  • 11. Data: 2009-03-03 13:10:16
    Temat: Re: kondensatory filtrujące/odsprzegajace
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message
    news:gohh72$1kb$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Nie wiem gdzie je widziałeś w dobrych cenach... Ze względu na bardzo
    > niedogodną mechanikę (bardzo twarda, stosunkowo duża bryłka) muszą
    > być to kondensatory dobrego producenta, żeby nie pękały (stosuje się
    > jakieś "uelastycznienia" konstrukcji).

    O, tego nie wziąłem pod uwage... Które mają uelastycznienie? :-)

    > Z kolei ze względu na temperatury sens ma
    > chyba tylko X7R i podobne, co obcina nieco górną dostępną pojemność.

    X5R o których mówię mają nominalne temperatury pracy od -55 do +85C.
    A więc grubo powyżej "industrial" który sięga do +70C.

    > Ale generalnie - owszem, można używać, ja sobie chwalę. Oczywiście trzeba
    > brać pod uwagę zdecydowanie niższy ESR, choćby przy niektórych
    > low-dropach.

    Napisz coś więcej - o co Ci tu chodzi?

  • 12. Data: 2009-03-03 14:06:04
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Napisz coś więcej - o co Ci tu chodzi?

    Przeważająca część stabilizatorów low-drop zawierających mosfety ma tak
    zrobioną pętlę sprzężenia, że jest stabilna tylko w pewnym zakresie
    pojemności wyjściowej i ESR, przy czym ograniczenie jest też od dołu.
    Spokojnie można trafić tak, że tantal się zmieści w wymaganiach a jego
    ceramiczny zamiennik już nie.

    e.

  • 13. Data: 2009-03-03 14:11:05
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gojdg5$ra7$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Spokojnie można trafić tak, że tantal się zmieści w wymaganiach a jego
    > ceramiczny zamiennik już nie.

    (szczególnie polecam to uwadze Twojego kolegi, który na pałę powymieniał w
    projekcie tantale na ceramiczne)

    e.

  • 14. Data: 2009-03-03 20:03:11
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:
    > To był schemat kitu Altery.

    Ktory?

    > A dlaczego miałoby się go nie dać zastąpić?
    > http://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Kemet%20P
    DFs/MLCC%200805%20X5R%20Caps.pdf

    Bo moze byc 'za dobry', wprowadzic paskudztwa na zasilanie, wzbudzic
    polowe plytki i namieszac w EMI.

    > Wybrałem najtańszy, 9 centów za sztukę przy szpuli 2500 sztuk.
    > Może mieć najgorsze parametry ze względu na cenę...

    Jak Entroper pisal - trafisz zle i kupa.

    > Za 11 centów jest kondziołek Muraty, również 0805:
    > http://search.murata.co.jp/Ceramy/image/img/PDF/ENG/
    GRM21BR60J226ME39.pdf

    Fajny ;-)

    > Mój kumpel co siedzi biurko obok słyszał moje głośne myślenie i już na
    > swojej płytce podmieniły wszystkie tantale na ceramikę 47uF/16V, X5R,
    > 1210 :-)

    Nie chce mi sie teraz patrzec, ale masz caly szereg parametrow do
    porownania poza pojemnoscia, napieciem i rozmiarem. Pewny jestes ze
    wszystko podpasuje?
    No i tylko kilka rodzajow jest tanich - wiekszosc to jeszcze drozyzna.

    --
    Jerry1111

  • 15. Data: 2009-03-03 20:25:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message

    > Ktory?

    A nie chce mi się teraz sprawdzać z którego ten motyw zerżnąłem :-)

    DFs/MLCC%200805%20X5R%20Caps.pdf

    > Bo moze byc 'za dobry', wprowadzic paskudztwa na zasilanie, wzbudzic
    > polowe plytki i namieszac w EMI.

    Kondziołek umieszczony między 3.3V a masą wzbudzi Ci płytkę???
    Co to za płytka?

    > Jak Entroper pisal - trafisz zle i kupa.

    GRM21BR60J226ME39.pdf

    > Fajny ;-)

    No mały ale jary... :-)

    > Nie chce mi sie teraz patrzec, ale masz caly szereg parametrow do
    > porownania poza pojemnoscia, napieciem i rozmiarem.
    > Pewny jestes ze wszystko podpasuje?

