-
1. Data: 2010-03-25 01:23:09
Temat: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>
Witam
Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.
Poza wymianą paska rolek wariatora i gumowego kruca ssącego silnik od
nowosci w stanie fabrycznym.
Niestety silnik halasuje juz baaardzo. Pozatym osiagi caly czas OK.
Zdjalem dekle, warator, sprawdzam luzy na wale - caly lata okolo 1mm :/
Dalej sie jeszcze nie dobieralewm bo musze wyposazyc sie w sciagacz do
wirnika.
Chcialbym sie jakos przygotowac psychicznie co mnie czeka.
Czy raczej tylko lozyska walu, czy tez szykowac sie ze wal tez bedzie juz
mial luzy. Czy w takim przypadku wal sie regeneruje czy raczej niestety
nowke (jakies 180eur)
Teraz jak juz rozbiore przy takim przebiegu w 2t to rozumiem ze tlok
przynajmniej wypadaloby tez wymienic ?
teraz tez pytanie czy tylko tlok, pierscienie (widze cea okolo 78eur - widze
tylko w rozmioarze standart - czyli bez szlifu ?) czy raczej szykowac sie ze
caly zestaw (minimum 200eur)
Bede wdzieczny za podpowiedzi na co sie szykowac co wymieniac przy takim
przebiegu w silniku 2t zeby przejechal najlepiej 2gie tyle bez wiekszych
problemow.
Pzdr
PanAdol
Tiger T709
Gilera Runner FXR180
-
2. Data: 2010-03-25 08:16:26
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "Jackare" <j...@i...pl>
Użytkownik "news.gazeta.pl" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hoedu0$nva$1@inews.gazeta.pl...
> Witam
> Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.
> Poza wymianą paska rolek wariatora i gumowego kruca ssącego silnik od
> nowosci w stanie fabrycznym.
> Niestety silnik halasuje juz baaardzo. Pozatym osiagi caly czas OK.
> Zdjalem dekle, warator, sprawdzam luzy na wale - caly lata okolo 1mm :/
> Dalej sie jeszcze nie dobieralewm bo musze wyposazyc sie w sciagacz do
> wirnika.
> Chcialbym sie jakos przygotowac psychicznie co mnie czeka.
> Czy raczej tylko lozyska walu, czy tez szykowac sie ze wal tez bedzie juz
> mial luzy. Czy w takim przypadku wal sie regeneruje czy raczej niestety
> nowke (jakies 180eur)
> Teraz jak juz rozbiore przy takim przebiegu w 2t to rozumiem ze tlok
> przynajmniej wypadaloby tez wymienic ?
> teraz tez pytanie czy tylko tlok, pierscienie (widze cea okolo 78eur -
> widze tylko w rozmioarze standart - czyli bez szlifu ?) czy raczej
> szykowac sie ze caly zestaw (minimum 200eur)
> Bede wdzieczny za podpowiedzi na co sie szykowac co wymieniac przy takim
> przebiegu w silniku 2t zeby przejechal najlepiej 2gie tyle bez wiekszych
> problemow.
>
> Pzdr
> PanAdol
> Tiger T709
> Gilera Runner FXR180
>
Zacznij od rzeczy najtańszych.
Po pierwsze łożyska. Wał osadzony w łożyskach tocznych nie zużywa się tak
jak wał w panewkach. Łożyska są pasowane na ciasno. Jeżeli łożyska mają
normalne rozmiary, spojkojnie wybierzesz coś z oferty normalnych dostawców
łożysk, np SKF ważne aby były to łożyska w wykonaniu conajmniej 2 a
najlepiej 3 chociaż z dostępnością tych bywa różnie. Z tego co pamietam
wykonanie 2 to łożyska wysokoobrotowe a 3 to wysokoobrotowe i
wysokotemperaturowe. Takie łożyska z reguły kosztuja 20-30 zł
Wraz z wymianą łażysk trzebaby wymienić uszczelniacze - przeważnie
simmeringi. Te też występują w normalnej ofercie i w groszowych kwotach.
