  • 1. Data: 2013-01-15 12:05:57
    Temat: pierwszeństwo
    Od: Michał Madej <m...@g...com>

    Witam,
    Temat pewnie wielokrotnie wałkowany, ale ponieważ w rzeczywistości
    spotykam różne sytuacje, chciałem się upewnić co do zasadności moich
    przekonań.
    Skrzyżowanie 1
    Przecięcie dwóch dróg prostopadłych, droga "pozioma" - dwujezdniowa,
    jezdnie mają 3 wyznaczone pasy ruchu; droga "pionowa" posiada jedną
    jezdnię. Ruch na skrzyżowaniu kierowany sygnalizatorem S1.
    Sygnalizatory nadają sygnał zielony dla ruchu "góra - dół", czyli na
    drodze "pionowej". Z dołu w prawo skręca pojazd A, a z góry w lewo
    pojazd B, zatem po wykonaniu manewru A i B znajdą się na tej samej
    jezdni. Pojazd A następnie chce skręcić w lewo na następnym
    skrzyżowaniu (ok 150m), więc chce od razu zająć lewy pas na drodze
    "poziomej". Pojazd B chce również skręcić bezpośrednio na ten pas. Kto
    ma pierwszeństwo?
    Skrzyżowanie 2
    Przecięcie dwóch dróg w kształcie litery T. "Daszek" to droga
    jednojezdniowa, a "nóżka" ma 2 jezdnie z 2 wyznaczonymi pasami każda.
    Na "nóżce" jest wyznaczony pas do skrętu w lewo P-8b, ale sygnalizator
    S1 i brak zakazu zawracania - a więc zawracać można. "Daszek" ma
    ustawiony sygnalizator S2, czyli tzw. zielona strzałka. I oto "nóżka"
    ma zielone, a "daszek" czerwone + zapalona zielona strzałka w prawo.
    Pojazd A wjeżdża na zielonym z zamiarem zawrócenia (z jednej jezdni
    "nóżki" na drugą) i wjechania na prawy pas (pas rozdzielający jezdnie
    jest wąski, więc jest to naturalne), a pojazd B przy czerwonym sygnale
    + zielona strzałka (jedzie od strony "daszku") chce warunkowo skręcić
    w prawo i wjechać na ten sam pas "nóżki" co pojazd A. Kto ma
    pierwszeństwo?

    Pozdrawiam
    eM

  • 2. Data: 2013-01-15 12:11:09
    Temat: Re: pierwszeństwo
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Michał Madej <m...@g...com> writes:

> [...]
    > skrzyżowaniu (ok 150m), więc chce od razu zająć lewy pas na drodze
    > "poziomej". Pojazd B chce również skręcić bezpośrednio na ten pas. Kto

    Pojazd skręcający w prawo. Kiedyś przepisy nakazywały po skręcie
    zajmować najbliższy pas, ale teraz tego nie ma.

> [...]
    > + zielona strzałka (jedzie od strony "daszku") chce warunkowo skręcić
    > w prawo i wjechać na ten sam pas "nóżki" co pojazd A. Kto ma

    Skręcając na strzałce przy czerwonym przepuszczasz wszystkich mających
    zielone, w tym zawracających.

    MJ

  • 3. Data: 2013-01-15 12:15:14
    Od: Michał Madej <m...@g...com>

    > Pojazd skr caj cy w prawo. Kiedy przepisy nakazywa y po skr cie
    > zajmowa najbli szy pas, ale teraz tego nie ma.

    > Skr caj c na strza ce przy czerwonym przepuszczasz wszystkich maj cych
    > zielone, w tym zawracaj cych.

    Dziękuję! Dokładnie tak samo uważam, ale spytałem bo często będąc w
    sytuacji pojazdu A muszę uciekać przed pojazdem B, lub jestem przezeń
    obtrąbiany - nadal nie wiem dlaczego?

  • 4. Data: 2013-01-15 13:02:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 15 Jan 2013 03:15:14 -0800 (PST), Michał Madej

    > Dziękuję! Dokładnie tak samo uważam,

    PRzede wszystkim tak mówią przepisy,
    bo co sobie uważają kierowcy to
    już inna sprawa.

