  • 11. Data: 2011-02-01 00:36:43
    Temat: Re: które języki 'historyczne' s? ważne
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 01:29, A.L. pisze:

    > No wlasnie. Pascal to jezyk wysokiego poziomu, a C to asembler.
    >
    > A.L.

    Daje siłę assemblera przy składni jednak co by nie powiedzieć wysokiego
    poziomu. Abyśmy dobrze się rozumieli - nie twierdzę, że _wszystko_
    trzeba pisać w C, bo to super-hiper język do wszystkiego. Domeną języka
    C jest programowanie systemowe. Nikt normalny nie będzie pisał aplikacji
    finansowej w C...

  • 12. Data: 2011-02-01 01:14:06
    Temat: Re: które języki 'historyczne' są ważne
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 31 Jan 2011 20:04:23 +0100, Arkadiusz Dymek
    <a...@n...bedzie> wrote:

    >Niekonieczne odpowiedź na Twoje pytanie, ale może się przyda w tych
    >rozważaniach: plakacik z wyjaśnieniem zależności historycznych.
    >
    >http://www.levenez.com/lang/lang_a4.pdf
    >
    >Pozdrawiam,
    >Arkadesh

    Bardzo rzetelne i dokladne. Mam tylko takei "przyczepki"

    1. Brak jezyka EULER. Ten jezyk, bedacy tematem pracy doktorskiej
    Wirtha, byl ogniwem miedzy jezykami Algol-W i Pascal

    2. W linii Pascal jest polaczenei do Turbo Pascala a nie na polaczenia
    do USCD-Pascala. USCD-Pascal byl niezwykle popularny w drugiej polowie
    jat 70 i piewrszej polowie lat 80. Byl oparty na koncepcji maszyny
    wirtualnej (tak, Java nei byla pierwsza...) i aby kompilator przeniesc
    z platformy na platforme, wystrczalo zaimplementowac maszyne
    wirtualna. Wiec USCD-Pascal chodzil "na wszystkim", od PDP-11 i VAXa
    po computery Apple.

    USCD-Pascal mial srodowisko programistyczne podobne do Turbo Pascala
    3.x, i dostep do funkcji systemu operacyjnego. Z tego powodu mowilo
    sie o UCSD jako o "systemie operacyjnym", przynajmniej w odniesieniu
    do mikrokomputerow.

    Potem zaimplementowano inne jezyki, miedzy innymi pierwsza wersje
    jezyka Ada.

    USCD-Pascal jest dostepny na webie i mozna go sobie zainstalwoac na
    pececie zeby sie pobawic.

    Brak USCD-Pascala na diagramie to istotne niedopatrzenie.

    A.L.

  • 13. Data: 2011-02-01 08:25:23
    Temat: Re: które języki 'historyczne' sš ważne
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    Użytkownik R. P. napisał:
    > W Pascalu wskaźniki są bardziej "popsute" niż w C. Dają mniejszą
    > elastyczność. Siła C tkwi we wskaźnikach, w słabej typizacji. To się
    > idealnie nadaje do programowania systemowego.

    Pierwszy raz słyszę, że słaby system typów jest zaletą.

    Pozdrawiam
    KK

  • 14. Data: 2011-02-01 09:10:41
    Od: Spec <m...@g...com>

    Jeśli zainteresowały Cie historyczne języki to polecam jeszcze lekturę
    4 artykułów. Co dzisiejsze języki czerpią z:
    Lispu[1], Algola[2], Simuli[3] oraz Smalltalka[4].

    Pozdrawiam,
    Spec

    [1] http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1671
    639
    [2] http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1671
    636
    [3] http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1671
    637
    [4] http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1671
    638

  • 15. Data: 2011-02-01 09:13:09
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 31, 6:02 pm, Slawek Kotynski <s...@a...com.pl> wrote:

    > Oj, panie! Niezależnie od tego czy to prawda, wolę go skłonić
    > do poszerzenia wiedzy, niż rzucać epitetami.

    Możesz próbować, ale ja z kolei uważam, że w tym wypadku metoda
    sokratejska nie będzie skutecznym środkiem.

