  • 1. Data: 2013-06-10 17:45:37
    Temat: lutownica transformatorowa
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    mam problem z lutownicą, może Ktoś wie czemu tak się dzieje,
    a dzieje się to, że końcówka lutownicy (tu gdzie zamontowuje sie grot)
    bardzo mocno się grzeje i topi plastik łączący te dwie grube elektrody
    idące do grota... ki diabeł? czemu te elektrody tak mocno się grzeją?

    zwarcia nie ma, jak odkręcę gort i włączę to elekrody są zimne,
    martwi mnie trochę napięcie, ma 0,35 Volta... tak być powinno?

  • 2. Data: 2013-06-10 17:49:22
    Temat: Re: lutownica transformatorowa
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 10.06.2013 17:45, identyfikator: 20040501 pisze:
> [...]
    >
    > zwarcia nie ma, jak odkręcę gort i włączę to elekrody są zimne,
    > martwi mnie trochę napięcie, ma 0,35 Volta... tak być powinno?

    Nie powinno tak byc. Musisz obowiązkowo kupić nową lutownicę zgodną z
    dyrektywą RoHS !!!

  • 3. Data: 2013-06-10 18:01:22
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > a dzieje się to, że końcówka lutownicy (tu gdzie zamontowuje sie grot)
    > bardzo mocno się grzeje i topi plastik łączący te dwie grube elektrody
    > idące do grota... ki diabeł? czemu te elektrody tak mocno się grzeją?
    Brudny/utleniony grot i rowek w miedzi.
    S.

  • 4. Data: 2013-06-10 23:02:25
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    > Brudny/utleniony grot i rowek w miedzi.
    albo jak mocowany grot śrubkami i wkręcone na maksa to śrubki dają
    zwarcie i one robią jak grot :)

  • 5. Data: 2013-06-11 07:44:48
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bardzo mocno się grzeje i topi plastik łączący te dwie grube elektrody
    > idące do grota... ki diabeł? czemu te elektrody tak mocno się grzeją?

    Jeśli to nie zwarcie pomiędzy tymi prętami do których jest zamocowany
    grot, to może po prostu dałeś zbyt gruby ten grot i dłużej go trzeba
    nagrzewać, żeby móc lutować, a przy okazji pręty, które są jakby
    przedłużeniem grotu, też się dłużej nagrzewają, bo są z miedzi.
    Wiem to z doświadczenia, bo jak mi się grot upalił na końcu z powodu
    zużycia, to czasem jak mi sie nie chciało zakładać nowego, skręcałem
    go kombinerkami. Skręcony grot nie miał już tak dobrego połączenia
    elektrycznego (rezystancja kontaktu pomiędzy skreconymi drutami z tytułu
    zabrudzonej powierzchni), przez co trzeba było znacznie dłużej nagrzewać
    taki grot, a przez to lutownica była tak gorąca, że nawet obudowy lutownicy
    (tam gdzie siedzi trafo) nie dało się dotknąć.

    > zwarcia nie ma, jak odkręcę gort i włączę to elekrody są zimne,
    > martwi mnie trochę napięcie, ma 0,35 Volta... tak być powinno?

    Rozkręć lutownicę i zobacz, ile zwojów ma uzwojenie wtórne (to lutujące)
    transformatora i poszukaj w necie wzorów na przekładnię napięciową
    i prądową transformatora, to ci wszystko wyjaśni.

    --
    Pzdr.
    Marek