Hałas o którym piszesz, jeżeli pochodzi od wału może mieć przyczynę w luzach
stopy korbowodu i główki korbowodu. Jeżeli tak jest wał warto wymienić, bo w
obecnych posranych czasach po pierwsze nie ma już prawnie nikogo kto to
potrafi naprawiać i ma do tego sprzęt a po drugie może się okazać że jak już
ktoś taki jest to kosztuje to tyle co dwa nowe wały. Taka naprawa kalkuluje
się z reguły w pojazdach zabytkowych do których nie ma nowych części
zamiennych. W nowych pojazdach często wał jest składany w specyficznych
warunkach (np w ciekłym azocie) a do regeneracji trzeba taki wał rozebrać i
z całej operacji zaczyna się robić doktorat. Niestety teraz mechanicy
potrafią tylko wymieniać, mechanicy którzy potrafią coś naprawić to gatunek
na wymarciu lub niedostępny cenowo dla przec. zjad. chl. a przeważnie i
jedno i drugie.
W starych mądrych ksiegach napisano że na zużycie jednego tłoka przypada
zużycie trzech kompletów pierścieni tłokowych. Będziesz mieć to rozebrane -
zmierz luzy na zamkach i wymień pieścienie. Powinno być lepiej. Pomierz
tłok, najlepiej śrubą um i też będziesz wiedział w jakim jest stanie.
Jeżeli będziesz ,musiał zmieniać wał, wtedy tłok i sworzeń tłokowy też
należałoby zmienić.
To co napewno powinieneś zmienić po rozebraniu silnika to uszczelki pod
głowicą, cylindrem, nierzadko uszczelnienia króćców itp.
--
Jackare
-
3. Data: 2010-03-25 08:49:22
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>
W dniu 2010-03-25 02:23, news.gazeta.pl pisze:
> Witam
> Pacjent to skuter 2t Gilera Runner180cm przebieg 21tys km.
W zeszlym roku remontowalem silnik AM6, ktory mial podobne objawy -
glosno pracowal :)
Lozyska wymienilem na nowe roznych producentow (NKS, SKF i Fabryka
Lozysk Tocznych) nie chinskich :)
Zmienilem lozyska, w ktorych osadzony jest wal + lozyska igielkowe na
korbie. Do tego komplet uszczelniaczy (simmeringow). Calosc zamknela sie
tak na oko w 200-250zl. Lozyska wsadzalem ze stosunkowo duzym indeksem
predkosci dobierajac "luz" lozyska do przewidywanej predkosci obrotowej
(wg. katalogu).
Co do walu, to mial lekkie bicie - o ile pamietam 0,12mm - zostal
zregenrowany tez za jakies grosze.
Po tych zabiegach silniczek chodzil jak nowy.
Zatem, skoro juz rozbierasz do ostatniej srubki to wymien wszystko bo
szkoda to robic potem dwa razy :)
Co do cylindra to hmm.. swojego nie ruszalem ale mial niewielki przebieg
- teoretycznie mozna byc sprawdzic luz tloka i jesli nie chcesz
wymieniac cylka to zamowic tuleje ale to zalezy ile masz kasy :)
--
jarek
-
4. Data: 2010-03-25 08:57:47
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>
Czesc
Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
news:hof4d8$bop$1@news.interia.pl...
> Hałas o którym piszesz, jeżeli pochodzi od wału może mieć przyczynę w
> luzach stopy korbowodu i główki korbowodu. Jeżeli tak jest wał warto
> wymienić, bo w
Dzięki wielkie za rady. Sciagam wlasnie manuala do tego silnika jade zaraz
na polczynska po ściągacz i rozbebeszam dalej - zobaczymy jak bedzie reszta
wygladac...
Ten hałas wydaje mi sie ze właśnie pochodził z okolic łozyskowania wału. Nie
bylo to jakies stukanie pukanie tylko takie glosne hmmm "charczenie" O takie
"Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ;) Glosno pracowal i na niskich i na wysokich
obrotach.
Myslisz ze to moga nie byc lozyska wału ? Maja spokojnie 1mm luzu jak nie
lepiej - az dziwne ze uszczelniacze przy takim luzie jeszcze dawaly rade ?