    > ale spytałem bo często będąc w sytuacji pojazdu A muszę uciekać
    > przed pojazdem B, lub jestem przezeń obtrąbiany - nadal nie wiem dlaczego?

    Pewnie dlatego, że taka jazda się kłóci z logiką i współpracą na naszych
    ciasnych drogach. Nic nie przeszkadza pojechać na prawy pas i zmienić go
    jak człowiek na lewy. Ergo, sam nie jesteś.

    --
    Pozdor Myjk

  • 5. Data: 2013-01-15 13:19:37
    Od: Michał Madej <m...@g...com>

    > PRzede wszystkim tak mówią przepisy,

    > Nic nie przeszkadza pojechać na prawy pas i zmienić go
    > jak człowiek na lewy. Ergo, sam nie jesteś.

    To mnie właśnie zastanawia - czy na prawdę tak mało kierowców zna lub
    przejmuje się przepisami? W sytuacji pierwszej wjechanie na prawy
    (czasem środkowy pas) częściowo rozwiązuje problem - częściowo, bo
    delikwenci typu B jadąc lewym pasem niechętnie wpuszczają kogoś z
    prawej (bo przecież "mają pierwszeństwo!", mimo iż przed chwilą je
    wymusili:-) W drugiej sytuacji mogę przecież się zatrzymać, zablokować
    jadących za mną skręcających w lewo i przepuścić tych z zielonej
    strzałki, utwierdzając ich w przekonaniu, że mają pierwszeństwo.
    Tylko po co są przepisy?

  • 6. Data: 2013-01-16 11:50:58
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-01-15 13:19:37 +0100, Michał Madej <m...@g...com> said:

    > To mnie właśnie zastanawia - czy na prawdę tak mało kierowców zna
    > lub
    > przejmuje się przepisami?

    W swoim zdaniu nie przejmujesz się innym przepisami, więc dlaczego
    dziwi cię taki sam mechanizm działający wobec innych przepisów?

    > Tylko po co są przepisy?

    Bo broń palna nie jest powszechna, bo drogi są bardziej skomplikowane,
    niż dojazd ze wsi na targ, bo pojazdy są inne, niż lokomobile czy
    taczki.

    A tak precyzyjnie, to przepisy służą ustaleniu tego, kto zapłaci
    mandat, choć oficjalna wersja mówi coś o ustaleniu jednych,
    ułatwiających życie, zasad dla wszystkich...

    --
    Bydlę

  • 7. Data: 2013-01-16 13:00:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 15 Jan 2013 04:19:37 -0800 (PST), Michał Madej

    > To mnie właśnie zastanawia - czy na prawdę tak mało
    > kierowców zna lub przejmuje się przepisami?

    To nie tyle kwestia braku znajomości przepisów, co samolubstwa i
    bezczelności, oraz naciągania przepisów do swoich "potrzeb".

> [...]
    > delikwenci typu B jadąc lewym pasem niechętnie wpuszczają kogoś z
    > prawej (bo przecież "mają pierwszeństwo!", mimo iż przed chwilą je

    Jest to równoznaczne zachowanie z tym, co skręca w prawo i wbija się
    bezpośrednio na lewy pas blokując całą drogę. Czyli nic fajnego spotkać
    takich.

    > W drugiej sytuacji mogę przecież się zatrzymać, zablokować
    > jadących za mną skręcających w lewo i przepuścić tych z zielonej
    > strzałki, utwierdzając ich w przekonaniu, że mają pierwszeństwo.

    Tutaj są obciążani jadący za Tobą na zielonym na rzecz jadących na warunku.
    Nie ma symbiozy, w ziązku z tym taka forma "grzeczności" jest zachowaniem
    bezsensownym.

    > Tylko po co są przepisy?

    Żeby na ich podstawie rozwiązywać sytuacje sporne w sądzie. :PP

    --
    Pozdor Myjk