:47:38 PM UTC+1, szemrany wrote:
    > [...]
    > Jest uwzględniony efekt zieleni.
    Dziękuję za linka, nie czytałem. Zastosowali rozwiązanie podobne do mojego,
    nie mam pojęcia czy lepsze jest moje, czy z tamtej strony.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2015-12-05 23:49:50
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    M.M. <m...@g...com> napisał(a)
> [...]
    > color = (r+g+b)/3 < 100 ? white : black;
    >
    > Nie podoba mi się na niektórych tłach, teraz zmieniam na
    > color = (r*2+g*3+b*1)/6 < 100 ? white : black;

    A jakby spróbować tak:

    Przestrzeń kolorów, to 3-wymiarowy prostopadłościan. Osie R i B w
    przediziale (0,1), a G w trochę większym np. (0, 1.7).

    I szukamy koloru, który jest najbardziej odległy od kolou tła.
    mamy do sprawdzenia 8 wierzchołków.

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2015-12-06 02:09:16
    Od: s...@g...com

    Zmaksymalizuj kontrast i powinno być dobrze:
    color = (r*3+g*6+b) < 1280 ? white : black;

  • 8. Data: 2015-12-07 15:09:16
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Jak to było? Oko (ludzkie) jest bardziej wrażliwe na kolor zielony a
    > mniej na niebieski?

    Uwaga na terminologię. Na zielonym oko ma największą rozdzielczość tonalną a
    najmniejszą na niebieskim. Czyli potrafimy rozróżniać liście a w niebo nie musieliśmy
    się tak wpatrywać. Dlatego do opisu składowej niebieskiej można użyć mniejszej liczby
    bitów, niż do opisu składowej zielonej.

    Natomiast wrażliwość (czułość?) mamy chyba największą na czerwony. Hint: światła
    stopu.

    > Użytkownik wybiera dowolny kolor tła w rgb. Jakiego mam użyć algorytmu do
    > dobrania koloru czcionek?

    Skoro już masz opanowaną metodę wybierania koloru (okienko dialogowe?), to dlaczego
    nie pozwolisz użytkownikowi, żeby kolor czcionki też sobie wybrał?

  • 9. Data: 2015-12-07 15:50:24
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, December 7, 2015 at 3:09:18 PM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:

    > Skoro już masz opanowaną metodę wybierania koloru (okienko dialogowe?), to dlaczego
    nie pozwolisz użytkownikowi, żeby kolor czcionki też sobie wybrał?

    Użytkownik wybiera kilka kolorów w celu odróżnienia np. jednego towaru od
    drugiego. Ma nazwę towar1 i towar2, towar1 oznacza np. niebieskim, towar2
    np. zielonym. Potem będzie wykonywał różnego rodzaju analizy. Wszystko co
    dotyczy towaru1 wyświetli mu się na niebiesko, dla towaru2 analogiczne.
    Czasami w analizach użytkownik może zapomnieć że towar1 oznaczył na
    niebiesko, więc gdy jest trochę miejsca, to na niebieskim tle wyświetlam
    użytkownikowi też nazwę: towar1. Oczywiście użytkownik też mógłby wybrać
    kolor czcionki, ale w ten sposób bym go zmuszał do dwóch kliknięć, zamiast
    do jednego. A tak raz klika, ma swoje kolory, a tam gdzie się da, ma
    czytelne przypomnienie tego, co oznaczył danym kolorem. To straszny drobiazg w
    całej aplikacji, ale zaciekawiło mnie, że biały na zielonym nie jest
    tak czytelny jak biały na niebieskim i wrzuciłem na grupę.

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2015-12-07 20:09:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    M.M. wrote:
> [...]
    > color = (r+g+b)/3 < 100 ? white : black;
    >
    > Nie podoba mi się na niektórych tłach, teraz zmieniam na
    > color = (r*2+g*3+b*1)/6 < 100 ? white : black;

    Biały/czarny nie jest prawidłowym rozwiązaniem

    https://en.wikipedia.org/wiki/Complementary_colors

    googlaj opponent process

    Algorytm zależy od tego co jest żródłem pikseli i do czego to ma być
    wykorzystane.

    Wez jeszcze pod uwagę np to.
    https://www.youtube.com/watch?v=LKnqECcg6Gw
    Oko nie odbiera jasności liniowo.
    Wyświatlanie na ekranie / przetwarzanie zapisanych obrazów wygląda
    trochę inaczej.

    proponuję jeszcze to

    http://web.mst.edu/~rhall/web_design/color_perceptio
    n.html