Pzdr
PanAdol
Tiger T709
Gilera Runner FXR180
-
5. Data: 2010-03-25 11:09:22
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "Jackare" <j...@i...pl>
Użytkownik "news.gazeta.pl" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hof8ic$5u7$1@inews.gazeta.pl...
> Ten hałas wydaje mi sie ze właśnie pochodził z okolic łozyskowania wału.
> Nie bylo to jakies stukanie pukanie tylko takie glosne hmmm "charczenie" O
> takie "Chrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" ;) Glosno pracowal i na niskich i na
> wysokich
szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy
korbowodu.
--
Jackare
-
6. Data: 2010-03-25 23:18:22
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>
CZesc
Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
news:hofehg$gu4$1@news.interia.pl...
> szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy
> korbowodu.
Tak wiec mam juz wszystko na stole. Na moje oko wał wyglada bardzo
wporzadku. lozyska na 100% do wymiany. Tlok pierscienie tez a cylinder to
juz sam nie wiem - podjade jutro do czlowieka od obrobki to mi mam nadzieje
pomierzy i powie co i jak. Porobilem foty - wyglada to tak :) :
http://picasaweb.google.pl/kawomat/GileraRunnerFxr18
0TlokCylinder#
Tlok ma takie rysy i wzery. Cylinder jest idealnie gladki natomiast tak jak
widac na zdjeciach ma juz takie pionowe czarne rysy.
Pzdr
PanAdol
-
7. Data: 2010-03-26 00:34:27
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "Jackare" <j...@i...pl>
Użytkownik "news.gazeta.pl" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hogqvt$5bd$1@inews.gazeta.pl...
> CZesc
> Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> news:hofehg$gu4$1@news.interia.pl...
>> szum i charkot to raczej łożyska wału, stukanie i dzwonienie to luzy
>> korbowodu.
>
> Tak wiec mam juz wszystko na stole. Na moje oko wał wyglada bardzo
> wporzadku. lozyska na 100% do wymiany. Tlok pierscienie tez a cylinder to
> juz sam nie wiem - podjade jutro do czlowieka od obrobki to mi mam
> nadzieje pomierzy i powie co i jak. Porobilem foty - wyglada to tak :) :
> http://picasaweb.google.pl/kawomat/GileraRunnerFxr18
0TlokCylinder#
>
> Tlok ma takie rysy i wzery. Cylinder jest idealnie gladki natomiast tak
> jak widac na zdjeciach ma juz takie pionowe czarne rysy.
>
> Pzdr
> PanAdol
>
To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i
cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
--
Jackare
-
8. Data: 2010-03-26 00:37:45
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "news.gazeta.pl" <a...@g...pl>
Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
news:hogvbv$apq$1@usenet.news.interia.pl...
>
> To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i
> cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
> --
A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?
Pzdr
PanAdol
-
9. Data: 2010-03-26 06:47:24
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: AZ <a...@g...com>
On 2010-03-26, news.gazeta.pl <a...@g...pl> wrote:
> A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?
>
Ale to nie wyglada na Nikasil tylko na zwykla tuleje.
--
Artur
ZZR 1200
-
10. Data: 2010-03-26 07:43:15
Temat: Re: silnik 2t 180cm - remont - prosba o porady
Od: "Jackare" <j...@i...pl>
Użytkownik "news.gazeta.pl" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
news:hogvkp$h1i$1@inews.gazeta.pl...
>
> Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> news:hogvbv$apq$1@usenet.news.interia.pl...
>>
>> To czarne na tłoku to przedmuchy. Pierścienie raczej do wymiany. Tłok i
>> cylinderz trzebaby pomierzyć żeby wiedzieć.
>> --
> A jak rozpoznac ze ten nikasil jest ok czy sie "przetarl" ?
>
trzeba pomierzyć cylinder średnicówką. Przetarł się a wytarł się to instotna
różnica. Tak czy siak jeżeli wymiar cylidra kwalifikuje go do naprawy lub
wymiany powinno się to zrobić.
--
Jackare