    From: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: magiczny problem z kontrolerem IDE...
    Date: Thu, 15 Jan 2009 12:50:57 +0100

    Mam następujący kłopot, dość dziwaczny.

    Otóż, mam tu płytkę VIA EPIA NL10000. Do płyty mam podłączoną kartę flash z
    przelotką na IDE.
    Na karcie jest sobie okrojone XP, z filtrem zapisu, co by nie niszczyć
    flasha. No ale to mniej ważne.
    W każdym razie - kiedy całość jest podłączona do normalnego zasilacza, chyba
    coś około 200W, wszystko pięknie działa.
    Niezaleznie od tego, na którym IDE jest podpięta karta flash, wszystko jest
    w porządku.

    No i teraz - kiedy zamiast tego zasilacza podłączam taki
    http://www.allegro.pl/item525625029_zasilacz_dc_dc_1
    2v_60w_mini_itx.html
    zaczynają się jaja.

    Na płycie EPIA są 2 złacza IDE. Kiedy karta flash jest podłączona do
    drugiego, wszystko jest. System startuje i cacy.
    Ale kiedy przełaczam na pierwsze IDE, to albo mam błąd odczytu dysku, albo
    błąd odczytu jakiegoś pliku, a jak już się jakoś cudem uruchomi, to trwa to
    3 razy dłużej, i potem działa niestabilnie.

    Myślałem, że może napięcia z tego zasilacza są nie OK. Ale są w normie, i
    wyglądają tak:

    zasilacz sieciowy 200W (ten, z którym jest wszystko OK):

    linia napięcie rzeczywiste
    12V 11.80
    5V 5.18
    3.3V 3.39
    -12V -11.65

    zasilacz 60W (ten na ktorym są problemy)

    linia napięcie rzeczywiste
    12V 11.66
    5V 5.11
    3.3V 3.29
    -12V -11.63

    Czyli jak widać, wszystko w normie.

    Pobór prądu przez całość (na wejściu tego zasilacza ITX) to 1.7A, a zasilacz
    jest podłączony do zasilacza zewnętrzenego 12A 4A, zatem chyba nie tu lezy
    problem.

    Kiedy "podglądam" oscyloskopem, napięcia z zasilacza normalnego są czyste -
    minimalnie "drgają" np podczas odczytu z flasha, ale generalnie są ładne
    (bez jakichś szumów czy zakłóceń).

    Z zasilacza miniaturowego, na linii 12V jest widoczny słaby szum z
    przetwornicy - tak na jakieś 0.1V.
    Na napięciu 5V i 3.3V wydaje się być równo.
    Próbowałem na tą linię 12V założyć jakieś ferryty, dołożyć kondensatory, ale
    niewiele to dało (na oscyloskopie) - a w działaniu żadnej różnicy.

    Zaskakujące jest, dlaczego na tym małym zasilaczu na jednym IDE jest ok, a
    na drugim nie.
    Przypominam, że sytuacja dotyczy konfiguracji, w której do płyty podłączona
    jest tylko karta flash, klawiatura i mysz.

    Kiedy korzystam z normalnego zasilacza, dodatkowo czasem podłaczam do
    wolnego IDE normalny dysk i CD-ROM, oczywiście wszystko jest ok.
    Kiedy płytka jest na małym zasilaczu, rzecz jasna te napędy są całokowicie
    odłączone.

    Teoretycznie, mógłbym problem "olać" i podpiąć kartę do tego IDE, na którym
    działa, ale wolałbym, żeby wszystko działało jednak poprawnie.

    Ktoś się kiedyś spotkał kiedyś z takim cudem ? O co może chodzić ?