  • Data: 2010-09-07 19:01:17
    Temat: plynie prad na obudowie...
    Od: "franc" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Od czego zaczac, aby znalezc miejsce "przebicia" napiecia na obudowe starego
    pinbala z lat 60.

    Urzadzenie dziala, ale na obudowie - metalowych czesciach np. drzwiczkach a
    nawet puszczonej niemal w kazdy zakatek urzadzenia "masie" - czuc delikatne
    dzialanie pradu pod palcem.

    Urzadzenie ma zasilanie 230, 24 i 6 V (kilka cewek jest zdaje sie na 230) a
    wiekszosc na 24. 6 V jest dla zarowek. To typowy elektro-mechaniczny pinball
    bez ukladow scalonych, tranzystorow, rezystorow i kondensatorow. Same cewki,
    styki i silniczek. W sumie podejrzewam ktoras z cewek, ale pewnosci nie mam.

    Bede i tak przegladal wszystkie styki krok po kroku na stole z lampa i lupa
    w dloni w celu oczysczenia stykow (urzadzenie jest w wielu miejscach brudne
    i zakurzone i byc moze wczesniej stalo w wilgotnym miesjcu. Chcialbym jednak
    zaczac od tego wlasnie problemu z przebiciem.

    Dodam, ze na srubokrecie-neonowce pali sie lampka sygnalowa wlasnie na
    drzwiczkach, obudowie i masie.

    Od razu ubiegne pytania - urzadzenie jest podlaczane do zasialnia
    faza+neutralny. Nie mam w tym miejscu uziemienia. Probowalem oczywiscie
    oborcic wtyczke w gniazdu - bez zmian.

    Od czego zaczac - radze sobie z obsluga multimetru i wiem, zeby lutowac przy
    wylaczonym zasilaniu :-)

    --
    F.