  • 16. Data: 2011-02-01 09:46:17
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 09:25, Krzysiek Kowaliczek pisze:

    > Pierwszy raz słyszę, że słaby system typów jest zaletą.

    W programowaniu systemowym tak, bo pozwala robić różne sprytne rzuty na
    wskaźnikach. W programowaniu wysokopoziomowym jest wadą.

  • 17. Data: 2011-02-01 09:50:13
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-02-01, R. P. <r...@w...pl> wrote:

    > W programowaniu systemowym tak, bo pozwala robić różne sprytne rzuty na
    > wskaźnikach.

    #define programowanie systemowe
    #define sprytne rzuty

    I objaśnij w jaki sposób to ma niby pomagać.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 18. Data: 2011-02-01 11:41:43
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 31, 7:03 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

    > Jaka "nowa era"?... C to popsuty Pascal.

    Nawet jeśli, to jakie ma to znaczenie?

    [...]
    > Naprawde?...

    Ja bym powiedział, że niezależnie od aktualnych zastosowań ma duże
    znaczenie historyczne.

    Patrzysz na języki z punktu widzenia "features" i tu faktycznie C
    niczego ciekawego nie wprowadza, ale wybór języka to też kwestia
    pewnych przyzwyczajeń i, powiedzmy, estetyki. Prawdopodobnie większość
    powstającego dzisiaj kodu jest pisana w językach, których składnia
    jest wzorowana na C bezpośrednio, lub za pośrednictwem C++: użycie
    nawiasów klamrowych, sposób deklarowania i definiowania zmiennych,
    funkcji, typów, sposób zapisu instrukcji warunkowych i pętli, case-
    sensitivity.

    Abstrahując od tego, czy to dobrze, czy niedobrze, fgakt jest taki, że
    język C ukształtował przyzwyczajenia estetyczne współczesnego
    programisty.

  • 19. Data: 2011-02-01 11:57:06
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    R. P. wrote:

    > Nikt normalny nie będzie pisał aplikacji
    > finansowej w C...

    Jak masz dobre narzędzia do robienia interfejsu
    użytkownika i współpracy z bazą danych, to czemu nie?

    Jest takie finansowo-księgowe cudo, które osiągnęło spory
    sukces finansowy na rynku korporacyjnym. Nadal jest
    w paru dużych i znanych firmach używane. Decyzje
    o wdrożeniach oczywiście podejmowano w swiatowych
    centralach, bez zważania na protesty lokalnych popychadeł IT.
    Oryginalnie było napisane w BASICU. Nie, nie chodzi o jakieś
    VBA, tylko coś jak BASICA czy Gw BASIC.
    Był też implementacje w C. Robione crosskompilatorem ;)

    Co więcej, podejrzewam, że w pierwszych implementacjach,
    to coś miało własny basicowy "napęd" do obsługi danych.
    Ja widziałem tą bazę już w wersji SQLowej, ale wszystkie tabelki
    i pola miały nazwy w rodzaju A85, B49, B177 etc... :)
    Do pisania query przydały by się autystyczne zdolności...
    Widziałem przy pracy konsultantów (koszt usługi rzędu $100/h)
    W jednym ręku grubachna rozpiska, co które pole zawiera,
    druga ręka na klawiaturze, na twarzy ciepły uśmiech pełen
    optymizmu, a wzrok raz na ekranie, raz badawczo skierowany
    na księgową na skraju załamania nerwowego.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 20. Data: 2011-02-01 12:34:49
    Od: "R. P." <r...@w...pl>

    W dniu 2011-02-01 10:50, Stachu 'Dozzie' K. pisze:

    > #define programowanie systemowe

    kernel + programowanie około-kernelowe - ogólnie programowanie w trybie
    jądra, a więc i też sterowniki urządzeń, etc.

    > #define sprytne rzuty

    Magia typu void*. Nie ma co się rozpisywać. Jako programista
    unixowy/linuxowy doskonale wiesz co mam na myśli.

    > I objaśnij w jaki sposób to ma niby pomagać.

    C daje czytelność języka strukturalnego wysokiego poziomu (jak Pascal),
    jednocześnie dając moc assemblera.