  • 1. Data: 2014-01-13 23:49:42
    Temat: usuwanie wilgoci z szafy sterowniczej wolnostojącej
    Od: "ARO" <a...@p...pl>

    Czołem!

    Jest sobie szafa sterownicza z prymitywną automatyką (styczniki,
    przekaźniki, wyłączniki silnikowe) przykręcona do mobilnego urządzenia,
    które pracuje "pod chmurką" i w takich samych warunkach jest użytkowane.
    Przy temperaturach poniżej zera pojawia się problem ze stycznikami - czasem
    któryś lubi poudawać że jest martwy. Wilgoć obecna w szafie (skropliny!)
    jest głównym podejrzanym takich awarii. Sama skrzynka jest wg producenta
    hermetyczna, ale wyłączniki i kontrolki, które się na niej znajdują już nie
    są.

    Czy zainstalowanie termowentylatora (np. HVL 031 + prymitywny termostat),
    zrobienie nawiewu i wywiewu powietrza z szafy pomoże rozwiązać problem? Czy
    ta idea z ogrzewaniem i wymianą powietrza ma sens? Może zna ktoś z Was coś
    lepszego i/lub skuteczniejszego?

    pzdr
    --
    ARQ

  • 2. Data: 2014-01-13 23:52:13
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 13 stycznia 2014 23:49:42 UTC+1 użytkownik ARO napisał:
> [...]
    >
    > kt�ry� lubi poudawa� �e jest martwy. Wilgo� obecna w szafie (skropliny!)
    >
    > jest g��wnym podejrzanym takich awarii. Sama skrzynka jest wg producenta
    >
    > hermetyczna, ale wy��czniki i kontrolki, kt�re si� na niej znajduj� ju�
    nie

    > sďż˝.
    >

    > Czy zainstalowanie termowentylatora (np. HVL 031 + prymitywny termostat),
    >
    > zrobienie nawiewu i wywiewu powietrza z szafy pomo�e rozwi�za� problem? Czy
    >
    > ta idea z ogrzewaniem i wymian� powietrza ma sens? Mo�e zna kto� z Was co�

    Uszczelnić a do środka wsadzić coś co pochlania wilgoć.

  • 3. Data: 2014-01-14 00:39:38
    Od: orcos <s...@z...pl>

    W dniu 2014-01-13 23:49, ARO pisze:
> [...]
    > (skropliny!) jest głównym podejrzanym takich awarii. Sama skrzynka jest
    > wg producenta hermetyczna, ale wyłączniki i kontrolki, które się na niej

    Wymienić wyłączniki i kontrolki na takie w standardzie morskim.

    --
    ...|_OR|...
    ...|COS|...

  • 4. Data: 2014-01-14 01:02:44
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "ARO" <a...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy ta idea z ogrzewaniem i wymianą powietrza ma sens? Może zna ktoś z Was

    Jeśli skrzynka z włącznikami (jako całość) nie jest hermetyczna, to ja bym
    zaproponował wywiercenie w dolnej części skrzynki małego otworu na
    odprowadzenie wody i grzanie termowentylatorem wnętrza poniżej +10C.

    Sprawdź też czy do srodka nie leje się woda przez przepusty kablowe i
    pęknięcia obudowy.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2014-01-14 01:46:06
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 13 stycznia 2014 23:49:42 UTC+1 użytkownik ARO napisał:
    > Czo�em!

    . Sama skrzynka jest wg producenta

    > hermetyczna

    No i co z tego, że jest hermetyczna? To znaczy tylko tyle, że są tam zastosowane
    uszczelki, które nie pozwalają na wymianę gazu pomiędzy wnętrzem skrzyni, a
    otoczeniem przy założeniu, że nie ma jakiejś pierońskiej różnicy ciśnień pomiędzy tą
    puchą, a resztą Świata, którą to różnicę ciśnień owa uszczelka by wytrzymała. A jakie
    są parametry gazu zamkniętego wenątrz skrzynki? Hmm.., o tym już ani mrumru... A
    sprawa jest duperelnie prosta..
    Punkt Rosy!! Ćwierć Wieku temu, pilny i myślący uczeń ogólniaka o profilu Mat-Fiz,
    odpowiedziałby, że trza zastosować "suchy" gaz. I jeszcze łatwo go "osuszyć" . A gazu
    tego najwjęcej w powietrzu jest, jakieś 78%.. Płacą za Ci za tak kompromitujące
    wpisy, czy co?!

