  • 21. Data: 2012-02-10 17:11:32
    Temat: Re: warsztat autoryzowany zażądał 1360 zł za zmianę rzarówek - to nie były żarówki!!!
    Od: " " <c...@W...gazeta.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > To nadal jest ok 1zl/mg :-)

    Zgadza się. Pewnie chodzi o czystość no i "tajemny" skład :)

    > Eeee - nie bez powodu te lampy nazywaja sie "ksenonowe". Byc moze z
    > dodatkiem rteci :-)
    > Raczej podnosza wydajnosc i zmieniaja barwe. Dopiero potem jak sie
    > luk ksenonowy zapali i je odparuje :-)

    No dobra, ale też nie do końca. Trochę poszukałem i:

    Ksenon się jonizuje i pozwala na przeskok iskry (łuk), ale tylko przez kilka sekund.
    Później z racji wzrastającej
    temperatury te sole parują, zamieniają się w plazmę i ta właśnie plazma emituje
    światło.

    Sęk w tym, że w zależności od składu chemicznego tych soli plazma świecąc grzeje sie
    mniej, lub więcej. W firmowych
    palnikach mniej, a wiadomo, co się dzieje ze światłem przy wypalonym odbłyśniku.

    Dlatego też do siebie zamówię oryginalne OEM palniki pomimo, że chińczyki bywają 10
    razy tańsze.

    pozdr
    AA

  • 22. Data: 2012-02-10 19:17:30
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-02-10 17:11, c...@W...gazeta.pl pisze:
> [...]
    >
    > Dlatego też do siebie zamówię oryginalne OEM palniki pomimo, że chińczyki bywają 10
    Nie wiązałbym składu soli i temperatury plazmy tak wprost, z tym co się
    dzieje z odbłyśnikiem.
    Ponieważ potrzebowałem silne źródło światła, ale równocześnie mało
    grzejące się (czyli sprawne, więc 1000W żarówka odpada), to zastosowałem
    zestaw HID "z samochodu", a że miałem akurat soczewkę, uchwyt,
    przetwornicę itd oryginał hella - to do prototypu to wsadziłem. A
    ponieważ oryginał palnik był stary i już na czerwono świecił, to
    zamówiłem nowe palniki. I zmierzyłem temperatury pracy palników,
    dotykowo termoparą z multimetrem z dokładnością realną +/- 10'C, bo (co
    można było przewidzieć) pirometr optyczny szalał:
    Palnik stary, wyświecony aż w czerwień idący (czyli zostało mu parę
    godzin życia, może) - miał ~250-270'C na powierzchni.
    Palnik nowy, philips ~200'C - i dokładnie tyle samo miał chińczyk.

    Aczkolwiek uważam że tandetne palniki w połączeniu z tandentymi
    plastikowymi odbłyśnikami - rzeczywiście mogą dawać smutny efekt,
    ponieważ lampa wyładowcza z swej natury sieje też UV, w tym dość twardym
    UV, które co prawda szkło powinno filtrować... ale z tym u chińczyka
    może być różnie. A takie UV degraduje tworzywo sztuczne dość znacznie.
    Po pewnym czasie wygląda jak popękane, suche, matowe - ale to może być
    efekt rozkładu pod wpływem UV, a nie temperatury jako takiej.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 23. Data: 2012-02-10 19:34:34
    Od: " AA" <c...@W...gazeta.pl>

> [...]
    > godzin życia, może) - miał ~250-270'C na powierzchni.
    > Palnik nowy, philips ~200'C - i dokładnie tyle samo miał chińczyk.

    Możliwe też, że chińczyk chińczykowi nierówny - jeden da 200'C, drugi 350'C.

> [...]
    > Po pewnym czasie wygląda jak popękane, suche, matowe - ale to może być
    > efekt rozkładu pod wpływem UV, a nie temperatury jako takiej.

    Fakt. U mnie są soczewki Bosch, odbłyśniki są z metalu, 11-letnie już i po
    wyczyszczeniu nadal jak nowe.

    Kolejną wadą chińczyków są elektrody. W OEM palnikach są wolframowe z
    domieszką toru, w chińczykach czysty wolfram. Trwałość potrafi się różnić 10x,
    wg różnych źródeł w sieci - chińczyk czasami pada nawet po miesiącu.

    pozdr
    AA