  • 21. Data: 2010-11-08 21:24:28
    Temat: Re: pamięć flash a trwałość urządzeń elektronicznych
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > wyobraź sobie, że znajdujesz w szafie pudło z Apple II albo chociażby
    > ZX Spectrum, który nie chce ruszyć.

    Znaczy się zepsute. Akurat w tych urządzeniach nic nie da się flaszować,
    wszystko programowane maską.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2010-11-08 21:27:44
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Hmm... a czy nie robi się tak również, żeby *zaczynały zakłamywać*?

    Hmm... Niby można (np. "design capacity"), ale czy się tak robi - nie
    wiem. Zwłaszcza, że "last full capacity" jest chyba zawsze liczone na
    bieżąco i jeżeli nie ma we flashu/eepromie "magicznego współczynnika
    skalującego" to klient może zauważyć, że bateria zgłasza 5Ah, ale ładuje
    się tylko do 3,6.

    Spieprzony flash może natomiast prowadzić do uszkodzenia ogniw i
    potencjalnie pożaru/wybuchu - w hp kumpla wymieniłem ogniwa po tym jak
    jedno padło i działało to nieźle, mimo, że bateria zgłaszała systemowi
    losowe wartości "fabrycznych parametrów" - do czasu aż się popsuło coś
    z limitem napięcia i ogniwa były rozładowywane tak, że aż się robiły
    gorące. W miesiąc była załatwiona.

    Michoo

  • 23. Data: 2010-11-08 21:43:31
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.11.2010 21:48, jacek pisze:
    > Produkuje takie sobie małe urządzenie
    > na ATmega i na kilkanaście set sztuk już
    > miałem 3 reklamacje po ok 2 latach ( 1 na tysiąc) .
    > Program wysypany, fuse bity nie naruszone
    > poprostu flasch padł.
    A sprawdzałeś jakoś go z prawidłowym?

    > Urządzenie nie otwierane, żadej ingerencji zewnątrz.
    > Wgrałem na nowo program i ruszyło wszystko,
    > jednak zmieniłem procesorek tak dla własnego
    > i klienta spokoju.

    Robiłem dla kumpla sterownik lampy na pilota - w czasie testów było ok,
    a po instalacji pojawiły się straszne problemy z flashem i eepromem - co
    pewien czas przestawiały się bity. (Potrafiło wszystko pracować ok przez
    2 tygodnie po czym przestawało rozpoznawać kod. Albo na drugi dzień po
    zmianie fw procek się zawieszał.)

    Okazało się, że programując nowy procesor do wersji końcowej zapomniałem
    ustawić BoD. Ponieważ w układzie jest przekaźnik dałem duży kondensator
    i procesor ciągle pracował mimo spadającego napięcia zasilającego i
    wpadał w jakieś stany nieustalone skutkujące zmianami flash/eeprom.

    Włączenie BoD rozwiązało problem - od ponad roku działa non-stop.

    Michoo

  • 24. Data: 2010-11-08 21:43:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Michoo napisał:

> [...]
    > bieżąco i jeżeli nie ma we flashu/eepromie "magicznego współczynnika
    > skalującego" to klient może zauważyć, że bateria zgłasza 5Ah, ale ładuje

    Gdzie jest liczony na bieżąco? W baterii, czy w laptopie? Jeśli w baterii,
    to chyba możliwe jest takie oszustwo, że po naładowaniu podawana jest
    duża pojemność, która jednak szybko się wyczerpuje (że niby odbiornik
    ma duży apetyt na prąd). Można to też nazywać "MWS". Ale nie wiem, czy
    ta komunikacja urządzenia z baterią tak właśnie wygląda.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2010-11-08 22:11:09
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    > Znaczy się zepsute. Akurat w tych urządzeniach nic nie da się flaszować,
    > wszystko programowane maską.

    Wiem. Porównywałem sytuację z zabytkiem, którego szkoda "tak po prostu"
    wyrzucić. Nie konstrukcję urządzeń. :)
    Generalnie z moich obserwacji wynika, że stara elektronika jest dość
    wytrzymała i leżenie jej nie szkodzi. Odpalałem mój stary komputer po
    latach - zadziałał, jedynie dysk twardy (który już wcześniej miał bad
    sectory) szwankował. Podobnie osprzęt sieciowy, telefony, walkman czy
    rosyjska konsolka "Wilk i Zając". ;) Oczywiście czasem może się trafić
    zimny lut albo elektrolit da o sobie znać, ale z elektroniką jest i tak
    o wiele lepiej niż z urządzeniami mechanicznymi.