  • 6. Data: 2014-01-14 19:24:01
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 14.01.2014 01:46, s...@g...com wrote:

> [...]
    tego najwjęcej w powietrzu jest, jakieś 78%.. Płacą za Ci za tak kompromitujące

    Genialne, stopień IP66 nie mówi nic o tym, że urządzenie ma być na tyle
    szczelne, że nawet nie będzie wymiany gazów. Zastanów się trochę ile by
    kosztowała szafa sterownicza na tyle szczelna, żeby nabić ją azotem i go
    tam utrzymywać przez dłuższy czas. Do tego jeszcze panu Heńkowi (zapewne
    był on pilnym uczniem ogólniaka 25 lat temu), który będzie miał w owej
    szafie wymienić "korki" daj do łapy butle z azotem i każ mu po każdym
    otwarciu szafy napełniać ją ponownie.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2014-01-14 19:30:33
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 13.01.2014 23:49, ARO wrote:
> [...]
    > rozwiązać problem? Czy ta idea z ogrzewaniem i wymianą powietrza ma
    > sens? Może zna ktoś z Was coś lepszego i/lub skuteczniejszego?

    W szafach, z którymi mam do czynienia w robocie zamontowane są po prostu
    termostaty i małe grzałki, ustawia się to żeby grzało poniżej ok. 10*C.
    Szafy te stoją wszędzie gdzie się da, często na jakimś zadupiu na środku
    pola, leje na nie deszcz i sypie śnieg. Drzwiczki nie mają kompletnie
    żadnych uszczelek, a przypadki uszkodzenia od wilgoci to jest jakiś
    pomijalny ułamek procenta, znacznie częściej myszy potrafią tam wleźć i
    zeżreć izolację albo nasrać na sterownik.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2014-01-14 19:38:03
    Od: Mario <m...@...pl>

    On 2014-01-13 23:49, ARO wrote:
> [...]
    > rozwiązać problem? Czy ta idea z ogrzewaniem i wymianą powietrza ma
    > sens? Może zna ktoś z Was coś lepszego i/lub skuteczniejszego?

    Wymiana powietrza niekoniecznie. Ale podgrzanie owszem musi być. Daj
    typową grzałkę do szaf. Może być tez termowentylator. Taniej niż w Elfa
    znajdziesz w TME.
    http://www.tme.eu/pl/katalog/?idp=1&search=grzejnik&
    cleanParameters=1#id_category=100694&page=2%2C20&s_f
    ield=artykul&s_order=ASC

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2014-01-14 19:41:04
    Od: Mario <m...@...pl>

    On 2014-01-14 19:30, Jakub Rakus wrote:

> [...]
    > pomijalny ułamek procenta, znacznie częściej myszy potrafią tam wleźć i
    > zeżreć izolację albo nasrać na sterownik.

    Mogą też naszczać. Wystarczy żeby w wystawiać niewłaściwe stany na
    portach :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2014-01-14 20:24:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 14.01.2014 19:38, Mario wrote:

> [...]
    > znajdziesz w TME.
    > http://www.tme.eu/pl/katalog/?idp=1&search=grzejnik&
    cleanParameters=1#id_category=100694&page=2%2C20&s_f

    Ooo, właśnie te z serii CSF są w szafach produkcji firmy, w której
    robię. Termostat mają trochę słaby (czasem potrafią styki się skleić),
    ale jako całość dają radę.

    Jakub Rakus