-
21. Data: 2009-01-31 23:32:15
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>
In the darkest hour on Sat, 31 Jan 2009 23:59:25 +0100,
Darek R. <d...@p...onet.pl> screamed:
>> RAM. Wiekszość gier wykorzystywała grafikę znakową i mozliwości
>> wbudowanego basica a tu rewelacja full HD wysokiej rozdzielczości :-).
>> Osiągnieto wysoka rozdzielczość poprzez sprytne wykorzystanie fragmentów
>> tablicy znaków jako matryc punktowych. Na tamte czasy rewelacja.
>
> Do tej pory mam Timexa 1000 (klon ZX-81). Nie widziałem tej gry, ani
> żadnej innej o większej rozdzielczości a na pewno bym to zapamiętał :(
>
http://jswremakes.emuunlim.com/Systems/zx81%20&%20z8
8.htm
>> No i te
>> 1024 bajty pamieci !!!
>
> Było rozszerzenie (16 kB) dołączane do złącza krawędziowego. Drobne
> poruszenie tego modułu, a nawet silniejsze tupnięcie w pobliżu
> powodowało natychmiastowy zwis :D Mimo to 16kB to był wypas.
>
W ZX Spectrum kontakt złącza krawędziowego poprawili.
--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:233B ]
[ 00:31:31 user up 11970 days, 12:26, 1 user, load average: 0.69, 0.50, 0.00 ]
A man is not complete until he is married -- then he is finished.
-
22. Data: 2009-02-01 00:33:31
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
>>> No i te
>>> 1024 bajty pamieci !!!
przy czym kolega nie wspomniał, że te 1024 bajty zawierało w sobie też
pamięć obrazu, i wszystkie systemowe zmienne :)
Czyli na program pozostawało może połowa z tego - jak się pisało program (w
asemblerze rzecz jasna) to każdy bajt na wagę złota :)
Nie to co dzis, megabajty, gigabajty...
pozdr.
-
23. Data: 2009-02-01 11:25:04
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>
Artur M. Piwko pisze:
> In the darkest hour on Sat, 31 Jan 2009 23:59:25 +0100,
> Darek R. <d...@p...onet.pl> screamed:
>>> RAM. Wiekszość gier wykorzystywała grafikę znakową i mozliwości
>>> wbudowanego basica a tu rewelacja full HD wysokiej rozdzielczości :-).
>>> Osiągnieto wysoka rozdzielczość poprzez sprytne wykorzystanie fragmentów
>>> tablicy znaków jako matryc punktowych. Na tamte czasy rewelacja.
>> Do tej pory mam Timexa 1000 (klon ZX-81). Nie widziałem tej gry, ani
>> żadnej innej o większej rozdzielczości a na pewno bym to zapamiętał :(
>>
>
> http://jswremakes.emuunlim.com/Systems/zx81%20&%20z8
8.htm
>
>>> No i te
>>> 1024 bajty pamieci !!!
>> Było rozszerzenie (16 kB) dołączane do złącza krawędziowego. Drobne
>> poruszenie tego modułu, a nawet silniejsze tupnięcie w pobliżu
>> powodowało natychmiastowy zwis :D Mimo to 16kB to był wypas.
>>
>
> W ZX Spectrum kontakt złącza krawędziowego poprawili.
>
Faktycznie musiało mnie ponieść, tak to była ta gra ale widocznie było
to juz w czasie kiedy dokładałem zrobiony przez siebie moduł 16kb (który
zreszta nigdy zbyt długo i pewnie nie działał. Tez widziałem ostatnio
tego pajaka w piwnicy, heh :-). Ale na mur widziałem równie podobny
efekt w 1kbajcie również, nie pamietam co to było.
W linku jaki znalazłes do gry wyraznie piszą że to wersja na 16kbajtów
a wykorzystuje w zaleznosci od wersji od 8 do 12 kb. To i tak rewelacja
bo efekt wysokiej rozzdzielczości, gdzie ekran był tylko konsolowy to i
tak WIELKIE osiagniecie.
Trochę mi z tej "oszczędnosci" zostało, teraz piszac programy ZAWSSZE
mam ciagotki do skracania kodu a przeciez mozna dzis własnie na
megabajtach poszaleć. Równiez jak widzę efekty pisania stron
współczesnych programistów pisanych dla dla banków i firm których
zawartośc powinna być stricte uzytkowa i ergonomiczna a przeładowana
różnosciami wynosi średnio około 1Megabajta to mnie po prostu szlag
trafia.
pozdr
Ak
-
24. Data: 2009-02-01 15:43:32
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>
> różnosciami wynosi średnio około 1Megabajta to mnie po prostu szlag
> trafia.
Tak pamiętam.
Ja miałem taki z modułem 64kB RAM.
Były tam takie przełączniki, które ustawiały ile ma być widoczne tej pamięci
i jak.
W latach 80-tych pierwszy raz miałem do czynienia z bankami pamięci, które
można było przełączać programowo.
To był mój pierwszy prawdziwy komputer, na którym pisałem pierwsze programy
w asemblerze.
Wpisywało się je do linii komentarza.
Najpierw trzeba byłą ją utworzyć (o odpowiedniej długości):
np.