    Chciałem ustalić czy przypadkiem wyparowanie FW z flasha nie uwali na
    amen urządzenia, które pod innymi względami będzie w dobrym technicznym
    stanie. :)

  • 26. Data: 2010-11-08 22:24:08
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > a po paru latach miło wyjąć z pudła starą Motorolę, która
    > była pierwszym telefonem komórkowym w życiu. :)

    Ja tak wyjąłem niedawno Siemensa ME45. Niestety nie wstał :) Nokia 6210 -
    wstała. Nokia 6310 - "kultowa", "pancerna" itp. - wstała bez zasięgu po
    czym zawiesiła się.

    > wyobraź sobie, że znajdujesz w szafie pudło z Apple II albo
    > chociażby ZX Spectrum, który nie chce ruszyć. Wielu jednak najpierw
    > zajrzy do środka, zanim odda taki sprzęt do utylizacji. :)

    Wszystko to prawda, ale wyobraź sobie obecny sprzęt powszechnego użytku
    przetrzymany w szafie przez kilkanaście lat. Albo wstanie, albo d..pa. To
    teraz jest już nieserwisowalne, za 15 lat będzie tym bardziej
    nieserwisowalne (a jeszcze dodatkowo może się okazać nieużywalne, jak
    powiedzmy floppy 5.25 teraz). Może się też okazać, że mimo ogromu
    internetu nigdzie nikt nie ma wsadu i/lub w ogóle nie pamięta takiego
    sprzętu :)
    Niestety, czasy radosnego rwania DIP-ów z podstawek bezpowrotnie minęły...

    e.

  • 27. Data: 2010-11-08 22:51:57
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    > Chciałem ustalić czy przypadkiem wyparowanie FW z flasha nie uwali na
    > amen urządzenia, które pod innymi względami będzie w dobrym technicznym
    > stanie. :)

    Z tym to akurat różnie bywa. Podobno niektóre płyty główne odpalone bez
    BIOS-u można było ubić. Coś podobnego obiło mi się o uszy w przypadku
    jakiegoś odbiornika SAT. Nie wiem, ile w tym prawdy, ale widząc niektóre
    oszczędności jestem w stanie w to uwierzyć. Osobiście udało mi się tylko
    uwalić jakiś telewizor cyfrowy tą metodą (odpalony bez EEPROM-a z
    ustawieniami - oszalało odchylanie).

    e.

  • 28. Data: 2010-11-08 23:32:41
    Od: "Dziadek" <...@...c>

    > A czy przy tak niewielkiej stopie błędów i takim okresie czasu nie
    > może to mieć jakiejś kosmicznej przyczyny? Albo wewnątrz-ziemskiej?
    > Na jakiś poziom promieniowania jednak wszystko jest narażone. Kilka
    > lat temu NASA ogłaszała, że skupuje stare PC/XT -- w celu pozyskania
    > procesorów i8086. Bo te nowe konstrukcje, z wąskimi ścieżkami, to
    > nię marnie nadają do kosmicznych zastosowań. ATmega chyba też taki
    > mało kosmiczny.

    To nie to - wysoko nad Ziemią i w kosmosie chodzi o inne efekty - głównie
    SEU (Single Event Upset).
    Nisko nad Ziemią i na powierzchni efekty są małe i zauważalnie wpływają na
    MTBF dopiero, gdy masz dużo pamięci RAM i geometrię 130 nm lub mniejszą.

  • 29. Data: 2010-11-08 23:38:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Dziadek napisał:

> [...]
    > MTBF dopiero, gdy masz dużo pamięci RAM i geometrię 130 nm lub mniejszą.

    A czy trzy bity w tysiącu kości (nie wiem jak dużych) w ciągu
    dwóch lat, to dużo, czy mało? Pytam tylko, nie mam wyobrażenia.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2010-11-09 00:04:55
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Mam odtwarzacz mp3 z "trefnej partii", który wymaga flashowania raz na
    > pół roku, poza tym działa.

    Mój wymagał takiego zabiegu pierwszy rok czasem co 2 tygodnie a od 2 lat
    działa bez problemu, oczywiście firmware nie zostało zmienione więc
    powód nie leżał w nim