  • 51. Data: 2010-01-18 21:29:25
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Sławomir Szczyrba pisze:

    > Możesz spokojnie zastosować gotową głowicę UKF do jakiegoś radia (pod
    > warunkiem że wiesz która noga która ;)

    Czyli na przykład takie maleństwo też się nada?
    http://sklep.avt.pl/p/pl/48842/glowica+ukf+88-108mhz
    ++avt2469.html
    Nie będę musiał wprowadzać żadnych zmian do części z torem p.cz. i
    wzmacniaczem m.cz.?

    > Przypomniałeś mi dawne lata, gdy do odkupionych na szrocie głowic
    > montowałem pcz kolejno na 1242, 1244, 1245 i 1200...

    BTW pamiętasz może jakie były efekty? Czy między poszczególnymi układami
    z tej rodziny istnieją jakieś szczególne różnice? Pomijam rzecz jasna
    kwestie oczywiste, jak obecność czy też brak detektora FM.

  • 52. Data: 2010-01-18 21:38:43
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 18 Jan 2010 22:29:25 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    z++avt2469.html
    >Nie będę musiał wprowadzać żadnych zmian do części z torem p.cz. i

    Mial byc odbiornik z poczatku epoki, a kupisz gotowe klocki z synteza
    i RDS'em :-P

    J.

  • 53. Data: 2010-01-18 23:32:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Mial byc odbiornik z poczatku epoki, a kupisz gotowe klocki z synteza
    > i RDS'em :-P

    Gdzie tu jest synteza i RDS? :) Zresztą to był przykład tylko - tania i
    łatwo dostępna głowica, którą dałoby się tam wepchnąć.
    Oczywiście jestem otwarty na sugestie, gdyby istniał jakiś projekt
    odpowiednika - równie prostego (od strony elektronicznej) jak oryginał,
    ale niewymagającego takiej zabawy z mechaniką - kondensator zmienny lub
    warikapy zamiast regulacji indukcyjności.

  • 54. Data: 2010-01-19 07:49:44
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    J.F. napisał(a):
    [ciap]

    > I tez ma dwa podzakresy na srednich falach.

    zauważ że jest to konstrukcja z wykorzystaniem warikapów, o których
    pisałeś: "Owczesne warikapy takiej nie mialy". A dzielone średnie (i nie
    tylko) stosowano także tam, gdzie powietrzny kondensator o odpowiednim
    zakresie przestrajania nie stanowiłby problemu. Uczepiłeś się zakresu
    przestrajania, już wtedy były były odpowiednie diody, i je z powodzeniem
    stosowano, ale przecież to nie tylko kwestia zakresu pojemności.
    Swoją drogą szkoda, że naczelny EP nie pisze na pme, pewnie o tych
    Diorowych odbiornikach mógłby wiele ciekawego powiedzieć.

    Andrzej Kamieniecki

  • 55. Data: 2010-01-19 08:46:34
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Ave Atlantis! Morituri te salutant!

> [...]
    ++avt2469.html
    > Nie będę musiał wprowadzać żadnych zmian do części z torem p.cz. i

    Moim zdaniem idealna. 'Moja' miała strojenie 0-33V. Masakra :)

    > BTW pamiętasz może jakie były efekty? Czy między poszczególnymi układami
    > z tej rodziny istnieją jakieś szczególne różnice? Pomijam rzecz jasna
    > kwestie oczywiste, jak obecność czy też brak detektora FM.

    Efekty - wszystkie działały :)
    1242 był najprostszy w montażu - scalak, filtr i cztery części.
    1244 praktycznie 1245, ale zamiast filtra ceramicznego jest 7x7.
    1245 był najprzyjemniejszy w uruchamianiu - zero cewek, tylko dostroić
    wyjście głowicy.
    1200 był moim ulubionym - najbardziej skomplikowany układ, ale za to
    najlepiej działający ARCz/ARW (z tych które montowałem :)

    Jeśli miałbym któreś polecić, to 1245 na poczatek, a potem 1200.

    Sławek
    --
    ________ Oh, I'm a sysadmin and I'm OK
    _/ __/ __/ I grep all night and I chown all day...

  • 56. Data: 2010-01-19 11:25:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"
    <_...@t...com.pl>

> [...]
    > problemu. Uczepiłeś się zakresu przestrajania, już wtedy były
    > były odpowiednie diody, i je z powodzeniem stosowano,

    Wcale nie jestem pewien czy byly, bo cos nie moge znalezc katalogu,
    i wlasnie nie widze zeby z powodzeniem je stosowano.
    Tzn jak widac mozna - ale zakresu przestrajania brakuje :-)

    >ale przecież to nie tylko kwestia zakresu pojemności.

