-
1. Data: 2015-04-07 22:07:43
Temat: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: ARQ <n...@f...everyone.com>
Czołem kluski z rosołem!
Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca
producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np
przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.
Wyliczenie obwodu koła jest proste jak dłubanie w nosie. Można to dalej
przeliczać na kąt obrotu koła czy na liczbę impulsów z czujnika ABS w
odniesieniu do zalecanego rozmiaru ogumienia. Jednak znalezienie w necie
informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu, graniczy z
cudem. Nie oczekuję tego na grupie. Nawet informacja tego typu będzie
dla mnie wartościowa: producent mojej Hądy na tył zaleca 180/50-17 a ja
mam 160/70-17 i jest chujowo/jednakowo - dowolne skreślić.
pozdr
--
ARQ
wi-srom
-
2. Data: 2015-04-07 22:32:40
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: Arni <a...@n...spam>
W dniu 07.04.2015 o 22:07, ARQ pisze:
> Czołem kluski z rosołem!
>
> Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
> motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca
> producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np
> przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
> hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.
>
odpowiem Ci nie wprost ale to Ci da do myślenia:
w puszce mechanik wymieniał mi piasty z przodu i nie zauważył, że
koronka od ABS ma inną ilość zębów. Układowi ABS się to bardzo nie
spodobało: przy ostrym hamowaniu i tak nie działa a przy np powolnym
zjeździe z krawężnika potrafi się włączyć od razu.
Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?
--
Arni
-
3. Data: 2015-04-07 22:43:27
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: Magic <m...@w...pl>
W dniu 2015-04-07 o 22:32, Arni pisze:
> W dniu 07.04.2015 o 22:07, ARQ pisze:
>> Czołem kluski z rosołem!
>>
>> Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
>> motocyklu, w którym założono jedną z opon w rozmiarze innym niż zaleca
>> producent? Chodzi takie cyrki jak zbyt wczesne włączanie się układu (np
>> przy hamowaniu z dużych prędkości) i w efekcie wydłużanie drogi
>> hamowania lub w skrajnych przypadkach wyrzucanie błędu pracy układu ABS.
>>
>
>
> odpowiem Ci nie wprost ale to Ci da do myślenia:
> w puszce mechanik wymieniał mi piasty z przodu i nie zauważył, że
> koronka od ABS ma inną ilość zębów. Układowi ABS się to bardzo nie
> spodobało: przy ostrym hamowaniu i tak nie działa a przy np powolnym
> zjeździe z krawężnika potrafi się włączyć od razu.
> Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?
>
Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane. Pytanie
raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=Motocyklo
weFAQ&v=qvj
--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: n...@n...net ---
-
4. Data: 2015-04-07 23:05:08
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: Arni <a...@n...spam>
W dniu 07.04.2015 o 22:43, Magic pisze:
>> Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?
>>
>
> Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
> od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
> zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane. Pytanie
> raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
> tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.
>
no właśnie do tego dążę. Nie mogę znaleźć informacji na temat granicznej
odchyłki w częstotliwości impulsów, przy której ABS zaczyna działać.
Moja odchyłka może być daleko poza granicą ale to nie ma większego
znaczenia, ważne ze granicę przekroczyła. W przypadku motocykla ta
granica może być ustawiona znacznie niżej niż w puszce. W dodatku nie
wiemy, którą generacje ABS w tym motocyklu ma, II generacja posługuje
się innym algorytmem i większą ilością sensorów niż tylko impulsami z kół.
--
Arni
-
5. Data: 2015-04-13 08:18:05
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: ARQ <n...@f...everyone.com>
W dniu 2015-04-07 o 22:43, Magic pisze:
> W dniu 2015-04-07 o 22:32, Arni pisze:
>> Pytanie jaką odchyłkę wygenerowałeś zmianą rozmiaru opony?
>>
>
> Na pewno nie taką jak przy zmianie ilości zębów - dostałeś zupełnie inną
> od zakładanej ilość impulsów na jeden obrót koła. U ARQ ilość się nie
> zmieniła, co najwyżej śladowo prędkość z jaką są zliczane.
dla przykładu: powstaje różnica 1 albo 2 impulsy na jeden obrót koła.
Tarcza impulsatora ma 50 zębów.
> Pytanie
> raczej brzmi, czy ta różnica przy porównaniu prędkości obrotowej koła
> tylnego i przedniego jest wychwytywana przez komp i powoduje jakieś efekty.
