  • 1. Data: 2013-12-01 16:29:57
    Temat: sektory 4k a sklonowane partycje z 512
    Od: y...@g...com

    Po "przeprowadzce" na nowy dysk WD z sektorami 4k, a więc i sklonowaniu poprzednich
    partycji na ów nowy dysk, teraz fdisk pokazuje dla każdej niemal partycji coś w
    rodzaju:
    Partition 11 does not start on physical sector boundary.
    /dev/sda12 103779963 245441069 70830553+ 7 HPFS/NTFS/exFAT
    Partition 12 does not start on physical sector boundary.
    ...itd.

    Jakie to ma znaczenie, czy można to zignorować, czy trzeba jakoś przekonwertować i
    czym?
    Samczku może dodaje fakt, iż większość z tychże partycji ma system plików NTFS i na
    dodatek z rozmiarami sektorów 512 a cluster_size 4k.

    Proszę o polecenie może jakiegoś prgramiku (najlepiej freeware) który by naprawił owe
    partycje ewentualnie wraz z systemami plików, dostosowując cały ich układ do dysku z
    sektorami 4k (o ile oczywiście to konieczne...)

  • 2. Data: 2013-12-01 17:30:35
    Temat: Re: sektory 4k a sklonowane partycje z 512
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle y...@g...com napisał w niedziela, 1
    grudnia 2013 16:29:

    > Jakie to ma znaczenie,

    Sektor na dysku ma 4K, więc masz w każdym sektorze osiem
    wirtualnych bloków dyskowych.

    > czy można to zignorować,

    Można.

    > czy trzeba jakoś przekonwertować

    Warto.

    > i czym?

    Niemal dowolny program do zarządzania partycjami powinien dać
    radę.

    > Samczku może dodaje fakt, iż większość z tychże partycji ma system
    > plików NTFS i na dodatek z rozmiarami
    > sektorów 512 a cluster_size 4k.

    Upewnij się dokładnie, ale IMHO system uważa, że pracuje z
    dyskiem o wielkości sektora 512B, natomiast klaster (jednostka
    alokacji FS) ma 4K. W efekcie na partycjach niewyrównanych do 4K
    odczyt każdego klastra wymaga dwóch odczytów dyskowych. Z zapisem jest
    jeszcze gorzej, bo zapis wymaga odczytania bloku, zmodyfikowania tego
    fragmentu, który odpowiada zmienionemu klastrowi i zapisania bloku. I
    tak dwa razy. Oczywiście, cache i bufory trochę łagodzą problem, ale i
    tak możesz zanotować spadek wydajności systemu.

    Dla pewności porównaj szybkość odczytu i zapisu na partycji
    wyrównanej i niewyrównanej.

    --
    Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
    | Which switched witch watch which Swatch watch switch?
    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 3. Data: 2013-12-02 13:48:59
    Od: y...@g...com

    > Niemal dowolny program do zarządzania partycjami powinien dać radę.

    Jakoś EASEUS Partition Master w ogóle "nie widzi" problemu, tzn. resajzuję i
    przesuwam (szczególnie początki partycji) owe partycje przy pomocy niego a
    one nadal potem widnieją w fdisk -l /dev/sda z takim samym opisem jak poprzednio:

    "Partition 11 does not start on physical sector boundary"

    A EPM wywołuję spod Windows7 64bit dla pewności...

    > Dla pewności porównaj szybkość odczytu i zapisu na partycji
    > wyrównanej i niewyrównanej.

    Jednak JAK skoro akurat tak "dziwnie" się składa, że te wyrównane to linuksowe
    a te nie NIEwyrównane to Łindołsowe?

    Po prostu linuksowe powstały na tym dysku "od zera", czyli stworzone za pomocą fdisk,

    potem sformatowane do xfs a potem skopiowane przy pomocy "cp -a <source>
    <destination>".
    Podczas gdy łindołsowe sklonowane bodajże przy pomocy EPM ...

  • 4. Data: 2013-12-02 14:40:04
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    y...@g...com wrote:
> [...]

