  • 51. Data: 2009-07-08 20:49:36
    Temat: Re: odkurzacze
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Papa Smerf pisze:
    > widzisz, problem nie leży akurat w kosztach, lecz w celowo złych
    > konstrukcjach sprzętu, np: zamiast wyjącego klocka z wiatrakiem na
    > procesor można by spokojnie w to miejsce wstawić troszkę większy
    > aluminiowy, czerniony radiator bez wentylatora i byłby nawet tańszy,
    Nie zrozumiałeś moich wywodów o wzmacniaczu audio.
    To że radiator ma w nim nawet te słabe 50'C, to nie znaczy że struktura
    w tranzystorze ma 50'C. Może mieć i 150'C, bo to tylko _jeden_ prosty
    tranzystor, którego parametry pracy w całym zakresie temperatur łatwo są
    korygowane i w zasadzie nic nie szkodzi, że się grzeje. Wcale też nie
    zmniejsza się jego żywotność, o ile nie są przekraczane temperatury
    krytyczne (125 i 150'C zależnie od technologii wytwarzania).
    Tak więc sprawność przenoszenia ciepła z tranzystora do otoczenia - może
    być bardzo kiepska (duży opór termiczny). Wystarczy zwykłe aluminium.
    Tranzystorów takich w wzmacniaczu stereo będziesz miał _conajmniej_ 4.
    Więc jednostkowa moc wydzielana i do odprowadzenia z jednego - też
    zmniejsza się 4 razy. Znów rezystancja miejsca styku radiator-tranzystor
    może być gorsza, bo nie sztuka odprowadzać ciepło z 5m^2 żeberek
    radiatora, tylko rozprowadzić to samo ciepło z 1cm^2 do reszty radiatora...

    Poza tym - twój superduper hifi wzmacniacz NIE UMIE WYDZIELAĆ 400W w
    ciepło. To tylko tobie się tak wydaje. Wzmacniacze audio nie projektuje
    się na ciągłe wydalanie takich ilości energii, bo nie ma to sensu. One
    służą do odtwarzania muzyki, a ta (statystycznie biorąc) nie składa się
    z ciągłego szumu różowego o pełnej amplitudzie. Tu coś stuknie, tam coś
    zajęczy, a wartość średnia jest znacznie niżej niż maksymalna. Do tego -
    wzmacniacze "domowe" są też okrajane, bo powyższe założenia jeszcze
    można obciąć o "przecież na pełny regulator na tym sprzęcie i tak się
    słucha rzadko i niezbyt długo". Dlatego wzmacniacze może i mają moc
    jakąś (podawaną przez marketoidów) ale nie ciągłą, bo choćby ich
    zasilacze tyle nie dają, i chłodzenie nie wyrobiłoby. Przy pełnej mocy
    po chwili zciszają granie (pod wpływem spadku napięcia zasilania i/lub
    korekty z czujnika temperatury), dla ciebie może i niedostrzeżenie, ale
    -6dB to już znaczna redukcja mocy wydzielanej.
    (tak na marginesie - nie jeden wzmacniacz audio zaprojektowałem,
    zbudowałem i sprzedałem. Domowe, estradowe. PC również)

    > podobnie jest z resztą, np: taki zasilacz, co masz niby zrobić? ściagnąć
    > z niego obudowę i wstawić radiatory jak należy?
    A tutaj widzisz sam doszedłeś do tego (choć pewnie nieświadomie)
    dlaczego tak jest. Ano dlatego, że komponenty do PC są budowane wg
    pewnych założeń i kompromisów, cenowych, ale też wynikających między
    innymi z tego, że każdy zasilacz ma mieć pewne ograniczone rozmiary, być
    zamkniętym pudełkiem odpornym na wsadzanie palców przez usera, ma mieć
    wydajność na poszczególnych liniach taką, by "każdemu starczyło" w danej
    klasie zasilacza niezależnie czy podłączy 8 dysków, czy jedną mocną
    grafikę itd, tak samo płyta - ma być wsadzalna do dowolnej obudowy wg
    danego standardu np ATX, i nie można sobie gdzie tylko wygodnie wstawiać
    radiatorów, bo mogłyby przeszkadzać w wsadzeniu jakiejś karty (która
    mieści się w specyfikacji dla danego typu kart), itd.
    I ma być w miarę proste do szybkiego zmontowania, i tanie (bo sama
    technologia, komponenty "aktywne" są drogie, więc trzeba oszczędzać na
    drobiazgach, jak radiatory, sposoby ich montażu, standardowość rozwiązań
    itp). Wyobrażasz sobie że do składania PC byłby potrzebny gwintownik,
    tydzień obliczeń, klucz dynamometryczny do dokręcania do radiatora,
    lutownica i wiązka drutu by każdy element podłączyć odpowiednio długimi
    przewodami?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 52. Data: 2009-07-08 21:44:48
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "BartekK" napisał:
    > To że radiator ma w nim nawet te słabe 50'C, to nie znaczy że struktura w
    > tranzystorze ma 50'C.

