  • 51. Data: 2009-06-17 09:06:56
    Temat: Re: przetwornica 230V/5V max. 0,2W
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Wednesday, June 17, 2009, 9:16:14 AM, you wrote:

> [...]
    > trafo sieciowe w porządnym polskim sklepie, a nie jakiś tandetny
    > chiński zasilacz impulsowy.
    > Mam wrażenie, że ktoś tu się w tym wszystkim pogubił. Kto nawija te
    > druciki 230V/50Hz/0,5VA? We wskazanym sklepie jest numer katalogowy
    > nawijaczy z Łodzi, a zaraz przy nim informacja, że sprzedają "zamiennik".
    > Coś przeczuwam, że to nie łódzkie prządki nawijają. Chińczyk nawinie
    > wszystko, jeśli mu się za to zapłaci. A nawet jak gołym skośnym okiem
    > zobaczy, że to nie ma sensu, to i tak nie powie. Bo po co ma mówić?

    Jasne. Tylko, że zasilacz impulsowy oprócz transformatora nawiniętego
    mniejszą ilością równie cienkiego drutu zawiera jeszcze inne elementy.
    I jakość montażu tej całej reszty w tanich, chińskich zasilaczach
    przyprawia mnie o palpitacje.

    Z transformatorem jest sprawa dość prosta - pojedynczy element, który
    ma przejść zestaw określonych testów. Ilość odpadów zapewne ogromna.
    Ale to co zostaje można uznać za sprawne. Bez względu na to, czy
    będzie to transformator 50Hz czy flybacka - drut jest (za) cienki w obu
    przypadkach. We flybacku występują wyższe napięcia - łatwiej
    o przebicie izolacji - przyczynę awarii większości zasilaczy małej
    mocy - upalenie izolacji oznacza przy tak cienkim drucie jego
    przepalenie.

    > Sam oczywiście, jeśli wszystko od niego zależy, w swoim zasilaczu zrobi
    > trafo na kilkadziesiąt kiloherców, nawinięte grubym drutem.

    Ale jakim "grubym drutem"? Uzwojenie pierwotne cieniutkie jak w
    klasycznym. Tylko zwojów mniej.

    > Bo to i tańsze i bardziej niezawodne.

    Nie byłbym pewien.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 52. Data: 2009-06-17 09:35:02
    Od: "adsp" <a...@g...pl>

    zobacz układy Supertex
    http://www.contrans.com.pl/nuke/download/MPS_Superte
    x.pdf

  • 53. Data: 2009-06-17 10:19:18
    Od: "u" <...@w...yz>

    Użytkownik "adsp" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    > zobacz układy Supertex
    > http://www.contrans.com.pl/nuke/download/MPS_Superte
    x.pdf

    Krasnoludek na szlojdrze jest najfajniejszy :-)

  • 54. Data: 2009-06-17 10:20:12
    Od: "u" <...@w...yz>

    > No dobra mogę ściagnąć 50k przetwornic 19mm na płytce około 5x5cm.
    > Kto chce ?

    Moc powyżej 5W ?

  • 55. Data: 2009-06-17 10:41:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello u,

    Wednesday, June 17, 2009, 12:19:18 PM, you wrote:

    x.pdf
    > Krasnoludek na szlojdrze jest najfajniejszy :-)

    Gdyby jeszcze kipiał żądzą a nie rządził - byłoby rewelacyjnie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 56. Data: 2009-06-17 10:42:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello u,

    Wednesday, June 17, 2009, 12:20:12 PM, you wrote:
    > Moc powyżej 5W ?

    Masz w temacie - 0.2W na wyjściu. Budowa przetwornic sieciowych 5W nie
    stanowi najmniejszego problemu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 57. Data: 2009-06-17 10:44:07
    Od: "u" <...@w...yz>

    > Masz w temacie - 0.2W na wyjściu. Budowa przetwornic sieciowych 5W nie
    > stanowi najmniejszego problemu.

    Ja to wiem, pytam przedpiścę, bo się zaoferował gotowcem.

