  • 1. Data: 2009-01-21 12:54:31
    Temat: sterownik prędkości silnika AC - rozwiązanie podstawowe vs wersja JABEL
    Od: yes <y...@p...onet.pl>

    Witam,

    Ostatnio miałem styczność z regulatorem prędkości silnika prod. JABEL (
    (instrukcja: http://jabel.com.pl/files/instrukcje/J-015.pdf). Składa się
    on z tyrystora zasilanego przez mostek greatz'a i w bramce tyrystora
    układ na tranzystorach "symulujący" zachowanie diaka.

    I tu się zastanowiłem - po co symulować diaka skoro można go tam po
    prostu zastosować? Czy ten układ ma jakieś zalety względem wersji z diakiem?

    osobiście zrobiłbym triaka z diakiem i potencjometrem (wywalić mostek) i
    zadziała?

    Może ktoś naprowadzić na sens komplikowania układu?

    pozdrawiam

    yes

  • 2. Data: 2009-01-21 12:59:18
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Może ktoś naprowadzić na sens komplikowania układu?

    Diaka nie kupisz w przecietnym sklepie elektronicznym ?

  • 3. Data: 2009-01-21 16:38:37
    Od: yes <y...@p...onet.pl>

    William pisze:

    > Diaka nie kupisz w przecietnym sklepie elektronicznym ?

    no nie żartujmy - to nie jest argument, tym bardziej że Jabel sprzedaje
    ten sterownik w postaci kitu do montażu.

    ale dzięki za próbę :)

    pozdrawiam

    yes

  • 4. Data: 2009-01-21 17:40:24
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Diaka nie kupisz w przecietnym sklepie elektronicznym ?

    no nie żartujmy - to nie jest argument, tym bardziej że Jabel sprzedaje
    ten sterownik w postaci kitu do montażu.

    To nie żart. Schemat pochodzi z czasów kiedy diaki nie były dostępne
    i "modne" były schematy zastępujące diaki i tranzystory jednozłączowe.
    Zmiana schematu wiązałaby się z nowym PCB, dokumentacją itd.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-01-21 22:27:51
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "yes" napisał:
    >Może ktoś naprowadzić na sens komplikowania układu?

    jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, czyli układ jest
    przekombinowany na maksa, chyba po to żeby swoje kosztował a montujący miał
    frajdę z przylutowania 100 elementów w tak "skomplikowanym" układzieO)

    a cały układ można zrobić z 4 lelmentów (triak, diak, C i Rregulowany) + 2
    elementy filtra (R,C)