  • 1. Data: 2011-05-09 14:17:44
    Temat: sygnał wołania w Play z SN91
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    Pomimo, że jakiś czas temu po opisaniu tego zjawiska na Grupie, sytuacja
    wróciła do normy to zjawisko znów ma miejsce.
    Otóż w Play, dzwoniąc na telefony stacjonarne w sieci TP (nie dotyczy
    radiodostępów - tam jest OK), sieć podstawia albo swój sygnał wołania
    (charakterystyczny wysoki ton wołania) albo na wyświetlaczu (zależy od dnia)
    jest tylko napis "łączenie" i wogole nie jest zestawiana droga rozmówna
    dopóki ktoś nie odbierze.
    Oczywiście sygnalizacja abonenta zajętego lub niedostępnego idą kanałem
    sygnalizacyjnym poprawnie i terminal ma prawidlowe reakcje.
    Obserwowane zjawisko występuje już ok miesiąca.
    Korzystam z roamingu krajowego Plus i z tego samego BTSa i na tym samym
    terminalu z włożoną kartą Plusa, jest OK.
    Co ciekawe, ZTCP to z BTSa E-GSM 900 MHz Play w Kamieniu Pomorskim jest tak
    samo.
    Nie wiem jak jest gdy dzwoni się z innych miejsc kraju.
    Proszę posprawdzać na przykład:
    91 326 53 10
    91 328 43 10
    itp
    (numery na PG do bezobsługowych central więc nkt nie odbierze prócz modemu
    po jakimś czasie).
    Zjawisko nie występuje przy połączeniach na DCS DGT radiodostępów ani do
    sieci np PKP (numeracja 91 471...).
    Co ciekawe, występuje to także gdy abonent przekierowuje połączenie (np na
    komórkę w Orange, do innego operatora stacjonarnego itp).
    Cały czas nie słychać sygnału lub słychać podstawiany przez Play.
    --------------
    Z ostatniej chwili: jak na złość akurat teraz jest prawidowo. Może problem
    jeszcze wróci.
    UKE się tym powinno zająć bo co z zapowiedziami np o zmianie numeru
    emitowanym jak sygnał wołania ?
    Może ktoś na jakimś PABX zrobił sobie "darmofon" i Playowi się to bardzo nie
    podobało.
    Bo problem kilka razy znikał na dzień, dwa, po czym wracał na tydzień lub
    dwa. W formie ciszy lub właśnie Playowego sygnału.
    --------------
    vari

  • 2. Data: 2011-05-09 17:48:02
    Temat: Re: sygnał wołania w Play z SN91
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-05-09 16:17, vari pisze:

    Deklarację kodowania żeś Pan stracił :-(

> [...]
    > jest tylko napis "łączenie" i wogole nie jest zestawiana droga rozmówna

    Nie tylko w Play. Tak samo zdarza się np. w erze w rejonie Warszawy.

    > UKE się tym powinno zająć bo co z zapowiedziami np o zmianie numeru
    > emitowanym jak sygnał wołania ?

    A przypadkiem nie ma wtedy sygnalizacji o przekierowaniu? Masz jakiś
    numer z zapowiedzią słowną?

  • 3. Data: 2011-05-10 07:00:17
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > A przypadkiem nie ma wtedy sygnalizacji o przekierowaniu? Masz jakiś
    > numer z zapowiedzią słowną?

    Nie mam.
    Informacja o przekierowaniu występuje w Play tekstem "przekierowywanie".
    ZTCP to na numerach stacjonarnych a aktywnym przekierowaniem, tego nie ma.
    Najśmieszniej jak ktoś stacjonarkę TP przekierowuje na Orange z "muzą na
    czekanie".
    Nie ma jej, bo jest albo cisza, albo wołanie playowe.

    ----
    Akurat problem występuje.
    Dziś jest cisza.
    Sprawdziłem innego operatora stacjonarnego w 91.
    Jest normalny sygnał wołania (też używa jak TP w SN91 prawie samych 5ESS).
    Czy ktoś może z Playa sprawdzić numery TP w SN 91 ?
    vari

  • 4. Data: 2011-05-14 10:37:49
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba vari napisała na pl.misc.telefonia:

    > 91 328 43 10
    > itp
    > (numery na PG do bezobsługowych central więc nkt nie odbierze prócz
    > modemu po jakimś czasie).

    Nom, pod tym drugim jednak ktoś odbiera :P

    Sprawdziłem z fresha przez plusa, sygnał wydaje się normalny, porównując
    z tym wyższym gdy się dzwoni na numery z playa (podłączone do natywnej
    sieci).

    Marcin Kocur

  • 5. Data: 2011-05-14 11:05:46
    Od: "vari" <v...@t...pl>

> [...]
    >
    > Sprawdziłem z fresha przez plusa, sygnał wydaje się normalny, porównując
    > z tym wyższym gdy się dzwoni na numery z playa (podłączone do natywnej

    Prawda.
    Czyli do testów zostaje tylko 91 326 53 10.
    A słusznie prawisz.
    Dziś jest normalnie nawet u mnie.
    Może ktoś od nich przeczytał i poprawił.
    W każdym bądź razie, gdy tylko będzie znów źle to dam znać.
    Chyba, że boją się robić znów jak było bo to niezgodne z zasadami działania
    sieci i może ktoś z UKE też temat podjął.
    W każdym bądź razie gdy była cisza/wołanie playowe to nawet gdy się dzwoniło
    na stacjonarkę, przekierowaną na Orange to i "muzy na czekanie" nie było
    tylko cisza/wołanie playowe.
    I to nawet przy przekierowaniu "gdy nie odbiera" (z opóźnieniem).
    vari

  • 6. Data: 2011-05-15 15:29:39
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba vari napisała na pl.misc.telefonia:

    > Chyba, że boją się robić znów jak było bo to niezgodne z zasadami
    > działania sieci i może ktoś z UKE też temat podjął.

