-
1. Data: 2015-12-19 22:44:56
Temat: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: badworm <n...@p...pl>
Pytanie zdawać by się mogło bardziej na pl.misc.samochody, ale chodzi o
rzecz stricte elektryczną. W pewnym urządzeniu pracuje pompa
wspomagania, zanabyta na autoszrocie - z jakiegoś starszego modelu Opla,
możliwe, że rocznik 1992. Próbuję ustalić, jakiego typu siedzi tam
silnik. Osoba, która to urządzenie budowała, twierdzi, że to jest zwykły
silnik prądu stałego a fakt, że ma on trzy wyprowadzenia uzwojenia
stojana wynika z tego, że pompa ma dwa biegi. Na moje to jest jakiś
silnik trójfazowy, bo elektronika nim sterująca wygląda tak:
http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/20151106_
080847.jpg
Trzy struktury na dole to jak dla mnie półmostki falownika. Za tym, że
jest to silnik trójfazowy (prawdopodobnie z magnesami trwałymi)
przemawia również to, że sterownik z silnikiem oprócz wyprowadzeń do
stojana łączy też kilka cienkich przewodów, pewnie od czujnika obrotów.
Dobrze dedukuję?
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl
GG#2400455 ICQ#320399066
-
2. Data: 2015-12-20 10:31:42
Temat: Re: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: Marek <f...@f...com>
On Sat, 19 Dec 2015 22:44:56 +0100, badworm <n...@p...pl> wrote:
> Na moje to jest jakiś
> silnik trójfazowy, bo elektronika nim sterująca wygląda tak:
A nie jest to po prostu silnik prądu stałego z komutacją
elektroniczną? Jak modelarskie silniki bezszczotkowe, często
niesłusznie nazywane "trójfazowe".
--
Marek
-
3. Data: 2015-12-25 19:44:49
Temat: Re: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: badworm <n...@p...pl>
Dnia Sun, 20 Dec 2015 10:31:42 +0100, Marek napisał(a):
> A nie jest to po prostu silnik prądu stałego z komutacją
> elektroniczną? Jak modelarskie silniki bezszczotkowe, często
> niesłusznie nazywane "trójfazowe".
Dlaczego niesłusznie? O ile BLDC to faktycznie zgodnie z nazwą silnik
bezszczotkowy prądu stałego, o tyle PMSM to już silnik trójfazowy - coś
jakby w silniku synchronicznym wzbudzenie elektryczne zastąpić magnesami
trwałymi.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl
GG#2400455 ICQ#320399066
-
4. Data: 2015-12-26 19:50:19
Temat: Re: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: Marek <f...@f...com>
On Fri, 25 Dec 2015 19:44:49 +0100, badworm <n...@p...pl> wrote:
> Dlaczego niesłusznie? O ile BLDC to faktycznie zgodnie z nazwą
silnik
> jakby w silniku synchronicznym wzbudzenie elektryczne zastąpić
magnesami
> trwałymi.
Bo z reguły silnik trójfazowy to silnik asynchroniczny 3fazowy prądu
przemiennego z wirnikiem klatkowym.
Silnik brzeszczotkowy modelarski to zwykły silnik prądu stałego z
magnesami trwałymi, który nadal jest zasilany prądem stałym w
odpowiednim czasie w odpowiednich odczepach uzwojenia (co robi
regulator elektroniczny). Konsekwencją usunięcia szczotek jest to, że
magnesy wirują a nie uzwojenie.
Oczywiście, można naciągnąć określenie "fazy" na sekwencyjne
zasilanie tych odczepów uzwojenia stojana ale uważam, że jednak jest
to naciągane zbyt mocno.
--
Marek
-
5. Data: 2015-12-26 23:02:53
Temat: Re: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: AlexY <a...@i...pl>
Marek pisze:
> On Fri, 25 Dec 2015 19:44:49 +0100, badworm <n...@p...pl> wrote:
>> Dlaczego niesłusznie? O ile BLDC to faktycznie zgodnie z nazwą
> silnik
>> jakby w silniku synchronicznym wzbudzenie elektryczne zastąpić
> magnesami
>> trwałymi.
>
> Bo z reguły silnik trójfazowy to silnik asynchroniczny 3fazowy prądu
> przemiennego z wirnikiem klatkowym. Silnik brzeszczotkowy modelarski to
> zwykły silnik prądu stałego z magnesami trwałymi, który nadal jest
> zasilany prądem stałym w odpowiednim czasie w odpowiednich odczepach
> uzwojenia (co robi regulator elektroniczny). Konsekwencją usunięcia
> szczotek jest to, że magnesy wirują a nie uzwojenie.
Nie ma takiego wymogu, możesz wstawić magnesy w stojan a wirnik zasilić
przez pierścienie ślizgowe.
> Oczywiście, można naciągnąć określenie "fazy" na sekwencyjne zasilanie
> tych odczepów uzwojenia stojana ale uważam, że jednak jest to naciągane
> zbyt mocno.
W ten sposób rozumując silnik 3f również będzie silnikiem prądu stałego
(w odpowiednim czasie). BLDC bez falownika nie ruszy z prądu stałego tak
samo jak silnik 3f, zaś silnik 3f pójdzie na sterowaniu "sekwencyjnym"
od BLDC aczkolwiek nie tak skutecznie bo nie ma magnesów (robił ktoś
próby?).
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
-
6. Data: 2015-12-27 01:03:05
Temat: Re: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: Marek <f...@f...com>
On Sat, 26 Dec 2015 22:02:53 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
> Nie ma takiego wymogu, możesz wstawić magnesy w stojan a wirnik
zasilić
> przez pierścienie ślizgowe.
Nie o wymóg chodzi ale o idee zasilania bez ścierania (bezstykowego).
--
Marek
-
7. Data: 2015-12-27 02:25:44
Temat: Re: pompa wspomagania - jakiego typu silnik?
Od: AlexY <a...@i...pl>
Marek pisze:
> On Sat, 26 Dec 2015 22:02:53 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
>> Nie ma takiego wymogu, możesz wstawić magnesy w stojan a wirnik
> zasilić
>> przez pierścienie ślizgowe.
>
> Nie o wymóg chodzi ale o idee zasilania bez ścierania (bezstykowego).
Pierścienie ślizgowe praktycznie się nie zużywają, to nie komutator, nie
ma przeskoków szczotki, nie ma iskrzenia. Miałem pod opieką bodajże 50kW
silnik z okresu powojennego (nie pamiętam roku produkcji, coś około
1950-1955 z przełącznikiem trójkąt-gwiazda na takich pierścieniach, nie
wiem czy były wymieniane (wątpię) a wyglądały jak nowe.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html