  • 1. Data: 2011-11-10 16:24:58
    Temat: 'obsluzenie' gpf'a
    Od: " " <f...@g...pl>

    czy jest mozliwe 'obsluzenie' general protection faulta?
    z tego co pisze w wiki to system 'zwykle' zamyka aplikacje
    jesli gpf przytrafil sie aplikacji i wyswietla BSoD gdy gpf
    przytrafi sie systemowi (np driverowi)

    sam nie jestem specjalnym fanem 'wyjatkow' (aczkolwiek
    nie przemyslalem tematu do konca tak ze trudno mi cos
    do konca powiedziec), a tu jest przyklad na to ze niby
    ludzie od wyjatkow uwazaja ze wyjatki sa po to by je
    obslugiwac z kolei tutaj mamy zgola cos innego - na wyjatku
    po prostu zamyka sie program

    jeszcze inna rzecz to rozmaita typologia tych wyjatkow
    bo roznych przyczyn moze byc sporo (np read nieporprawnego
    adresu, wykonanie niepoprawnej instrukcji, brak uprawnien
    kernala (o ile to tez owocuje gpf bo nie wiem) itp
    - czy jakos roznicuje sie te wyjatki cz tez wszystko to owocuje
    dokladnie tym samym tj oienkiem w rodzaju 'aplikacja wykonala
    niedozwolona operacje' ???

  • 2. Data: 2011-11-10 16:42:48
    Temat: Re: 'obsluzenie' gpf'a
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-10 17:24, f...@g...pl pisze:
    > czy jest mozliwe 'obsluzenie' general protection faulta?
    Tak, nie zrobić go (pisząc w bezpieczniejszym języku itd).

  • 3. Data: 2011-11-10 17:03:36
    Od: " " <f...@g...pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

    > Tak, nie zrobić go (pisząc w bezpieczniejszym języku itd).

    z punktu widzenia wyjatkow nieobslugiwanie gpf'ow jest czy byloby
    bardzo dziwne (bo defakto nie wiem czy nie sa obslugiwane),
    jesli w funkcji f() cos sie schrzani (np dzielenie przez zero
    czy odczyt spod niedobrego adresu) to raczej wszystko powinno
    byc obslugiwane

  • 4. Data: 2011-11-10 20:24:06
    Od: yesma <y...@f...pl>

    f...@g...pl pisze:
    > czy jest mozliwe 'obsluzenie' general protection faulta?
    z tego co wiem to obsługa wyjątków należy do systemu operacyjnego
    jak chcesz poczytać to proszę

    Vol 3A rozdzial 6.15
    http://www.intel.com/content/dam/doc/manual/64-ia-32
    -architectures-software-developer-system-programming
    -manual-325384.pdf

    --
    Pozdrawiam - Grzechu
    Linux x86_64

  • 5. Data: 2011-11-10 21:04:40
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    On Thu, 10 Nov 2011 16:24:58 +0000 (UTC) " " <f...@g...pl>
    wrote:

    > czy jest mozliwe 'obsluzenie' general protection faulta?
    > z tego co pisze w wiki to system 'zwykle' zamyka aplikacje
    > jesli gpf przytrafil sie aplikacji i wyswietla BSoD gdy gpf
    > przytrafi sie systemowi (np driverowi)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Structured_Exception_Ha
    ndling

  • 6. Data: 2011-11-11 09:44:44
    Od: " " <f...@g...pl>

    <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > jesli w funkcji f() cos sie schrzani (np dzielenie przez zero
    > czy odczyt spod niedobrego adresu) to raczej wszystko powinno

    z tego wychodzi ze to obslugiwanie wyjatkow moze miec pewien
    sens bo np
    1) przydaloby sie wyswietic we wspomnianym oknie gdzie
    (w ktorej dokladnie funkcji) wydtapil crash
    2) w niektorych przypadkach mozna by wylaczyc blok a reszta
    programu moglaby dzialac - choc te przypadki nie sa za czeste

  • 7. Data: 2011-11-11 12:46:23
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-11 10:44, f...@g...pl pisze:
> [...]

