  • 1. Data: 2011-06-16 12:21:01
    Temat: scrambler telefoniczny
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    mam pytanie. Czy mialoby to szanse dzialac?

    W komunikacji radiowej (radiotelefony profesjonalne) stosuje sie
    analogowe scramblowanie (kombinowanie z widmem sygnalu audio -
    obracanie, ciecie itp.) Sa do tego celu produkowane chipy, ktore te
    kombinacje robia. Czy te chipy daloby sie zastosowac w aparacie
    telefonicznym (wewnatrz) lub zbudowac pudelko pomiedzy aparatem
    analogowym/mikrotelefonem a linia analogowa (POTS i/lub nawet VoIP).
    Ale nie idzmy watkiem VoIP, ze jest szyfrowanie transmisji voipowej,
    bo nie jest to przedmiotem pytania).

    Co wy na to?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2011-06-16 13:07:31
    Temat: Re: scrambler telefoniczny
    Od: "vari" <varicap@małpa.onet.pl>

> [...]
    > telefonicznym (wewnatrz) lub zbudowac pudelko pomiedzy aparatem
    > analogowym/mikrotelefonem a linia analogowa (POTS i/lub nawet VoIP).

    Oczywiscie, ze da rade.
    Nawet widzialem telefon bezprzewodowy ANALOGOWY (waski radiokomunikacyjny FM
    z pasmem przenosznia 300Hz-3000Hz).
    Mial wylaczalny scrambler W TORZE RADIOWYM.
    ez skramblera bylo slychac normalnie a z nim, tak nieco jakby przez krotnice
    VLF (jeszcze wezsze pasmo niz 2700 Hz) i tak jakby leciutkie echo.
    Skoro dziala to na pasmie akustycznym o szerokosci 2700 Hz to tyle samo mamy
    wlasnie w torze telefonicznym.
    Dzialac by dzialalo ale i dekodowanie prozaicznie proste.
    vari

  • 3. Data: 2011-06-16 14:50:59
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    > Oczywiscie, ze da rade.
    > Nawet widzialem telefon bezprzewodowy ANALOGOWY (waski radiokomunikacyjny
    > FM z pasmem przenosznia 300Hz-3000Hz).
    > Mial wylaczalny scrambler W TORZE RADIOWYM.

    rowniez spotkalem podobny telefon, koder dzialal na zasadzie inwersji wokol
    jakiejs czestotliwosci srodkowej
    w necie bylo wowczas duzo (czyli teraz tez sa) programow do dekodowania
    tego, trzeba bylo tylko ustawic suwakiem lub wpisac z lapy czestotliwosc
    srodkowa
    kwestia kodowania to sprawa celu i budzetu: jesli wystarczy proste
    zabezpieczenie, to nie trzeba nic kodowac, mozna uzyc telefonu dzialajacego
    w pasmie wifi, ale nie analogowego, tylko voipa
    inna mozliwosc to aparat szyfrujacy, ktorych tez jest troche na rynku
    jakas polska firma wypuscila takze komorki z szyfrowaniem i chwalili sie, ze
    maja pozytywna opinie abw, znaczy sie, albo dali kolesiom dekoder
    uniwersalny, albo sami zdekodowali, skoro uznali, ze mozna to na rynek
    wypuscic

  • 4. Data: 2011-06-16 18:16:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
> [...]
    >telefonicznym (wewnatrz) lub zbudowac pudelko pomiedzy aparatem
    >analogowym/mikrotelefonem a linia analogowa (POTS i/lub nawet VoIP).

    Dac by sie dalo, tylko po co ?
    Dajesz normalny kodek rodem z voip czy GSM., koduje mowe na
    ~10-15kb/s, tyle przeniesie sredni modem, a po drodze mozesz sobie
    szyfrowac dowolnie.

    P.S. Spectrum lab
    http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html#download

    Mozna sobie zainstalowac na kompie, zdefiniowac pare mieszaczy,
    filtrow i posluchac jak brzmi glos np po odwroceniu pasma.

    J.

  • 5. Data: 2011-06-16 21:05:20
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 16 Jun 2011 16:50:59 +0200, "brum" <b...@o...eu> wrote:

> [...]
    >maja pozytywna opinie abw, znaczy sie, albo dali kolesiom dekoder
    >uniwersalny, albo sami zdekodowali, skoro uznali, ze mozna to na rynek

    pozytywna opinia ABW tzn, ze oni moga to sluchac. Jakby nie mogli
    podsluchiwac, to by takiej pozytywnej opinii nie wydali!

    --
    ThinkXtra

  • 6. Data: 2011-06-16 21:07:25
    Od: a...@p...pl

> [...]
    >w necie bylo wowczas duzo (czyli teraz tez sa) programow do dekodowania
    >tego, trzeba bylo tylko ustawic suwakiem lub wpisac z lapy czestotliwosc

    ale jakby zmieniac te czestotliwosc wg jakiegos klucza - np.
    zwiazanego z czasem np. DCF77 - czestotliwosc srodkowa zmienialaby sie
    np. co 15 sekund.

    --
    ThinkXtra

  • 7. Data: 2011-06-16 21:09:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com.com.com>

    W dniu 2011-06-16 23:07, a...@p...pl pisze:

    > ale jakby zmieniac te czestotliwosc wg jakiegos klucza - np.
    > zwiazanego z czasem np. DCF77 - czestotliwosc srodkowa zmienialaby sie
    > np. co 15 sekund.

    To z grubsza tak działały komórki NMT. Tylko przełączenie było chyba co
    7 albo 10 sekund. I pudełko do dekodowania tego, pod koniec ery NMT było
    w cenie 100 zł.

  • 8. Data: 2011-06-17 06:57:15
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Uzytkownik <a...@p...pl>

    > pozytywna opinia ABW tzn, ze oni moga to sluchac. Jakby nie mogli
    > podsluchiwac, to by takiej pozytywnej opinii nie wydali!

    A to nie jest sprzet do podsluchiwania tylko do zapobiegania podsluchiwaniu,
    np waznych osób w panstwie.

  • 9. Data: 2011-06-17 15:09:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Uzytkownik wrote:

    > ale jakby zmieniac te czestotliwosc wg jakiegos klucza - np.
    > zwiazanego z czasem np. DCF77 - czestotliwosc srodkowa zmienialaby sie
    > np. co 15 sekund.

    to nawet niw jest szyfrowanie tylko maskowanie mowy...

    dopiero zastosowanie systemów wokoderowych ze zmiennym pseudoloswoym kluczem
    pozwala na realne szyfrowanie sygnalu mowy. Takei cos da sie oprogramowac na
    jakims DSP do obróbki audio.

    Tak BTW w komunie byla wyda dosc ciekawa ksiazka o kodowaniu mowy :) nie
    pomne tytulu.

  • 10. Data: 2011-06-17 17:14:24
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Nawet miałem takie coś , własnej konstrukcji.
    Układ "szyfrujący" włączony w tor audio w 2 normalnych telefonach
    bezprzewodowych.

    Oparty na jakimś układzie FX, odwracających częstotliwość. Oczywiście jak
    ktoś kumaty, i ma komputer
    z jakimś programem audio, to odsłucha, ale dla "dresa" podsłuchującego
    telefon nie do obejścia :)