  • 31. Data: 2018-09-05 20:07:54
    Temat: Re: sciemniacz LED
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Baszyński napisał:

    > popatrz na Philips Hue, Ikea Tradfri - są wersje tylko ściemnialne,
    > są ściemnialne z regulowaną temperaturą barwową (czyli to o co pytasz)
    > i są z RGB. Uprzedzam - tanie to nie jest..

    Szukałem tego pierwszego -- trafiłem na kilka stron z wieloma obrazkami,
    na których byli uśmiechnięci ludzie. Nic konkretnego z nich nie wynikało.
    Na jednej było trochę więcej tekstu -- zaakcentowano, że da się żarówę
    włączyc ajfonem. No fajnie, że się da, ale tym akurat nie jestm
    zainteresowany. W przypadku Ikei trafiłem tylko na żarówki ściemnialne,
    bez zmiany temperatury. Te akurat mają bardzo wygodne zdalne wyłączniki,
    za to muszę pochwalić.

    Już wiem, że to o co pytałem, gdzieś istnieje. Ale dlaczego do jasnej
    cholery tak mało tego?! To się zadaje być artykułem pierwszej potrzeby,
    w dodatku dającym się wyprodukować łatwo i tanio. A tu tylko zalew
    jakichś taśm rgb z pilotami o dwudziestu guziczkach, niepotrzebnych
    raczej normalnym ludziom.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2018-09-06 22:36:43
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    > dla LED ?
    >
    > Jest sobie zyrandol z halogenkami G9 na 230V,
    > LED do tego maja po prostu szeregowy kondensator, wiec wymagane AC,
    > i nawet niekoniecznie plynna regulacja, ale tak ze dwa poziomy jasnosci.
    >
    > Dlawik schowac w puszce ?
    >
    > A jakos sprytnie ... wyprostowac napiecie mostkiem, bedzie mialo
    > skladową DC i AC,
    > DC sie odfiltruje kondensatorem, starcza te w lampkach ... ale jak
    > domknac obwod dla pradu w druga strone ?
    >
    > Czy prosto sie nie da, trzeba zrobic przetwornice ?

    Jarku, nie kompromituj się, Ściemniacz czego - diody LED czy "żarówki"
    w technologii LED? Bo jak diody LED - prosty kontroler prądu. Jak
    "żarówki" LED - ChGW, daj mi schemat przetwornicy w trzonku, to może
    (albo i nie) coś wymyślę...

    --
    Darek

  • 33. Data: 2018-09-07 07:09:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 6 Sep 2018 22:36:43 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

> [...]
    > w technologii LED? Bo jak diody LED - prosty kontroler prądu. Jak
    > "żarówki" LED - ChGW, daj mi schemat przetwornicy w trzonku, to może

    Nie ma przetwornicy. Jest kondensator szeregowy.

    J.

  • 34. Data: 2018-09-07 09:18:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Sep 2018 14:43:53 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > To nie jest zarzut, wręcz przeciwnie! Rozumiem gdy ktoś używa ściemniacza
    > do żarówek, sam też kieyś miałem. W ściemnianiu LED sensu nie widzę.

    Ale nie widzisz sensu, bo chcesz zmieniac tylko barwe swiatla ?
    Ja jeszcze jasnosc reguluje.

    Czy jasnosc chcesz regulowac dwoma wlacznikami ?
    Z tym wlasnie jest w tej lampie klopot, stad pytanie :-)

    > Jedna taka opancerzona bateria diod to też zazwyczaj mało.

    14 lampek :-)

    > Gdzie?

    A wszedzie.

    np
    https://azzardo.com.pl/zarowki-led/3752-zarowka-led-
    10w-rgb-kolorowa-12-kolorow-e27-z-pilotem.html
    https://www.carrefour.pl/kolorowa-zarowka-led-e27-rg
    b-w-7w-50w-bluetooth

    Hm, wlamac sie sasiadowi na zarowke ? :-)

    J.

  • 35. Data: 2018-09-07 12:17:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale nie widzisz sensu, bo chcesz zmieniac tylko barwe swiatla ?
    > Ja jeszcze jasnosc reguluje.
    >
    > Czy jasnosc chcesz regulowac dwoma wlacznikami ?
    > Z tym wlasnie jest w tej lampie klopot, stad pytanie :-)

    Chcę jednym. Włączanie śwaiatła w pokoju nie powinno wymagać panelu
    sterowania jak w elektrowni jądrowej. Jeśli już wzniesiemy się na
    takie wyżyny techniki, że będziemy mieli zintegorwane żródło światła
    białego ze źródłem światła żółtego, to się okaże, jak jest najlepiej.
    Być może jeden regulator powinien wpływać na intensywoność światłą
    obu, realizując jakiś fikuśny przebieg funkcji. Ale może wystarczy
    mieć stałą intensywność żółtego, a to tego zmieniać płynnie zimne
    białe (od zera do stu procent) -- i będzie to co trzeba.

    Dla tych, którzy być może wciąż nie wiedzą po co to wszystko, kilka
    informacji z fizjologii zmysłów. Dominacja krótkofalowego światła
    w nocnym oświetleniu zaburza rytm dobowy człowieka. U osób wrażliwych
    nawet odczytanie godziny z niebeskiego ekranu smartfona może spowodować
    bezsenność.

    Ale ja nie chcę RGB jak w teatrze!

