  • 1. Data: 2012-01-04 18:50:47
    Temat: uC ARM i pliki startowe
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześć.
    Z góry przepraszam za glupie pytanie, ale zastanowilo mnie to i nie
    moge doszukac sie odpowiedzi i moze pomozecie mi.

    W uC ARM np STM32 lub LPC11xx kompilator dolacza i kompiluje plik
    tzw. startowy. Ale dlaczego i po co?
    Dlaczego robi sie taki wybieg? uC z serii AVR tego nie maja a tez na
    poczatku nalezy ustawic jego uklady peryferyjne, ustawia sie stos i
    inne.
    Czy kompilator niebylby w stanie sobie z tym poradzic bez plikow
    startowych?

  • 2. Data: 2012-01-04 19:12:38
    Temat: Re: uC ARM i pliki startowe
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 04.01.2012 19:50, slawek7 wrote:
> [...]
    > moge doszukac sie odpowiedzi i moze pomozecie mi.
    >
    > W uC ARM np STM32 lub LPC11xx kompilator dolacza i kompiluje plik

    Bo między startem procesora a wywołaniem funkcji main jest trochę roboty
    do zrobienia (choćby inicjalizacja zmiennych globalnych, statycznych)

    > Dlaczego robi sie taki wybieg? uC z serii AVR tego nie maja

    Mają.

    > Czy kompilator niebylby w stanie sobie z tym poradzic bez plikow
    > startowych?

    Kompilator sobie poradzi. Gorzej może być z twoim programem.
    Można oczywiście kazać kompilatorowi olać pliki startowe, wtedy sam
    będziesz musiał stworzyć tablicę wektorów przerwań, ustalić położenie
    stosu, zainicjalizować zmienne. Jest to dosyć proste.

  • 3. Data: 2012-01-04 19:13:48
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 04.01.2012 19:50, slawek7 pisze:
    > W uC ARM np STM32 lub LPC11xx kompilator dolacza i kompiluje plik
    > tzw. startowy. Ale dlaczego i po co?
    Dlatego, że ustawia się tam "środowisko uruchomieniowe":
    - mapę pamięci
    - stos
    - stertę
    - inicjalizację sekcji leżących w RAM
    - często też częstotliwość pracy i peryferia

    > Dlaczego robi sie taki wybieg?
    To jest normalne podejście dla każdego procesora.

    > uC z serii AVR tego nie maja
    Oczywiście, że mają, tylko ponieważ jest procesory różnią się między
    sobą w niewielkim stopniu (a do tego programiści AVR niestety często do
    najsprawniejszych nie należą) twórcy avr-gcc to ukryli i wystarczy podać
    -mmcu, żeby kompilator/linker wykonał resztę roboty.

    > a tez na
    > poczatku nalezy ustawic jego uklady peryferyjne, ustawia sie stos i
    > inne.
    Ustawiasz stos inaczej niż definiując którąś ze stałych?

    > Czy kompilator niebylby w stanie sobie z tym poradzic bez plikow
    > startowych?
    Kompilator sobie radzi.

    Michoo

  • 4. Data: 2012-01-05 19:21:00
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Macie racje. Doczyałem że taki wybieg jest dlatego ze ARMow jest duzo
    i ciezko to upchnac w kompilatorze samym.