O to właśnie pytam. Jeszcze nic u siebie nie zmieniałem. Jak to mówią -
ucz się na cudzych błędach :)
--
ARQ
-
6. Data: 2015-04-13 20:36:03
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: p...@b...pl
W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 22:07:39 UTC+2 użytkownik ARQ napisał:
> Czołem kluski z rosołem!
>
> Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
> motocyklu
Żadnych.
> Jednak znalezienie w necie
> informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu
Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?
To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem w
różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w
złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie nieproporcjonalnie między
przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że
robi się to inaczej:
http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-ko
niecznosc-czy-gadzet/
Oczywiście są różne rozwiązania ABS.
KJ
-
7. Data: 2015-04-13 20:54:35
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: Arni <a...@n...spam>
W dniu 13.04.2015 o 20:36, p...@b...pl pisze:
> W dniu wtorek, 7 kwietnia 2015 22:07:39 UTC+2 użytkownik ARQ napisał:
>> Czołem kluski z rosołem!
>>
>> Macie jakieś doświadczenia z nieprawidłowo działającym układem ABS w
>> motocyklu
>
> Żadnych.
>
>> Jednak znalezienie w necie
>> informacji jak ma się to do rzeczywistego zachowania układu
>
> Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?
>
> To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem
w różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w
złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie nieproporcjonalnie między
przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że
robi się to inaczej:
>
> http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-ko
niecznosc-czy-gadzet/
>
> Oczywiście są różne rozwiązania ABS.
rożne ale tak czy inaczej mierzy oba i porównuje. W pierwszych systemach
kolo tylne było bazą do pomiaru prędkości a przednie porównywane do
niego. Jak na początku tego wątku szukałem info to było gdzieś napisane,
ze system liczy uślizg i stara się go utrzymać w odchyłce 20%. Ale po
angielsku było i czytałem po łebkach, moglem coś źle zrozumieć. Kolejne
generacje to dodawanie czujników i zmiana algorytmu. Nawet
przyspieszenie i pochylenie mierzą te najnowsze
--
Arni
-
8. Data: 2015-05-14 08:15:37
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: ARQ <n...@f...everyone.com>
W dniu 2015-04-13 o 20:36, p...@b...pl pisze:
> Dlaczego myślisz że ABS motocyklowy porównuje prędkości kół?
To taka pierwsza nieprzemyślana myśl :)
> To byłby raczej słaby pomysł z uwagi na dystrybucję ciężaru między przodem a tyłem
w różnych sytuacjach, poza tym w przypadku V-stroma który ma różne średnice kół w
złożeniu średnica efektywna koła zmienia się wg mnie nieproporcjonalnie między
przodem a tyłem, chociaż nigdy nei mierzyłem i moge się mylić. Poza tym tu piszą że
robi się to inaczej:
Mimo różnej średnicy kół liczba impulsów nie musi być taka sama.
Wystarczy zachowana w granicach pewnej tolerancji proporcja zdefiniowana
w oprogramowaniu. Jednak po przeczytaniu tego:
> http://motormania.com.pl/porady/abs-w-motocyklach-ko
niecznosc-czy-gadzet/
i przemyśleniu paru scenariuszy, to faktycznie słaby pomysł.
ps. przez netię zgubiłem połowę wątków. Niby niewiele się tu dzieje, ale
dopiero po zmianie na atmana widzę, że ktoś mi odpisuje.
pzdr
--
ARQ
-
9. Data: 2015-05-14 08:24:48
Temat: Re: tolerancja ABS na nietypowe rozmiary ogumienia
Od: ARQ <n...@f...everyone.com>
W dniu 2015-04-07 o 23:05, Arni pisze:
> no właśnie do tego dążę. Nie mogę znaleźć informacji na temat granicznej
> odchyłki w częstotliwości impulsów, przy której ABS zaczyna działać.
> Moja odchyłka może być daleko poza granicą ale to nie ma większego
> znaczenia, ważne ze granicę przekroczyła. W przypadku motocykla ta
> granica może być ustawiona znacznie niżej niż w puszce. W dodatku nie
> wiemy, którą generacje ABS w tym motocyklu ma, II generacja posługuje
> się innym algorytmem i większą ilością sensorów niż tylko impulsami z kół.
Obawiam się, że nie jestem w stanie rozpoznać generacji ABS w moim moto.
Obawiam się też, że ta informacja oraz algorytm pracy układu pozostaną
słodką tajemnicą Suzuki. Możemy sobie gdybać.
pzdr
--
ARQ