    Jarek

    --
    W mordę kopane, w życiu bym do teatru nie poszedł.

  • 36. Data: 2018-09-07 12:31:36
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 07 Sep 2018 12:17:06 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > nocnym oświetleniu zaburza rytm dobowy człowieka. U osób wrażliwych
    > nawet odczytanie godziny z niebeskiego ekranu smartfona może spowodować

    To może łatwiej po prostu wymienić żarówki/świetlówki na takie o ciepłej
    barwie? Ja tak zrobiłem... Na Androidzie do tego filtr niebieskiego
    światła (jest wbudowany w nowsze systemy), a na pececie aplikacja
    redshift.

    Mateusz

  • 37. Data: 2018-09-07 12:37:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > To może łatwiej po prostu wymienić żarówki/świetlówki na takie o ciepłej
    > barwie?

    Ciepła też jest za zimna. Ściemniona żarówka, lampa naftowa, świeczka --
    te są ok.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2018-09-07 12:44:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >mieć stałą intensywność żółtego, a to tego zmieniać płynnie zimne
    >białe (od zera do stu procent) -- i będzie to co trzeba.

    Byc moze, ja jednak chce regulowac jasnosc.
    czasem mi trzeba 3*100W w zarowkach, do nocnego ogladania telewizjii
    to 60W za duzo.

    Co akurat dwa pstryczki zalatwiaja, moze nie idealnie, ale
    wystarczajaco.

    Problem sie wzial z tego, ze babie sie zyrandol spodobal, a on ma
    wszyskie lampki polaczone w jedno i nie moge rozpiac :-)

> [...]
    >w nocnym oświetleniu zaburza rytm dobowy człowieka. U osób wrażliwych
    >nawet odczytanie godziny z niebeskiego ekranu smartfona może

    Trudno mi powiedziec czy jestem wrazliwy. Raczej slabo.
    A rytm mam dawno zaburzony, ale to z innych powodow - w tych
    komputerach zawsze jest cos do zrobienia :-(

    Chcialem kiedys bielsze oswietlenie, ale akurat wywialo swietlowki
    4300K z castoramy, kupilem na probe 6500 ... ciekawa sprawa - to sie w
    mieszkaniu trupio niebieskie wydaje.

    10w-rgb-kolorowa-12-kolorow-e27-z-pilotem.html
    b-w-7w-50w-bluetooth

    >Ale ja nie chcę RGB jak w teatrze!

    Nie uzywalem, ale chyba sie daje plynnie skladowe RGB regulowac, i
    widze ze dwa przycisku zolte :)

    J.

  • 39. Data: 2018-09-07 15:50:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > w zarowkach, do nocnego ogladania telewizjii to 60W za duzo.
    >
    > Co akurat dwa pstryczki zalatwiaja, moze nie idealnie, ale

    Też tak uważam. Pstryczki w większości przypadków są optymalnym
    rozwiązaniem.

    > Problem sie wzial z tego, ze babie sie zyrandol spodobal, a on ma
    > wszyskie lampki polaczone w jedno i nie moge rozpiac :-)

    Czyli problem wygenerowany sztucznie (przez producenta w kooperacji
    z babą).

    > Trudno mi powiedziec czy jestem wrazliwy. Raczej slabo.
    > A rytm mam dawno zaburzony, ale to z innych powodow - w tych
    > komputerach zawsze jest cos do zrobienia :-(

    Nie warto zaburzać sobie jeszcze bardziej.

    > Chcialem kiedys bielsze oswietlenie, ale akurat wywialo swietlowki
    > 4300K z castoramy, kupilem na probe 6500 ... ciekawa sprawa - to
    > sie w mieszkaniu trupio niebieskie wydaje.

    Ja w takim oświetleniu mogę długo, aż padnę ze zmęczenia. A potem
    i tak mam trudności z zaśnięciem.

    > Nie uzywalem, ale chyba sie daje plynnie skladowe RGB regulowac,
    > i widze ze dwa przycisku zolte :)

    Ja nawet widziałem. Prędzej kupię tę lampę za tysiąc złotych.
    Te błyskotki dobre najwyżej do zabawy.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2018-09-07 16:06:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Czyli problem wygenerowany sztucznie (przez producenta w kooperacji
    >z babą).

    Ale rozwiazanie moze sie przydac.
    W innym miejscu kupilem sobie 3 duze kule LED, bo mi pasuja do
    wystroju ... i jest za jasno :-)

    Tylko te zarowy to na przetwornicy.

    >Ja w takim oświetleniu mogę długo, aż padnę ze zmęczenia. A potem
    >i tak mam trudności z zaśnięciem.

    Eee, jak padam, to zasypiam.

    Tylko ja w takim nie moge. Zbyt niebiesko.
    Ale czemu tak niebiesko ? Odczuwanie koloru sie wieczorem zmienia, czy
    za dnia rzut oka na niebo za oknem zmienia "balans bieli" ..

    >Ja nawet widziałem.

    No pisalem ze wszedzie sa :-)

    >Prędzej kupię tę lampę za tysiąc złotych.
    >Te błyskotki dobre najwyżej do zabawy.

    Trzebe kupic kilka typow i zobaczyc.
    Jak to w sumie w swietle przepisow - mozna kupic wysylkowo, rozciac
    blister i odeslac, czy nie ?

    Blyskanie mozna wylaczyc :-)

    J.