    > sens bo np
    > 1) przydaloby sie wyswietic we wspomnianym oknie gdzie
    > (w ktorej dokladnie funkcji) wydtapil crash

    GPF jest wyjątkiem o którym trudno coś powiedzieć, np. "właśnie coś ci
    zamazało pół pamięci i próbowało wyjść poza dostępny obszar".

    nawet adresy mogą być do pewnego stopnia nieprawdziwe (stąd GPF).

  • 8. Data: 2011-11-11 13:32:18
    Od: " " <f...@g...pl>

> [...]

    > zamazało pół pamięci i próbowało wyjść poza dostępny obszar".
    >
    > nawet adresy mogą być do pewnego stopnia nieprawdziwe (stąd GPF).

    jakie adresy?

    mz gpfa chyba raczej nalezy traktowac jak dowolny inny
    crash/wypadek, sa chyba dwie opcje -

    1) albo blad wystapil w momencie crasha

    2) albo wczesniej i crash jest widzialnym skutkiem

    przy czym (1) jest moim zdaniem znacznie czestsze a (2)
    zdarza sie rzadko, przy czym nawet jesli (2) sie zdarzylo to
    nie jest powiedziane ze skutki (2) siagaja poza funkcje
    w ktorej zdarzyl sie crash, albo ze siegaja poza funkcjonalny
    blok (awaryjna funkcje trudno wylaczyc sama w sobie, ew
    mozna by probowac wylaczyc caly blok)
    Raczej nalezy (lub mozna probowac) zalozyc ze wiecej niz
    blok nie jest uszkodzone - i wylaczyc blok, aczkolwiek
    jesli ktos boi sie ze uszkodzilo inne bloki i ze moze nastapic
    propagacja i lepiej wylaczyc wszystko to tez moze tak zrobic
    (ale to zalezy od sytuacji dla jednego moze byc wazniejsze
    ryzykowac czy program z wylaczonym blokiem bedzie dzialac
    dla innego wazniejsze by nie ryzykowac ze blad sie powiekszy
    - chyba tylko o pliki na dysku (czy odpowiedniki) mozna sie
    martwic (ale to byc moze lekka przesada w wiekszosci
    sytuacji - czesto tez ratowanie programu jest wazniejsze
    niz danych) bo innych procesow sie i tak nie uszkodzi
    - ogolnie mozna sie jeszcze troche zastanowic, ja osobiscie
    pisze bardziej gierki a tam nie badzo wystepują sytuacje
    gdzie mozna odlaczyc jakis blok i reszte puscic by dzialalo
    pozatym - tak ze i tak robie exit tylko ze komunikat 'gdzie'
    by sie przydal

  • 9. Data: 2011-11-11 13:58:34
    Od: " " <f...@g...pl>

    wydaje sie ze bledy maja ograniczona zdolnosc
    propagacji bo sa ta badz co badz bledy danych
    nie bledy kodu - chyba ze byloby to srodowisko
    kodu silnie sterowanego danymi,(=np w agentowce
    bledy w skrypcie sztucznej inteligencji agenta)
    ale nawet wtady tez sa ograniczone; akurat pisanie
    po pamieci w petli to chyba poniekad bylby blad
    nie danych tylko twardego kodu - bledy destrukcyjne
    ale propagacja tez raczej nie taka latwa, bo raczej
    chyba szybko dojdzie do gpf nim zdarzy sie stac
    cos innego

  • 10. Data: 2011-11-11 17:06:44
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-11 14:58, f...@g...pl pisze:
    > wydaje sie ze bledy maja ograniczona zdolnosc
    > propagacji

    Akurat C którego jesteś chyba zwolennikiem, ma duże możliwości "daleko
    propagujących" błędów