  • 71. Data: 2017-11-01 08:00:18
    Temat: Re: programowanie w C - bardzo ogólne pytanie o filozofię. Arduino w roli programatora pralki
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 31 Oct 2017 22:37:36 -0400, Jacek Radzikowski
    <j...@s...die.die.die.piranet.org> wrote:
    > Ja bym zaczął od porządnego zdefiniowania problemu:

    Tak.

    > Każde z zadań składa
    > się z serii kroków, a każdy krok ma określony
    > zestaw wyjść, warunek jaki

    Nie.

    Pralka ma: być bezpieczna dla użytkownika; wykonywać polecenia
    użytkownika; nie zniszczyć tego co pierze; skutecznie wyprać; dbać o
    swój stan techniczny; oszczędzać prąd, wodę, detergenty i środowisko
    (w tym nie hałasować); zachowywać się w zrozumiały i przewidywalny
    sposób; mieć innowacje, np. dać się programować ze smartfona i przez
    internet, przesyłać fotki do Facebooka itp. itd. W tej kolejności.

    Teraz masa pracy aby to wszystko przełożyć jeszcze nie na program,
    ale na jakąś ogólną architekturę. Sprawy nie upraszcza że jest
    nieustalone jeszcze hardware. Ważne: oszacować ilu ludzi, jacy
    ludzie, gdzie, jaki czas, jakie narzędzia i czy to wszystko będzie
    możliwe. Kto to sfinansuje i czy będzie to opłacalne? (Np. w ty i
    syn, dobry elektronik, początkujący programista, w garażu, dwa lata,
    język C++, ty i żona, tak jeżeli junior przez to będzie miał lepszy
    start życiowy i ogólnie zyskiem ma być radość z hobby.) WAŻNE: CZY SĄ
    JAKIEŚ OGRANICZENIA PRAWNE? Uprawnienia do projektowania, wykonania,
    ograniczenia ze strony wspólnoty mieszkaniowej itp. Licencje.
    Patenty.

    A to dopiero początek.

  • 72. Data: 2017-11-01 08:03:28
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 31 Oct 2017 22:37:36 -0400, Jacek Radzikowski
    <j...@s...die.die.die.piranet.org> wrote:
    > Główna pętla programu sterującego

    Fuj.

    A nie prościej kolejka priorytetowa poleceń?

  • 73. Data: 2017-11-01 09:04:08
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-11-01 o 08:00, slawek pisze:

> [...]
    > mieć innowacje, np. dać się programować ze smartfona i przez internet,
    > przesyłać fotki do Facebooka itp. itd. W tej kolejności.
    Każda pralka ma podstawową funkcjonalność w postaci zabezpieczenia
    drzwiczek zamkiem, które w momencie załączenia zasilania zamyka
    zamek oraz styków potwierdzających zamknięcie.
    W najprostszym układzie podłączenie sterownika silnika poprzez
    ten styk zapewnia zabezpieczenie przed wsadzeniem ręki czy
    głowy podczas pracy pralki.
    Odłączenie zasilania pralki nie powoduje zwolnienie blokady od
    razu tylko po ok 2 minutach co zapewnia bezpieczne zatrzymanie.
    W ten sposób zabezpiecza się "użyszkodnika" przed urazami
    od pralki.
    Zabezpieczenie przed zalaniem także jest prosto zrealizowane
    przez styki hydrostatu, który rozwiera się gdy poziom wody
    osiągnie maksymalny poziom.
    W przypadku zastosowania tych dwóch zabezpieczeń szkody
    wyrządzone przez pralkę będą minimalne.
    Sterownik dodatkowo może pilnować czasu napełniania,
    długości czasu grzania itp i na ich podstawie wystawiać
    statusy na facebooku czy innym portalu :)

> [...]
    > PRAWNE? Uprawnienia do projektowania, wykonania, ograniczenia ze strony
    > wspólnoty mieszkaniowej itp. Licencje. Patenty.

    Takie problemy to można mieć w korporacji ale w domu czy
    garażu osoby prywatnej to można wziąć czteropaka czy dwa i razem
    z synem posiedzieć i popróbować.
    Gdy nie zadziała to znów rano do sklepu itd...

    --
    pzdr, j.r.

  • 74. Data: 2017-11-01 17:21:21
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/01/17 03:03, slawek wrote:

    > Fuj.
    >
    > A nie prościej kolejka priorytetowa poleceń?

    Masz coś przeciwko maszynom stanowym? :)

    Jacek.

  • 75. Data: 2017-11-01 21:06:14
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Nov 2017 09:04:08 +0100, jacek <j...@w...pl>
    wrote:
    > W przypadku zastosowania tych dwóch zabezpieczeń szkody
    > wyrządzone przez pralkę będą minimalne.

    Niekoniecznie. Wystarczy że będzie np. zdjęta obudowa.

  • 76. Data: 2017-11-01 21:07:28
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
    > Takie problemy to można mieć w korporacji ale w domu czy
    > garażu osoby prywatnej to można wziąć czteropaka czy dwa i razem
    > z synem posiedzieć i popróbować.
    > Gdy nie zadziała to znów rano do sklepu itd...

    To najprostsza droga do alkoholizmu.

  • 77. Data: 2017-11-01 21:09:14
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Nov 2017 12:21:21 -0400, Jacek Radzikowski
    <j...@s...die.die.die.piranet.org> wrote:
    > Masz coś przeciwko maszynom stanowym? :)

    A może to przetwarzać polecenia z kolejki? ;)

  • 78. Data: 2017-11-01 21:46:05
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/01/17 16:09, slawek wrote:

    > A może to przetwarzać polecenia z kolejki? ;)

    Może, ale po co? W pralce masz stałą listę kroków do wykonania, która po
    dopracowaniu najprawdopodobniej nie zmieni się do czasu aż blacha
    przerdzewieje i trzeba będzie sprzęt zutylizować. Kolejka miała by sens
    kiedy lista kroków była by dynamiczna.
    Jeśli ktoś chce sobie potrenować to można zrobić, ale to jest trochę
    taka armata na muchy.

    Jacek.

  • 79. Data: 2017-11-01 23:29:07
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Nov 2017 16:46:05 -0400, Jacek Radzikowski
> [...]
    > dopracowaniu najprawdopodobniej nie zmieni się do czasu aż blacha
    > przerdzewieje i trzeba będzie sprzęt zutylizować.

    No coś ty! Pralka Światowid nie ma jakichś tam kroków, tylko
    wyłącznik czasowy napędzany sprężyną. A Frania nie wiem czy nawet to.

    Automatyka wagowa, czujnik piany, czujnik drgań, poziomu wody,
    położenie i prędkość bębna, termometry, może i ciśnienie wody,
    ciśnienie powietrza, być może absorbcja światła (test czy woda jest
    czysta?) i pomiar napięcia zasilania. To tak na szybko, bo coś
    jeszcze da się wymyślić.

    Do tego interfejs graficzny, sterowanie przez smartfon, WiFi,
    diagnostyka i serwisowanie.