    podałęm przykład, taka sama powierzchnia do chłodzienia i taka sama
    temperatura radiarorów, niże i złącze traznystora ma wyższą temperaturę, ale
    wtedy tak samo w procesorze tranzystory mają taką samą wyższą temperaturę i
    tyle:O)

    > Poza tym - twój superduper hifi wzmacniacz NIE UMIE WYDZIELAĆ 400W w
    > ciepło. To tylko tobie się tak wydaje. Wzmacniacze audio nie projektuje
    > się na ciągłe wydalanie takich ilości energii, bo nie ma to sensu.

    niby dlaczego nie ma sensu, więc na jakie moce projektuje się wzmacniacze,
    na chwilowe?:O)
    przypomnę ci że podstawowym parametrem wzmacniacza mocy jest właśnie jego
    maksymalna moc ciągła podawana w watach:O)

    > służą do odtwarzania muzyki, a ta (statystycznie biorąc) nie składa się z
    > ciągłego szumu różowego o pełnej amplitudzie. Tu coś stuknie, tam coś
    > zajęczy, a wartość średnia jest znacznie niżej niż maksymalna.

    a co ma do tego jakaś chwilowa moc maksymalna?

    > itp). Wyobrażasz sobie że do składania PC byłby potrzebny gwintownik,

    a gdzie ci do mocowania radiatorów jest potrzebny gwintownik?:O)

  • 53. Data: 2009-07-21 06:51:07
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 07.07.2009 10:42, Papa Smerf pisze:
    > widzisz, bo wzmacniacz jest tak zaprojektowany że nawet przy pełnej mocy
    > nie potrzebuje odkurzacza, radiator w zupełności mu wystarcza!:O)
    > a na pełnej mocy chodził nie raz!:O)

    Po pierwsze, już Ci zostało pokazane, że wzmacniacz akustyczny
    400 W na pewno nie rozprasza całej tej mocy wewnątrz siebie.
    Nawet, jeżeli ma sprawność rzędu 25%, to już do rozproszenia
    jest 300 W w szczycie. A komputer, niestety, olbrzymią więk-
    szość mocy rozprasza w postaci ciepła w swojej objętości,
    a z tego większość na małych objętościach.

    Po drugie, w przypadku takich wzmacniaczy często 90% miejsca
    w obudowie zajmują radiatory, a czasem nawet obecne są mimo
    wszystko awaryjnie włączane wentylatory. W pececie nie da się
    montować tak wielkich pasywnych systemów chłodzenia, bo każda
    płyta główna jest inna, a wszędzie są jakieś kabelki, dyski
    i inne pierdółki.

    Po trzecie, wzmacniacze - a dokładniej mówiąc ich części
    wydzielające takie moce - buduje się z układów zawierających
    w sobie raptem kilkanaście tranzystorów. Każdy tranzystor
    jest zatem otoczony obudową rozprowadzającą ciepło i odpro-
    wadzającą je do radiatora. W mikroprocesorze masz z kolei
    miliony tranzystorów umieszczone jeden obok drugiego.
    We wzmacniaczu jeżeli radiatory mają 60 stopni, to i tran-
    zystory mają pewnie te 60 stopni. W procesorze 60 stopni na
    radiatorze oznacza spokojnie 80-90 stopni na tranzystorach,
    a czasem i więcej lokalnie. We wzmacniaczu stosowane są
    duże tranzystory mocy, w których uszkodzenie złącza wymaga
    ekstremalnych warunków. W mikroprocesorach masz cholernie
    skomplikowany układ scalony, w którym wystarczy drobne
    lokalne zjawisko migracji, by ubić złącze.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 54. Data: 2009-07-21 09:19:42
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Radosław Sokół" napisał:
> [...]
    > szość mocy rozprasza w postaci ciepła w swojej objętości,
    > a z tego większość na małych objętościach.

    ty żartujesz, czy jestes humanistą?:O)
    jeśli wzmacniacz muzyczny jest zaprojektowany na 400W mocy ciągłej to znaczy
    że teoretycznie pobiera maksymalnie 800W mocy ciągłej z zasialcza, ale
    praktycznie z uwagi na rzeczywiste sprawności zasilacza i wzmacniacza,
    pobiera maksymalnie gróbo ponad 1000W (ok.1600W)

    więc jeśli nawet ten wzmacniacz chodzi w połowie swoich możliwości (średnia
    moc 200W) to i tak z zasilacza pobierane jest ponad ok.800W, z czego tylko
    te 200W jest promieniowane w postaci fali dzwiekowej a reszta (ok.600W) jest
    zamieniana na ciepło we wzmacniaczu (głównie zasilaczu i końsówce mocy),
    poniał?:O)

    > Po drugie, w przypadku takich wzmacniaczy często 90% miejsca
    > w obudowie zajmują radiatory, a czasem nawet obecne są mimo
    > wszystko awaryjnie włączane wentylatory.

    ty w zyciu widziałeś na oczy muzyczny wzmacniacz mocy?:O)
    radiatory są spore, ale zajmują jakieś 30% objętości całego ustrojstwa,
    czyli mniej więcej tyle co zajmuje zasilacz PC w PC:O)

> [...]

