  • 11. Data: 2010-10-25 12:05:37
    Temat: Re: prędkość odczytu z macierzy
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "arcis" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:ia1r2j$8i7$1@newsread1.aster.pl...

    > za bardzo skróciłem swój wywód - miało być każdy z pikseli zapisany w 12
    > bitach *na składową RGB*
    > czyli 12*3 itd

    36 bitów używa się w skanerach, normalnie 32 bity to po 8 bitów na każdą
    składową koloru + 8 bitów na kanał przezroczystości alpha. Pozatym w
    zastosowaniach profesjonalnych używa się 64 bitów (np. karty graficzne
    Quadro).

    > widzę że wąskim gardłem będzie też szyna i pewnie procesor i reszta
    > wnętrzności by taką ilość danych obrobioć

    A skąd, obraz nie jest kompresowany, a więc nie będzie też dekodowany, więc
    procesor w tej częsci nie będzie miał nic do roboty. Przepustowość RAM to
    dla DDR3 już dziesiątki GB/s.

  • 12. Data: 2010-10-25 12:15:20
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Ups. Wczytałem się w to co napisałem i faktycznie popełniłem mały błąd w
    > obliczeniach:
    >
    > 13mln pikseli * 12 bitów na składową *3 składowe (RGB) =
    >
    > 13 mln * 12 *3 / 8 = 58 (sic!) MB klatka * 24 fps = 1 392 MB/s
    >
    > czyli szukamy transferu prawie 1.5TB/s a to to chyba nic na nie da ...

    Da się, to tylko kwestia odpowiedniej ilości ilości dysków w RAID :). Nawet
    lowendowe dyski mają obecnie ponad 100 MB/s przy odczycie sekwencyjnym
    (czyli takim jak w filmie; przy odczycie losowym ponad 50 MB/s). Na płycie
    głównej jest przynajmniej 6 gniazd SATA, reszta dysków będzie na
    kontrolerach RAID wpiętych do gniazd PCI-Express. Nawet lowendowe chipsety
    płyt głównych mają przynajmniej 24 linie PCI-Express (które producent płyty
    sam sobie konfiguruje, np. jedno 16x, jedno 4x i dwa 1x). Highendowe płyty
    mają po kilka gniazd 16x (niedawno widziałem jakiegoś chyba Asusa z
    siedmioma gniazdami 16x). Kontroler RAID na PCI-E 4x jest najczęściej
    4-portowy. Potrzebujemy ok 14 dysków 1 TB (żeby zapewnieć transfer 1400
    MB/s), jesli dyski będą szybsze niż 100 MB/s to oczywiście mniej ich trzeba.
    Zasilanie tych dysków to tez nie problem, bo choć raczej nie ma zasilaczy z
    14 kablami SATA, to część dysków można podłączyć do oddzielnego zasilacza.
    Karta graficzna to też nie problem. PCI-Express 16x zapewnia transfer 4
    GB/s.
    Co prawda istnieje ryzyko że któryś dysk może nagle paść, ale po pierwsze to
    się rzadko zdarza, a po drugie to też nie jest wielki problem. Skoro 1
    sekunda filmu zajmuje 1.4 GB to cały film (2h) zajmie ok 10 TB. Więc
    wystarczy kupić dyski 1.5 TB, aby mieć łącznie 20 TB miejsca (14x1.5), a
    więc poza filmem zmieści się jeszcze jego kopia. Więc jak któryś dysk
    padnie, to inne dyski przejmą jego zadanie (mamy lekki nadmiar zarówno
    przepustowości dysków jak i miejsca, co w połączeniu z kilkusekundowym
    buforem w pamięci RAM komputera (przyjmijmy że komp ma 8 GB RAM), pozwala
    nam w przypadku padnięcia jednego dysku kontynuować projekcję).

  • 13. Data: 2010-10-26 10:27:53
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "maX" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > buforem w pamięci RAM komputera (przyjmijmy że komp ma 8 GB RAM), pozwala
    > nam w przypadku padnięcia jednego dysku kontynuować projekcję).

    Kombinuję z kontrolerami 4-portowymi, a przecież są kontrolery 16-portowe.
    Na PCI-Express 8x, więc transfer wystarczający (2 GB/s, a potrzeba 1.4
    GB/s). Albo zastosować SCSI, tam dyski mają po 10 albo 15 tys rpm, więc
    zapewne są duzo szybsze niż np. Samsungi F3.