    > by naprawił owe partycje ewentualnie wraz z systemami plików,
    > dostosowując cały ich układ do dysku z sektorami 4k (o ile oczywiście

    Pokaż cały listing fdiska aby było widać jak system widzi sektory
    fizyczne i logiczne. Zakładając że standardowo odpowiednio 4KB i 512B to
    rzeczywiście partycje są założone nieprawidłowo (początek niepodzielny
    przez 2048). Program do klonowania możesz prawdopodobnie pobrać ze
    strony supportu WD dla swojego dysku (Acronis TrueImage WD Edition) i
    wtedy powtórnie prawidłowo je sklonować. To najprostsze rozwiązanie.

    --
    Piotr Borkowski

  • 5. Data: 2013-12-02 17:27:58
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle y...@g...com napisał w poniedziałek, 2
    grudnia 2013 13:48:

    > Jakoś EASEUS Partition Master w ogóle "nie widzi" problemu,

    To, że się _DA_, nie znaczy, że jest _ŁATWO_, a tym bardziej,
    że _AUTOMATYCZNIE_. ;)

    Jeżeli program pokazuje początek partycji z dokładnością do
    sektora, można łatwo sprawdzić (choćby przy pomocy kalkulatora), czy
    partycja zaczyna się w odpowiednim miejscu i w razie potrzeby ją
    odpowiednio przesunąć.

    > Jednak JAK skoro akurat tak "dziwnie" się składa, że te wyrównane to
    > linuksowe a te nie NIEwyrównane to Łindołsowe?

    Widać nadinterpretowałem Twoje twierdzenie, że "większość z
    tychże partycji ma system plików NTFS" i założyłem, że istnieją także
    wyrównane partycje NTFS. A zresztą - nawet jeżeli nie istnieją, to
    chyba możesz założyć wyrównaną partycję NTFS do celów testowch?
    Najlepiej po sąsiedzku z niewyrównaną, żeby ograniczyć wpływ
    zależności szybkości odczytu od ścieżki.

  • 6. Data: 2013-12-03 12:33:41
    Od: y...@g...com

    > partycje są założone nieprawidłowo (początek niepodzielny
    > przez 2048)

    Aha, czyli wystarczy sprawdzić aby numer sektora początkowego partycji dał się
    podzielić bez reszty przez 2048, i tylko o to tyle hałasu? ;)
    i nic więcej juz nie trzeba?

    Jeszcze takie pytanko: załóżmy że już mamy te partycje elajnowane (zaczynające się od

    sektora którego numer dzieli się przez 2048) to JAK FORMATOWAĆ najlepiej, czyli z
    jakimi
    wartościami "block_size"
    albo "jednostki alokacji" (cluster size)

    czy mają miec wielkość 4k albo 2048
    i czy wogóle ma to jakiekolwiek znaczenie? (Przy dysku z sektorami 4k)

  • 7. Data: 2013-12-03 13:44:03
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    > czyli z jakimi
    > wartościami "block_size"
    > albo "jednostki alokacji" (cluster size)

    U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB (poza pierwszą partycją, gdzie jest
    bootsector - 4 KiB).

  • 8. Data: 2013-12-03 16:56:29
    Od: y...@g...com

    > U mnie zawsze rozmiar klastra ma 64 KiB

    po co tak dużo?

  • 9. Data: 2013-12-03 18:40:05
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    y...@g...com wrote:

> [...]

    > czy mają miec wielkość 4k albo 2048
    > i czy wogóle ma to jakiekolwiek znaczenie? (Przy dysku z sektorami 4k)

    Najlepiej pozostawić domyślną wielkość klastra czyli ztcp 4KiB

    --
    Piotr Borkowski

  • 10. Data: 2013-12-03 19:28:42
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle y...@g...com napisał w wtorek, 3
    grudnia 2013 16:56:

    > po co tak dużo?

    Pewnie w celu zwiększenia wydajności i zmniejszenia
    fragmentacji. A jeżeli NTFS sensownie obsługuje subalokację, to straty
    nie są tak wielkie. Zresztą wszystko zależy, z jakich aplikacji i
    plików zwykle korzysta - przy dzisiejszych wielkościach plików, to
    może nawet subalokacja nie jest potrzebna.