    Ale to podstawowy wymog.

    Ja sie kiedys dawno nad tym sam zastanawialem, wnioski wyciagnalem
    jak widac, moglem tylko nie trafic na BB113.

    J.

  • 57. Data: 2010-01-19 11:27:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał

    > Gdzie tu jest synteza i RDS? :)

    Jeszcze bedzie :-)

> [...]
    > ale niewymagającego takiej zabawy z mechaniką - kondensator
    > zmienny lub
    > warikapy zamiast regulacji indukcyjności.

    To przeciez moze byc - cewki zostawiasz, warikapy dokladasz, o
    mosieznych rdzeniach zapominasz ;-)

    J.

  • 58. Data: 2010-01-19 12:28:38
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    J.F. napisał(a):
    [ciap]
    > Wcale nie jestem pewien czy byly, bo cos nie moge znalezc katalogu,
    [ciap]
    > Ja sie kiedys dawno nad tym sam zastanawialem,

    ROTFL

    ok, Diora oszukiwała na schematach, takich warikapów nie było, zwłaszcza
    że nie możesz ich znaleźć w katalogu. Siemens oszukiwał i ich nie
    produkował, Traper i Mercury nie istniały, zwłaszcza że pewnie nie masz
    ich w domu. Zakres przestrajania możliwy do osiągnięcia ówczesną diodą
    pojemnościową jest mniejszy niż stosowanymi przez przemysł PRL
    kondensatorami powietrznymi. Ich pojemności są tajne ale pewnie jakieś
    ogromne. To dlatego w odbiornikach z ręcznie kręconymi kondensatorami
    można przestrajać od długich do krótkich albo jeszcze bardziej,
    zwłaszcza że się dawniej nad przestrajaniem zastanawiałeś, itd, itd.
    Nie obraź się ale taka to właśnie komedia.
    Wobec powagi przytoczonych argumentów dla mnie EOT.

    Andrzej Kamieniecki

  • 59. Data: 2010-01-19 13:48:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    [...]

    > Wcale nie jestem pewien czy byly, bo cos nie moge znalezc katalogu,

    Czyli swojej nieumiejętności szukania przypisujesz wartość sprawczą
    nieistnienia czegoś?

    Andrzej Książkiewicz, Elementy i podzespoły elektroniczne, WNT 1987,
    str. 69 na samym dole.

    BB113, Siemens, Urmax 32V, Cr 255pF@1V, Kc = 20 dla Ur1 = 1V i Ur2 =
    30V.

    Zakres przxestrajania 20:1 nie jest najgorszy. Podejrzewam jednak, że
    bano się zmiekształceń związanych z modulacją AM i stąd takie a nie
    inne ograniczenie zakresu przestrajania.

    [...]

    > Ja sie kiedys dawno nad tym sam zastanawialem, wnioski wyciagnalem
    > jak widac, moglem tylko nie trafic na BB113.

    To powinieneś trafić na starą BA102 z jej zakresem 14:1. Ale ich
    trzeba było parę sztuk, żeby sensownie w zakresie AM przestrajać -
    max. pojemność 30pF@4V

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 60. Data: 2010-01-19 16:02:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <_...@t...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ok, Diora oszukiwała na schematach, takich warikapów nie było,
    > zwłaszcza że nie możesz ich znaleźć w katalogu.

    Byly, ale czy mialy zakres przestrajania 9-10x ? Chyba jednak nie.
    I odbiornik sie komplikuje, bo trzeba dodatkowe zakresy wprowadzac.

> [...]
    > jeszcze bardziej, zwłaszcza że się dawniej nad przestrajaniem
    > zastanawiałeś, itd, itd.
    > Nie obraź się ale taka to właśnie komedia.

    Nie obraz sie, ale przeciez nieglupi z ciebie chlop, a
    najprostszych rzeczy jakos zrozumiec nie potrafisz.

    Znajdziesz jakis schemat radia przestrajanego kondensatorem
    zmiennym z podzielonymi srednimi ?
    Nie.
    Pewnie w tym PRL za bardzo oszczedzali na cewkach, i dopiero
    wspaniale diody od Siemensa umozliwily wprowadzenie lepszych
    odbiornikow z precyzyjnym strojeniem na srednich falach, pewnie
    zeby lepiej WE i BBC lapac :-P

    Nawet ten "wspanialy" tuner AM radmora [5122 ?] co mial krotkich z
    10 zakresow na warikapach i programator na potencjometrach, dlugie
    i srednie mial
    na kondensatorze powietrznym.

    Tu nie o pojemnosc maksymalna chodzi !

    J.