    > zystory mają pewnie te 60 stopni. W procesorze 60 stopni na
    > radiatorze oznacza spokojnie 80-90 stopni na tranzystorach,

    wielkie bzdyty opowiadasz, liczy się ilość wydzielanego ciepła w obiętości
    półprzewodnika a nie to jaką liczbę tranzystorów zbudujesz z tej samej jego
    ilości, bez komentarza!:O)

  • 55. Data: 2009-07-21 17:18:20
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Papa Smerf pisze:
    > wielkie bzdyty opowiadasz
    Skoro wiesz lepiej to po co pytasz/piszesz.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 56. Data: 2009-07-22 17:07:18
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Tue, 21 Jul 2009 11:19:42 +0200, Papa Smerf napisał(a):

> [...]
    > praktycznie z uwagi na rzeczywiste sprawności zasilacza i wzmacniacza,
    > pobiera maksymalnie gróbo ponad 1000W (ok.1600W)

    Jeżeli słuchasz typowej muzyki na wzmacniaczu o mocy 400 W z maksymalną
    głośnością, przy której nie ma przesterowań przy "pikach" to średnia moc
    idąca na głośniki nie przekracza 40 W. No chyba, że słuchasz szumu z
    generatora. Puszczenie na dłuższy czas pełnej mocy spowodowałoby po prosty
    zadziałanie zabezpieczeń termicznych i w zależności od typu albo
    ograniczenie mocy, albo wyłączenie wzmacniacza. Przy odtwarzaniu ścieżki
    dźwiękowej z filmu (a do tego liczone są głównie amplitunery) to jest
    jeszcze dużo niżej.

  • 57. Data: 2009-07-22 18:53:13
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Leszek K." napisał:
> [...]
    > zadziałanie zabezpieczeń termicznych i w zależności od typu albo
    > ograniczenie mocy, albo wyłączenie wzmacniacza.

    w jakm procencie mocy ja wykożystuję mój wzmacniacz to jest moja prywatna
    sprawa i nie ma to nic wspulnego z tematem, ale zapewniam cię że nie ma
    żadnego problemu wyciągnąć z niego 100% mocy na jaką został zaprojektowany
    (najwyżej muza będzie raczej niesłuchalne),
    ale zapewniem cię ze jesli wzmacniacz jest projektowany na X watuf mocy, to
    taką moc potrafi spokojnie oddać głośnikom przerzez jakiś czas ciagły bez
    spalenia sie!!!:O)

  • 58. Data: 2009-07-22 20:00:06
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 21.07.2009 11:19, Papa Smerf pisze:
> [...]
    > zasialcza, ale praktycznie z uwagi na rzeczywiste sprawności zasilacza i
    > wzmacniacza, pobiera maksymalnie gróbo ponad 1000W (ok.1600W)

    W rozpraszanie takiej mocy w sposób pasywny po prostu
    NIE WIERZĘ.

    Czajnik ma mniej więcej tyle i potrafi w kilkanaście
    sekund zagotować litr wody.

    > wielkie bzdyty opowiadasz, liczy się ilość wydzielanego ciepła w
    > obiętości półprzewodnika a nie to jaką liczbę tranzystorów zbudujesz z
    > tej samej jego ilości, bez komentarza!:O)

    Sugerujesz, że duża struktura krzemowa jest równie odporna
    na temperaturę jak pojedyncze złącze otoczone materiałem
    dobrze odbierającym - w przeciwieństwie do krzemu - ciepło?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 59. Data: 2009-07-23 00:22:21
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Radosław Sokół" napisał:
    > W rozpraszanie takiej mocy w sposób pasywny po prostu
    > NIE WIERZĘ.

    a w jakie moce wierzysz?:O)
    wybacz, ale to akurat nie jest kwestią wiary:O)

    > Czajnik ma mniej więcej tyle i potrafi w kilkanaście
    > sekund zagotować litr wody.

    gdybym w tym wzmacniaczu zmniejszył radiator na tyle żeby rozgrzewał się do
    tych 100 stopni to zapewniam cię że zagotował by garnek wody i to nie
    jeden!:O)

    > Sugerujesz, że duża struktura krzemowa jest równie odporna
    > na temperaturę jak pojedyncze złącze otoczone materiałem
    > dobrze odbierającym - w przeciwieństwie do krzemu - ciepło?

    nic nie sugeruję, stwierdzam jedynie fakt że w takim procesorze jest podobna
    ilość krzemu co w tranzystorze mocy i ilość złącz nie ma tu nic do
    rzeczy!:O)

  • 60. Data: 2009-07-23 04:31:21
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Wed, 22 Jul 2009 20:53:13 +0200, Papa Smerf napisał(a):

> [...]
    > taką moc potrafi spokojnie oddać głośnikom przerzez jakiś czas ciagły bez

    No popatrz, a w moim byłym amplitunerze (JVC) po takim potraktowaniu po
    około minucie wzmocnienie automatycznie spadało o 3 dB. W tym co teraz mam
    (technics) po pół minucie włącza się wentylator, a po następnych paru
    minutach wyłącza się + napis na wyświetlaczu "overload".