10 REM xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
a potem w pętli instrukcją POKE wpisywało się te dane.
Mnemoniki to się na kartce zamieniało na bajty.
Mimo to widząc różnicę w prędkości takiego sprzętu BASIC vs. assembler -
uczyłem się go bardzo chętnie.
To było piękne. Ale to było tak ze 25 lat temu...
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
-
25. Data: 2009-02-02 09:04:16
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Robert_J" <r...@w...pl>
> szukam kogos, kto ma taki (historyczny) komputerek Sinclair QL. Jest
> tu ktos?
Moze sie zdarzyc ze ja mam, ale musialbym sprawdzic w piwnicy. A pytasz z
ciekawosci czy szukasz go? Jak okaze sie ze mam to moge wyslac :-). Nawet
chyba stacje dyskietek do niego posiadam ;-). I jakas gruba dokumentacje...
-
26. Data: 2009-02-02 09:30:50
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>
Sylwester Łazar wrote:
> Ja miałem taki z modułem 64kB RAM.
> Były tam takie przełączniki, które ustawiały ile ma być widoczne tej pamięci
> i jak.
> W latach 80-tych pierwszy raz miałem do czynienia z bankami pamięci, które
> można było przełączać programowo.
U mnie w szafie leży działający ZX+ z pełnym wypasem jak na tamte czasy,
dorobiłem tyle, rzeczy w środku, że ledwo się zamyka, bankowanie (80KB),
AY, regulowany autofire :D, wstrzymywanie pracy procesora, zwalnienie,
z każdej strony obudowy jakieś inne wyjście. Po prostu czegotoniemający
Speccy ;) Tak teraz na to patrzę to się przerażam, a najlepsze, że to
wszystko działało :)
> To był mój pierwszy prawdziwy komputer, na którym pisałem pierwsze programy
> w asemblerze.
Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu mam ~30 :D
Pozdrawiam,
AJ
--
Adam Jurkiewicz
www: http://www.protronik.pl/
-
27. Data: 2009-02-02 10:56:50
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl>
Użytkownik "Adam Jurkiewicz" <imie.nazwisko@p.......k.pl> napisał w
wiadomości news:gm6eft$pdr$1@polsl.pl...
>
> Sylwester Łazar wrote:
>> Ja miałem taki z modułem 64kB RAM.
>> Były tam takie przełączniki, które ustawiały ile ma być widoczne tej
>> pamięci
>> i jak.
>> W latach 80-tych pierwszy raz miałem do czynienia z bankami pamięci,
>> które
>> można było przełączać programowo.
>
> U mnie w szafie leży działający ZX+ z pełnym wypasem jak na tamte czasy,
> dorobiłem tyle, rzeczy w środku, że ledwo się zamyka, bankowanie (80KB),
> AY, regulowany autofire :D, wstrzymywanie pracy procesora, zwalnienie,
> z każdej strony obudowy jakieś inne wyjście. Po prostu czegotoniemający
> Speccy ;) Tak teraz na to patrzę to się przerażam, a najlepsze, że to
> wszystko działało :)
>
>> To był mój pierwszy prawdziwy komputer, na którym pisałem pierwsze
>> programy
>> w asemblerze.
>
> Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu mam
> ~30 :D
Jakich 400? Kod operacji był 8 bitowy...
Nawet w assemblerze IBM 360/370 kod
instrukcji też był i jest 8 bitowy.
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
Nie każdy Żywiec to piwo...
-
28. Data: 2009-02-02 12:01:33
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>
Użytkownik "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:gm6jhu$9rv$1@achot.icm.edu.pl...
> > Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu
mam
> > ~30 :D
>
> Jakich 400? Kod operacji był 8 bitowy...
> Nawet w assemblerze IBM 360/370 kod
> instrukcji też był i jest 8 bitowy.
No i 8-bitów nie wystarczało w Z80.
Dlatego dodano prefiksy.
http://www.spectrum.8bit.pl/pl/spectrum/z80cpu/z80cp
u.htm#listarozkazow
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
-
29. Data: 2009-02-02 12:11:56
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>
> Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu mam
~30 :D
>
> Pozdrawiam,
> AJ
E tam...
w dsPIC to już takie prawie DJNZ mamy :-)
--
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
-
30. Data: 2009-02-02 12:34:21
Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl>
Użytkownik "Sylwester Łazar" <g...@a...pl> napisał w wiadomości
news:gm6np4$9j0$1@mx1.internetia.pl...
>
> Użytkownik "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl> napisał w
> wiadomości news:gm6jhu$9rv$1@achot.icm.edu.pl...
>> > Klasyka gatunku, i tych ponad 400 instrukcji w asmie ;) Teraz na picu
> mam
>> > ~30 :D
>>
>> Jakich 400? Kod operacji był 8 bitowy...
>> Nawet w assemblerze IBM 360/370 kod
>> instrukcji też był i jest 8 bitowy.
>
> No i 8-bitów nie wystarczało w Z80.
> Dlatego dodano prefiksy.
> http://www.spectrum.8bit.pl/pl/spectrum/z80cpu/z80cp
u.htm#listarozkazow
>
No to bardzo przepraszam.
Ja się zatrzymałem na poziomie 8085...
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
Nie każdy Żywiec to piwo...