  • 58. Data: 2009-06-17 10:45:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

    [...awaryjność zasilaczy...]
    > Jasne. Tylko, że zasilacz impulsowy oprócz transformatora nawiniętego
    > mniejszą ilością równie cienkiego drutu zawiera jeszcze inne elementy.

    To żaden argument. Zasilane urządzenie ma tych robaczków jeszcze więcej,
    a nie ma specjalnych powodów, by zepsucie szerzyło się tam z mniejszym
    nasileniem.

    > I jakość montażu tej całej reszty w tanich, chińskich zasilaczach
    > przyprawia mnie o palpitacje.

    Ale co konkretnie się dzieje? Odpadają rezystory SMD i grzechoczą
    później po obudowie? Powstają zwarcia i wszystko się pali? Luty
    przestają przewodzić? Czy może ten palpitacyjny wygląd, to tylko
    element polityki dożywotniej gwarancji? Ja się nie spotkałem z jakąś
    wielką awaryjnością zasilaczy kupowanych razem z urządzeniami. Chyba
    w ogóle z żadną się nie spotkałem. Nie wykluczam, że osobno da się
    kupić coś gorszego (niekoniecznie taniej), ale obowiązku chyba nie ma.

> [...]
    > Ale to co zostaje można uznać za sprawne. Bez względu na to, czy
    > będzie to transformator 50Hz czy flybacka - drut jest (za) cienki

    Z transformatorem 50Hz sprawa prosta jest z tego powodu, że *musi*
    być cienki drut, bo inny się nie zmieści i wyboru nie ma.

    > We flybacku występują wyższe napięcia - łatwiej o przebicie izolacji -
    > przyczynę awarii większości zasilaczy małej mocy - upalenie izolacji
    > oznacza przy tak cienkim drucie jego przepalenie.

    To akurat chyba dobrze, bo to naturalny bezpiecznik. Takie trafo można
    też nawinąć drutem cienkim, ale nie *za* cienkim. I dobrze wszystko
    zaprojektować, z odpowiednim zapasem. Na wymiary wpłynie to w sposób
    minimalny. Na koszty też. Niezawodność może mieć na dowolnie wysokim
    poziomie.

    > Ale jakim "grubym drutem"? Uzwojenie pierwotne cieniutkie jak w
    > klasycznym. Tylko zwojów mniej.

    Skoro zwojów mniej, to i prawdopodobieństwo przebicia mniejsze (przy
    takich samych pozostałych parametrach). Tu obowiązują te same prawa,
    co przy szacowaniu prawdopodobieństwa awarii na podstawie liczby
    elementów urządzenia.

    > Nie byłbym pewien.

    To jak dotąd najbardziej konkretna odpowiedź, musi mi wystarczyć.

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2009-06-17 10:54:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Wednesday, June 17, 2009, 12:45:48 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > takich samych pozostałych parametrach). Tu obowiązują te same prawa,
    > co przy szacowaniu prawdopodobieństwa awarii na podstawie liczby

    Ależ napięcia masz wyższe. Na zwój. Stąd prawdopodobieństwo awarii
    znacznie wyższe.

    > To jak dotąd najbardziej konkretna odpowiedź, musi mi wystarczyć.

    Widzisz, problem polega na tym, że seryjnie produkuje się
    transformatory sieciowe o mocy 0.5VA. Natomiast siakoś seryjnie
    produkowanych przetwornic zasilanych z sieci o tej mocy nie spotkałem
    - nawet Chińczykom taka myśl do głowy nie przyszła.

    Jak na razie, to jedynie rozwiązania nieizolowane od sieci dają
    możliwość sensownej realizacji zasilania tej mocy w cenie
    akceptowalnej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 60. Data: 2009-06-17 11:25:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    W pierwszej kolejności chodzi mu o wymiar 19mm. Spełnione. W drugiej
    kolejności 0,2W.
    Nie widze problemu jezeli dam mu zasilacz z naddatkiem 2-5W ale w tych 19mm
    który ma tak znikomy prąd w standby że sporo watomierzy go nie zmierzy :)

    Marek