  • 1. Data: 2009-08-31 08:58:42
    Temat: regulator histerezowy
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Jak ma się zachowywać regulacja histerezowa temperatury, która ma służyć
    zarówno do grzania jak i chłodzenia.
    Chodzi mi o moment włączenia termostatu do zasilania.
    Zakładając że temperatura zadana jest 20stC, a histereza +/-5stC to jeżeli
    termostat za pierwszym razem odczyta temperaturę
    np: 17stC, lub 23stC to ma załączyć urządzenie grzejące lub chłodzące czy
    czekać na osiągnięcie którejś z temperatur granicznych?

    Dziękuję za pomoc
    Paweł

  • 2. Data: 2009-08-31 09:04:36
    Temat: Re: regulator histerezowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > chłodzące czy
    > czekać na osiągnięcie którejś z temperatur granicznych?

    Tu jest chyba dowolnosc - zasadniczo powinien czekac, ale przy
    pierwszym wlaczeniu moze byc roznie.

    Z tym ze "czekac" .. zapewne chodzi o to zeby utrzymal stan
    wylaczony :)

    J.

  • 3. Data: 2009-08-31 09:11:26
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Tu jest chyba dowolnosc - zasadniczo powinien czekac, ale przy pierwszym
    > wlaczeniu moze byc roznie.
    >
    > Z tym ze "czekac" .. zapewne chodzi o to zeby utrzymal stan wylaczony :)

    No i właśnie tu mam problem. Bo np: w przypadku grzania i zadanej
    temperatury 25stC przy temperaturze zmierzonej
    22stC temperatura będzie cały czas zaniżona i będzie niedogrzanie.
    Natomiast w przypadku chłodzenia przy zmierzonej temperaturze 28stC będzia
    cały czas zbyt wysoka bo nie uruchomi schładzania.

    Paweł

  • 4. Data: 2009-08-31 09:19:23
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    pawel denied rebel lies:

> [...]
    > Natomiast w przypadku chłodzenia przy zmierzonej temperaturze 28stC
    > będzia cały czas zbyt wysoka bo nie uruchomi schładzania.

    To niech przy załączeniu chłodzi przy temperaturze przekroczonej i
    grzeje przy nieosiągniętej. Jeśli nie przeszkadza Ci, że przy
    kilkukrotnym "mignięciu" prądu sterowanie się załączy za każdym razem.

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|For whom the gun tolls
    (::) (::)|

  • 5. Data: 2009-08-31 09:27:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > No i właśnie tu mam problem. Bo np: w przypadku grzania i zadanej
    > temperatury 25stC przy temperaturze zmierzonej
    > 22stC temperatura będzie cały czas zaniżona i będzie
    > niedogrzanie.

    No bedzie, ale spadnie do 21 czy 20 i sie grzanie wlaczy.

    Jak zakladasz regulator histerezewowy, to sie godzisz z takimi
    wahaniami temperatury.

    J.

  • 6. Data: 2009-08-31 09:38:25
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    MoonWolf wrote:
> [...]
    > grzeje przy nieosiągniętej. Jeśli nie przeszkadza Ci, że przy
    > kilkukrotnym "mignięciu" prądu sterowanie się załączy za każdym razem.

    A moze nic nie robic i poczekac na drugi pomiar? Wtedy sprawdzic czy
    temperatura rosnie czy spada - i od razu wiadomo co (i czy) wlaczac. No
    bo jesli Tset=20deg, histereza +/-5deg, a zmierzone 19 stopni stale
    (podczas obu pomiarow), to najlepiej nic nie robic.

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-08-31 09:45:45
    Od: MoonWolf <m...@p...com>

    Jerry1111 denied rebel lies:

    > A moze nic nie robic i poczekac na drugi pomiar? Wtedy sprawdzic czy
    > temperatura rosnie czy spada - i od razu wiadomo co (i czy) wlaczac.

    Może i dobry pomysł?

    > No bo jesli Tset=20deg, histereza +/-5deg, a zmierzone 19 stopni
    > stale (podczas obu pomiarow), to najlepiej nic nie robic.

    Też tak uważam - ale jeśli ktoś chce osiągnąć szybko temperaturę zadaną
    to może włączać po załączeniu zasilania - ale skoro regulator jest z
    histerezą to chyba należy się pogodzić z wahaniem temperatury.

    --
    <:> Roger, MoonWolf Out <:>|Senseless destruction
    (::) (::)|

  • 8. Data: 2009-08-31 10:01:48
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Jak zakladasz regulator histerezewowy, to sie godzisz z takimi wahaniami
    > temperatury.

    Rzeczywiście chyba tak należy przyjąć i nie wnikać.

    Paweł

  • 9. Data: 2009-08-31 14:57:37
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Też tak uważam - ale jeśli ktoś chce osiągnąć szybko temperaturę zadaną
    > to może włączać po załączeniu zasilania - ale skoro regulator jest z
    > histerezą to chyba należy się pogodzić z wahaniem temperatury.

    Z definicji działania regulatora dwustawnego wynika wahanie się
    temperatury rzeczywistej wokół temperatury nastawionej. Histereza temperatury,
    historycznie rzecz biorąc, ma na celu uniknięcia szybkiego "kłapania" przekaźnika
    w członie mocy.
    Jeżeli masz regulator dwustawny z predykcją (o ile taki faktycznie istnieje
    w praktyce), to jest to przerost formy nad treścią.
    K.

  • 10. Data: 2009-08-31 15:26:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jeżeli masz regulator dwustawny z predykcją (o ile taki
    > faktycznie istnieje
    > w praktyce), to jest to przerost formy nad treścią.

    Tak mi chodzi po glowie laborka ze studiow - gdzie uzywalismy
    standardowego regulatora PID i jakos sprytnie zapetlalismy wyjscie
    przekaznika do wejscia - i wychodzil z tego regulator PWM.

    J.