  • 1. Data: 2010-01-26 20:30:53
    Temat: temperatura barwowa w laptopach
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    wlasnie wyczytalem, ze:
    "Wszystkie laptopy uparcie są ustawiane fabrycznie na 6500 stopni K. To
    sprawia, że obraz jest zimny i niebieskawy, gdy tymczasem świat fotografii
    operuje naturalną temperaturą światła dziennego - 5000÷5500. [.......]
    (!) Każdy użytkownik laptopa/monitora stacjonarnego może na własną rękę
    zmienić temperaturę barwową swojego wyświetlacza. Zwłaszcza w sprzęcie Appla
    jest to banalnie proste."

    Rozumiem,ze "kazdy uzytkownik" oznacza: - kazdy,ale z dokladnoscia do tych,
    co nie mogą zmienic?
    [u siebie nie widze mozliwosci zmiany temp. barwowej..., stary laptop z
    okolic 2001 roku]

  • 2. Data: 2010-01-27 00:22:33
    Temat: Re: temperatura barwowa w laptopach
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > "Wszystkie laptopy uparcie są ustawiane fabrycznie na 6500 stopni K.
    > To sprawia, że obraz jest zimny i niebieskawy,

    Bez przesady. Zimny i niebieskawy to jest 9300 K, 6500 K to już jest całkiem
    neutralny biały.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Temperatura_barwowa

    --
    Azarien

  • 3. Data: 2010-01-27 09:29:40
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Wiktor S. pisze:
    > Bez przesady. Zimny i niebieskawy to jest 9300 K, 6500 K to już jest
    > całkiem neutralny biały.

    Litości. Niebieskawe kolory to właśnie *ciepłe* barwy, co
    zresztą sugeruje *wysoka* temperatura barwowa. Czerwonawe
    i żółtawe zabarwienie sugeruje, że kolor jest zimny (ma ni-
    ską temperaturę barwową). Tak, to jest wbrew logice, bo
    intuicyjnie to czerwień kojarzymy z ciepłem, a niebieski
    z zimnem, ale tak mówi fizyka :)

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2010-01-27 09:39:55
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"
> [...]
    >ską temperaturę barwową). Tak, to jest wbrew logice, bo
    >intuicyjnie to czerwień kojarzymy z ciepłem, a niebieski

    Trochę inaczej. Jeśli mówimy o "zimnie kolorymetrycznym", to masz rację.
    Ale jest jeszcze potoczne znaczenie określenia "barwa zimna/ciepła" i tu
    właśnie niebieski jest zimny, a czerwony ciepły. Taki lajf.

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 5. Data: 2010-01-27 09:42:34
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Litości. Niebieskawe kolory to właśnie *ciepłe* barwy, co
    > zresztą sugeruje *wysoka* temperatura barwowa. Czerwonawe
    > i żółtawe zabarwienie sugeruje, że kolor jest zimny

    Pierwszy raz spotykam się z takim odwrotnym nazewnictwem.

    Protestuję. Każdy normalny człowiek (nie-fizyk) nazwie ci czerwony kolorem
    ciepłym a niebieski -- zimnym.

    To coś jak z tą śmietaną, która rzekomo nie jest gęsta - bo fizyk sobie
    nadał inne znaczenie słowu powszechnemu.

    --
    Azarien

  • 6. Data: 2010-01-27 10:51:05
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-01-26 21:30:53 +0100, "1634Racine" <1...@R...pl> said:

> [...]
    > sprawia, że obraz jest zimny i niebieskawy, gdy tymczasem świat
    > fotografii operuje naturalną temperaturą światła dziennego - 5000÷5500.

    Bezedurra. Po primo od dawna 6500K jest dopuszczalną w Color
    Managemecie (drukarski świat w większości jest przywiązany do D50-55
    choć i to się zmienia, ale fotograficzny nigdy nie był) temp. brawową -
    raz z racji ludzkiej percepcji, dwa z racji niedoskonałości urządzeń
    obrazujących (zwłaszcza LCD, ale nie tylko). Secundo - przy tej temp.
    obraz jeszcze nie jest za bardzo niebieskawy. Tertio - wcale nie
    wszystkie laptopy są tak ustawiane fabycznie - wręcz przeciwnie - od
    Sasa do Lasa.

    > (!) Każdy użytkownik laptopa/monitora stacjonarnego może na własną rękę
    > zmienić temperaturę barwową swojego wyświetlacza.

    To pewna nieścisłość - każdy, używający kalibratora. Fabryczne presety
    monitorów z prawdziwą temp. jaką są opisane nader często mają wspólnego
    całe nic, z rozrzutem sięgającym 2000K.

    > Zwłaszcza w sprzęcie Appla jest to banalnie proste."

    Kolejna bzdurka - ani w *Bookach, a ani w OS X nie jest to banalnie proste.

    de Fresz

  • 7. Data: 2010-01-27 21:03:05
    Od: "Q" <n...@s...pl>

> [...]
    > ską temperaturę barwową). Tak, to jest wbrew logice, bo
    > intuicyjnie to czerwień kojarzymy z ciepłem, a niebieski

    idz do jakiegos sklepu i popros o "zarowke" LED;
    sprzedawca zapyta zapewne czy chcesz o zimnej
    czy o cieplej barwie, i wtedy wlasnie sie zdziwisz ;)

  • 8. Data: 2010-01-29 09:48:07
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Q pisze:
    > idz do jakiegos sklepu i popros o "zarowke" LED;
    > sprzedawca zapyta zapewne czy chcesz o zimnej
    > czy o cieplej barwie, i wtedy wlasnie sie zdziwisz ;)

    Nie, bo spodziewam się, co dostanę. Bardziej żem ciekaw, co
    by zrobił sprzedawca, jakbym poprosił "o wysokiej tempera-
    turze barwowej".

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |