  • 81. Data: 2012-11-23 20:11:11
    Temat: Re: Re: krzyżówka- kto pojedzie pierwszy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Nov 2012, Bydlę wrote:

    > Ale to sprawdzanie co ma ten z boku czy naprzeciwka jest bardzo praktyczne.
    > Rzut oka (jeśłi widoczność pozwala) i już nie ma wątpliwości co delikwent
    > _powinien_(*) zrobić.
    > :)
    >
    > (*- Gotfrydzie - nie poprawiaj!)

    A juści, nie będę :) (wyjątkowo), tym bardziej że się zgadzam,
    i z literą i duchem argumentacji.

    Za to w ramach wsparcia napiszę, że wywodzenie czegoś z przepisu
    ogólnego który mnie nie dotyczy (np. tego, że "tamten" ma się zatrzymać)
    a wywodzenie czegoś z przepisu który mnie dotyczy (np. że "tamten"
    ma *mi* ustąpić pierwszeństwa), to dwa różne wywodzenia.
    To pierwsze jest bezzasadne i źle się kończy.
    Myjk zaś sprowadza drugi przypadek do pierwszego, czego
    nijak poprzeć nie mogę.
    Nie tyle liczy się owo "powinien", ale to, jakie podmioty
    wymienia przepis :)

    pzdr, Gotfryd

  • 82. Data: 2012-11-26 07:31:46
    Temat: Re: krzyżówka- kto pojedzie pierwszy
    Od: PJ <p...@g...com>

    //znak nie powinien pojawić się _jeśli_ wylot jest skrzyżowaniem.
    Skoro więc znaki są, to wylot nie jest skrzyżowaniem.

    w zrodlach, ktore przytoczylem nie ma nic nt takiego wyjatku, nieznane
    mi jest tez sformulowanie "Skoro więc znaki są, to wylot nie jest
    skrzyżowaniem" absurd takiego twierdzenia najlepiej widac na wyjezdzie
    z posesji/parkingu

    //Być może pan Ziutek miał kiepski dzień, ale skąd masz tę pewność i
    skąd masz pewność, że wszyscy na tym skrzyżowaniu też takie założenie
    przyjmą?

    znam paru takich Ziutkow .... nie musza ale to juz problem dla Sadu
    zeby rozwiklac sprawe jak juz dojdzie do kolizji/wypadku

    P.

  • 83. Data: 2012-11-26 11:59:05
    Od: PJ <p...@g...com>

    //Konkret "z życia".Boleśnie tę różnicę odczuli kierujący na
    przecięciu dojazdów w którymś hipermarkecie, którzy pomylili nakaz
    ustąpienia *im* pierwszeństwa (ze znaku STOP lub A-1) z dedukcją "on
    ma się zatrzymać to ja mogę jechać", błędną z założenia.Ale NIE
    wykluczającą wcale nakazu zatrzymania.

    prawdopodobnie chodzi o A-7 w kombinacji z P-13 (ew. P-12 &
    B-20) ...ale czytamy dalej ...

    //Celem wyjaśnienia - na przecięciu była linia zatrzymania (znaków
    pionowych nie było), to o ten przypadek (i wyrok) mi chodzi.Należy się
    mandat dla tego co się nie zatrzymał (za niezatrzymanie) i kara za
    spowodowanie wypadku (plus odszkodowanie z jego OC) za nieustąpienie
    pierwszenstwa dla drugiego (tego, któremu się wydawało "tamten musi
    się zatrzymać" i z tego wywodził swoje "pierwszeństwo").

    mandat, czyli tu P-13 juz nie pasuje ... wiec moze P-12 ? no ale
    przeciez nie ma B-20 wiec za to wlasciwie ten mandat ?

    ps masz moze jakiegos linka ? bedzie szybciej ...

    P.

  • 84. Data: 2012-11-26 13:24:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Nov 2012, PJ wrote:

> [...]
    > wykluczającą wcale nakazu zatrzymania.
    >
    > prawdopodobnie chodzi o A-7 w kombinacji z P-13 (ew. P-12 &

    Chodzi o BRAK A-7. Oraz B-20.
    W ten sposób nie ma znaku nakazującego ustąpienie pierwszeństwa,
    mimo że znak nakazujący zatrzymanie jest.
    Nie ma takiego znaku pionowego, ale poziomy jest (nakazujący
    wyłącznie zatrzymanie, bez ustąpienia).
    I (chodzi o) domniemywanie sobie, że skoro znak (lub przepis)
    nakazuje "tamtemu" zatrzymanie, implikować to miałoby "pierwszeństwo"
    dla drugiej strony.

> [...]
    > się zatrzymać" i z tego wywodził swoje "pierwszeństwo").
    >
    > mandat, czyli tu P-13 juz nie pasuje ...

    To jest wątpliwe, z "niepasowaniem" - to, że znak poziomy może
    być niewidoczny w konkretnych warunkach, nie przekłada się na
    prawo do jego łamania. Wystarczy uzmysłowić sobie mandat
    za przejechanie ciągłej.
    IMO, sprawa wygląda tak, że w razie udowodnienia niezatrzymania
    (monitoring!) mandat się należy, ale już za STOP&GO w wersji
    amerykańskiej wyjedżajacy przez linię zatrzymania jest "czysty".
    Oczywiście, za mało zastrzeżeń opisałem :)
    (skoro kolizja jest możliwa mimo zatrzymania, acz kolizja wtedy
    zahaczałaby o umyślność).

    Oznakowanie zatrzymania wyłącznie znakami poziomymi takiego
    przypadku zdaje się nie jest prawidłowe, i ewentualnie z tego
    powodu można by bronić się przed mandatem - acz nie wiem, czy
    skutecznie.

    > wiec moze P-12 ? no ale
    > przeciez nie ma B-20 wiec za to wlasciwie ten mandat ?

    Za niezastosowanie się do znaku poziomego nakazującego
    zatrzymanie. I wyłącznie to. Mniej więcej tak samo, jak
    dla przypadku przejechania ciągłej "prowadzącej" pas ruchu.
    Fakt że w razie śniegu jest ona pod śniegiem nie powoduje,
    że w warunkach dobrej widoczności można uniknąć mandatu
    za najechanie.

    > ps masz moze jakiegos linka ? bedzie szybciej ...

    Będę szukał :)
    AFAIR echa były na grupie, ale i tu jest sporo szukania.

    Kolizja w tym stylu (a pomalowanie takie):
    http://tinyurl.com/cahrvsx
    (full:)
    http://expressilustrowany.pl/wypadek-na-parkingu-tes
    co-kto-mial-pierwszenstwo,artykul.html?material_id=5
    0a10f22142d5cd238000000&4ce3e2767233c7ff52020000-zdj
    ecie=2&4ede02329a22dd174c010000-strona=2
    ...tyle że z opisu w artykule nie wynika status dróg (a nuż
    ta z linku wyżej jest publiczna, chodzi zaś oczywiście
    o przypadek "równouprawniony").

    pzdr, Gotfryd

  • 85. Data: 2012-11-26 14:35:24
    Od: PJ <p...@g...com>

    //To jest watpliwe, z "niepasowaniem" - to, ze znak poziomy moze byc
    niewidoczny w konkretnych warunkach, nie przeklada sie na prawo do
    jego lamania.

    jaki dokladnie znak ? P-12 & B-20 czy P-13 i A-7 ?

    //Wystarczy uzmyslowic sobie mandat za przejechanie ciaglej.

    jakiej ciaglej P-12 czy moze P-2 ? troche naciagany ten przyklad i w
    przypadku marketowego parkingu juz zupelnie malo wiarygodny bo moga
    istniec oba rozwiazania tzn P-12 z/bez A-7

    //Oznakowanie zatrzymania wylacznie znakami poziomymi takiego
    przypadku zdaje sie nie jest prawidlowe, i ewentualnie z tego powodu
    mozna by bronic sie przed mandatem - acz nie wiem, czy skutecznie.

    przed mandatem jak bardziej, mowisz po prostu: "nie przyjmuje"

    // Mniej wiecej tak samo, jak dla przypadku przejechania ciaglej
    "prowadzacej" pas ruchu. Fakt ze w razie sniegu jest ona pod sniegiem
    nie powoduje,ze w warunkach dobrej widocznosci mozna uniknac mandatu
    za najechanie.

    to 2 rozne sytuacje bo jesli P-12&P-13 nie obowiazuja bez
    odpowiedniego oznakowania pionowego to P-2 jest juz jednoznaczna ...

    P.

  • 86. Data: 2012-11-27 18:06:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Nov 2012, PJ wrote:

    > to 2 rozne sytuacje bo jesli P-12&P-13 nie obowiazuja bez
    > odpowiedniego oznakowania pionowego

    OK, wycofuję ten mandat ;)
    Faktycznie "niezasadność" wynika wprost z przepisu.

    pzdr, Gotfryd