    UKE ma nawał roboty z raportami o stanie infrastruktury, a play pewnie
    nawet nie wie że coś mają nie tak. Tak mówi moja szklana kula. Jeśli
    chcesz, pisz do biura obsługi dla wtajemniczonych: forum AT
    playmobile.pl

    Przy okazji, nawiązując do Twojego posta o jakości połączeń w Warszawie,
    play ma swoje GSM w ilości bardzo podobnej do UMTS, więc nie korzystają
    z plusa tam gdzie mają swój zasięg (w Wawie na pewno). Co do samej
    jakości, powiedziałbym że w stolicy to typowe, pełno interferencji.
    Rwanie połączeń sugerowałoby jakiś bidny przestarzały telefon, który se
    nie może poradzić z taką dżunglą. W każdym razie play to operator z
    chyba największym zasięgiem 3G i głupotą jest z tego nie korzystać.

    Marcin Kocur

  • 7. Data: 2011-05-15 15:34:21
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-05-15 17:29, Marcin Kocur pisze:

> [...]
    > nawet nie wie że coś mają nie tak. Tak mówi moja szklana kula. Jeśli
    > chcesz, pisz do biura obsługi dla wtajemniczonych: forum AT

    Oj, wie, między innymi ode mnie :-) Ale wychodzi im, że taniej jest nic
    nie robić, niż robić.

    > Przy okazji, nawiązując do Twojego posta o jakości połączeń w Warszawie,
    > play ma swoje GSM w ilości bardzo podobnej do UMTS, więc nie korzystają
    > z plusa tam gdzie mają swój zasięg (w Wawie na pewno). Co do samej

    ZUS prawda, jak to mówi pewien klasyk. Przy obecnym obciążeniu (a w
    zasadzie przeciążeniu) sieci, voice spokojnie idzie przez 2G, a że BTSów
    900 MHz (a dokładniej kanałów przeznaczonych na 2G) jest mało, to jest ,
    jak jest.

> [...]
    > nie może poradzić z taką dżunglą. W każdym razie play to operator z
    > chyba największym zasięgiem 3G i głupotą jest z tego nie korzystać.

    Nie znasz się na współczesnych tryndach - nie mówi się 3G, a cztery gie :-P
    Poza Warszawą rzeczywiście Play zachowuje się OBECNIE zaskakująco
    dobrze, ale przypuszczam, że wynika to z relatywnie małej liczby
    klientów używających tego "cztery gie". Jak sytuacja się zagęsci, zabawa
    wróci do punktu wyjścia.

  • 8. Data: 2011-05-15 15:36:22
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    BTW, może zachęcę Cię do kolejnej zabawy. Jeśli nie masz na telefonie
    możliwości uruchomienia netmonitora czy innego fieldtestu żeby
    sprawdzać CID-y i inne numerki BTS-ów, zauważ że sieć plusa wyświetla
    lokalizacje (np. Śląskie) właśnie w taki sposób, podczas gdy play
    napisze SLASKIE. Dla 3G ta informacja nie jest podawana.

    Marcin Kocur

  • 9. Data: 2011-05-15 17:29:22
    Od: "vari" <v...@t...pl>

> [...]
    > nie może poradzić z taką dżunglą. W każdym razie play to operator z
    > chyba największym zasięgiem 3G i głupotą jest z tego nie korzystać.

    Właśnie teraz wystepuje "głuchy sygnał" w połączeniach na TPSA w SN91 z
    Play.
    Przynajmniej ode mnie.
    Co ciekawe, występuje dzis nawet na radiodostępy (DGT tam siedzi).
    Kto może niech szybko sprawdzi.
    Przypominam numer: 91 326 53 10
    Można też na PG do Międzyzdrojów (po jakimś czasie zgłosi się faks):
    91 328 03 10
    91 328 05 80 (tu zdaje się faksu nie ma)
    vari

  • 10. Data: 2011-05-15 17:32:17
    Od: "vari" <v...@t...pl>

> [...]
    > ale przypuszczam, że wynika to z relatywnie małej liczby klientów
    > używających tego "cztery gie". Jak sytuacja się zagęsci, zabawa wróci do

    Otóż to.
    Play w Warszawie na SWOICH BTSach 2G działa tragicznie.
    Zreszą wszystkie sieci działają źle ale Play wybitnie.
    3-gie nie testowałem bo nie mam aparatu.
    Mam Nokię 1616 (tragiczna...) bo była najtańsza (tam gdzie kupowałem).
    Ale dzwonić się da i nie widzę powodu aby na aparat zwalać działanie sieci
    gdy I INNE ZACHOWUJĄ SIĘ TAK SAMO.
    Tak więc Maćku - masz rację.
    Dziś znów Play ma ciszę w SN91 (numery tepsiane).
    vari