  • 11. Data: 2011-09-22 18:52:21
    Temat: Re: podczerwień
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Sep 2011 20:11:18 +0200, J.F. napisał(a):
    > no coz, jestem raczej przyzwyczajony ze krzem ma ch-ke taka:
    > http://jp.hamamatsu.com/products/sensor-ssd/pd041/pd
    042/pd043/S1336-18BQ/index_en.html

    P.S.

    http://jp.hamamatsu.com/products/sensor-ssd/pd101/pd
    105/pd107/S10111-256Q/index_en.html

    "smoothly varying spectral response characteristics"

    :-)

    J.

  • 12. Data: 2011-09-22 19:21:05
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

> [...]
    >
    > http://jp.hamamatsu.com/products/sensor-
    ssd/pd101/pd105/pd107/S10111-256Q/index_en.html

    > "smoothly varying spectral response characteristics"

    W CMOSach fotodiody pracują w paśmie zaporowym (prawie liniowa ch-ka w dużym
    zakresie intensywności) czyli praktycznie jako kondensatory, fotodiody
    "luzem" pracują na ogół w paśmie przewodzenia.

    Waldek

  • 13. Data: 2011-09-22 20:59:15
    Od: venioo <p...@o...eu>

    W dniu 2011-09-21 22:22, PiteR pisze:

    > Też się do tego zabieram. Chcę podświetlić pokój 4m x 3m. Kamera na
    > suficie, patrzy w dół. Ściany białe, pali sie mała lampka. Obraz już
    > czarno biały i zaszumiony ale widać jeszcze kontury twarzy. Chodzi mi o
    > osłabienie widzialnego a dołożenie podczerwieni. Podobno białe
    > przedmioty (np pościel) bardzo smuża i jeszcze bardziej nic nie widać
    > tylko plamy.

    To ja sie podepne. Mam kamerke internetowa z wbudowanymi diodami bialymi
    (5mm, 6 szt.), ktore zupelnie nie spelniaja swojej funkcji, bo tak raza
    w oczy, ze sie nie da na klawiaturze pisac. Pomyslalem, ze moze by je
    zastapic diodami IR. Odleglosc do obiektu oswietlanego w przedziale
    50-100cm.
    Da rade cos takiego zrobic? Jakie diody byscie polecili? Nie musza byc
    jakies super-high-end ;) Bardziej chodzi o zabawy z lutownica i eksperyment.

    --
    venioo
    GG:198909

  • 14. Data: 2011-09-22 21:08:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    venioo wrote:

> [...]
    > Da rade cos takiego zrobic? Jakie diody byscie polecili? Nie musza byc
    > jakies super-high-end ;) Bardziej chodzi o zabawy z lutownica i

    SFH484 i SFH485. W większych reflektorach mieszanka, w małych zależy od pola
    oświetlenia. Z większej odległości mała powierzchnia -> SFH484, mała
    odległość większa powierzchnia -> SFH485.

    Waldek

  • 15. Data: 2011-09-23 00:44:56
    Od: venioo <p...@o...eu>

    W dniu 2011-09-22 23:08, Waldemar Krzok pisze:
    > SFH484 i SFH485. W większych reflektorach mieszanka, w małych zależy od pola
    > oświetlenia. Z większej odległości mała powierzchnia -> SFH484, mała
    > odległość większa powierzchnia -> SFH485.

    Moze to bedzie glupie pytanie, ale na codzien nie zajmuje sie elektronika.
    Czy do zabawy (zamiast wspomnianych) moze wystacza takie diody?
    http://sklep.avt.pl/p/pl/41790/dioda+nadawcza+ir.htm
    3x tansze

    --
    venioo
    GG:198909

  • 16. Data: 2011-09-23 07:18:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    venioo wrote:

    > Moze to bedzie glupie pytanie, ale na codzien nie zajmuje sie elektronika.
    > Czy do zabawy (zamiast wspomnianych) moze wystacza takie diody?
> [...]

    Nadadzą się. Do zabawy na pewno. Ale będą jakieś 10-20x słabsze od tych,
    które podałem. No i są na 940nm. Bardziej niewidzialne, ale też berdziej
    poza czułością kamery. Jak kolorowa, to pewnie nic nie będzie widać, chyba,
    że zdejmiesz filtr.

    Waldek

  • 17. Data: 2011-09-23 08:05:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w wiadomości
    J.F. wrote:
> [...]

    >zakresie intensywności) czyli praktycznie jako kondensatory,
    >fotodiody
    >"luzem" pracują na ogół w paśmie przewodzenia.

    I to daje taka roznice ?
    Na moj gust to raczej jakis filtr interferencyjny :-)

    Poza tym te ch-ki dla fotodiod co podawalem, to mysle ze przy
    spolaryzowaniu zaporowym ... hm, a moze nie - Vr max 5V, parametry
    nawet przy 0V, a wykresy pokazuja jak to prad ciemny rosnie.

    Ale Hamamatsu ma rozne fotodiody, mozna spojrzec i w pin :-)

    J.

  • 18. Data: 2011-09-23 09:13:14
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "venioo" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > Da rade cos takiego zrobic? Jakie diody byscie polecili? Nie musza byc
    > jakies super-high-end ;) Bardziej chodzi o zabawy z lutownica i

    Jak białe rażą to rozumiem, że podczerwone też będą świeciły w oczy, tylko
    nie będzie widać.
    Kilka lat temu sprawdzałem jak się zachowują poszczególne diody IR +
    odbiorcze w sensie Iwy/Iwe i opóźnień przy przenoszeniu prostokąta. Nadawczą
    umieszczałem przed sobą na biurku po prawej skierowaną w lewo, a odbiorczą
    po lewej. Patrzyłem na to co robię, ale zawsze z pozycji co najmniej 45
    stopni od jej osi optycznej. Zasilałem ją prądem 50mA DC lub prostokąt.
    Po dwóch dniach takich eksperymentów zaczęły mnie szczypać oczy. Przeszło mi
    dopiero po kilku kolejnych dniach bez eksperymentów IR.
    P.G.

  • 19. Data: 2011-12-22 14:43:21
    Od: robo_maniak <s...@g...com>

    On 2011-09-21 21:30, gsm wrote:
    > Kamery do monitoringu czesto maja podświetlenie w podczerwieni
    > Czy to taka sama podczerwień (taka sama długośc fali) jak w różnego
    > rodzaju pilotach?
    > Generalnie chodzi o to by coś podświetlić dodatkowo - czy moge zstosować
    > standardowe diowy IR?

    Może nie dokładnie "ta sama" ale można zastosować zwykłe diody IR
    ,aczkolwiek ich skuteczność "świecenia" jest niższa. Te w kamerach
    najczęściej mają wyższą emisję.

    Pozdrawiam
    Marek

  • 20. Data: 2011-12-22 16:12:49
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    robo_maniak wrote:

    > Może nie dokładnie "ta sama" ale można zastosować zwykłe diody IR
    > ,aczkolwiek ich skuteczność "świecenia" jest niższa. Te w kamerach
    > najczęściej mają wyższą emisję.

    Ważna jest też długość fali i kąt promieniowania.

    Waldek