    Patrzę na rozmiary, napięcie, ESR i temperaturę pracy + zmiana
    parametrów w zakresie temperatur pracy. Co jeszcze?

    > No i tylko kilka rodzajow jest tanich - wiekszosc to jeszcze drozyzna.

    Mówię o X5R - jest ich wiele rodzajów?

  • 16. Data: 2009-03-03 20:53:41
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Pszemol wrote:

    > A nie chce mi się teraz sprawdzać z którego ten motyw zerżnąłem :-)

    Len ;-)

    > Kondziołek umieszczony między 3.3V a masą wzbudzi Ci płytkę???
    > Co to za płytka?

    Jak masz 22uF ceramik i 100n ceramik, to zera masz w roznych miejscach.
    Czasami sie kurestwo sprzegnie (bo masz tam jeszcze ESL - tez rozne dla
    roznych kondziorkow) i nie wiadomo czemu sieje, albo nie wiadomo czemu
    jest stosunkowo duzy syf na 3.3V.
    Mialem cos takiego - nie zycze.

    > Patrzę na rozmiary, napięcie, ESR i temperaturę pracy + zmiana
    > parametrów w zakresie temperatur pracy. Co jeszcze?

    Kazdy kondziorek to szeregowy obwod LC. Przy ustawieniu 'klasycznym',
    czyli od zasilacza: elektrolit, tantal, ceramik, rezonanse wypadaja na
    mocno roznych f (kazdy nastepny na wyzszym). Robi Ci sie swoisty filtr
    dp na zasilaniu - i o to chodzi. Jak to wszystko zamienisz na ceramiki,
    to nagle wyjdzie ze nie ma filtra i zaklocenia HF widoczne sa na
    stabilizatorze. A po drodze jeszcze rezonans wyjdzie jak oba kondziorki
    beda mialy podobne stale LC.

    Nie tyczy sie to prostych projektow, ale jak przechodzisz przez cale
    serie pomiarow LV, EMI, EMC, R&TTE to zaczyna miec to znaczenie.

    > Mówię o X5R - jest ich wiele rodzajów?

    Mialem na mysli ze kilka pozycji w Farnell jest tanich - reszta drozyzna
    (jeszcze). Za rok, dwa bede pewnie cos takiego kombinowal, tylko musze
    cos dobrego do symulacji zasilan znalezc.
    I tak musze znalezc, coby nie przesadzac z power plane'ami itp. ;-)

    --
    Jerry1111

  • 17. Data: 2009-03-04 10:06:29
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> napisał w
    wiadomości news:gok5cq$qrp$1@news.onet.pl...

> [...]
    > nagle wyjdzie ze nie ma filtra i zaklocenia HF widoczne sa na
    > stabilizatorze. A po drodze jeszcze rezonans wyjdzie jak oba kondziorki

    Przemyśl to jeszcze raz - jest dokładnie odwrotnie.
    Problem się zaczyna gdy połączone kondensatory mają _różne_ LC. Bo oprócz
    dwu częstotliwości gdzie każdy z nich idealnie tłumi zakłócenia (jest w
    rezonansie szeregowym) pojawia się jeszcze częstotliwość pośrednia rezonansu
    równoległego, gdzie tłumienie jest znikome (zasymuluj sobie 100nF+1nH i
    1nF+1nH). Jeśli tak się zdarzy, że zasilany układ emituje coś w okolicy tej
    częstotliwości (o to nie trudno, bo w układzie mikroprocesorowym
    harmonicznych jest mnóstwo) to hula to sobie swobodnie po całej płytce.
    Teraz wystarczy do różnych punktów płytki (jej GND) przyłączyć jakieś dwa
    druty (np. ekrany kabli) i mamy skuteczny nadajnik tej częstotliwości.
    Pytanie dlaczego elektrolit + tantal + ceramik jest (mimo to) OK zostawiam
    do samodzielnego przemyślenia.
    P.G.

  • 18. Data: 2009-03-04 21:07:55
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Piotr Gałka wrote:

    > Przemyśl to jeszcze raz - jest dokładnie odwrotnie.

    Nie ma co myslec - zle mi sie napisalo.

    --
    Jerry1111

  • 19. Data: 2009-03-04 21:37:51
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Pszemol wrote:

    > "Jerry1111" <j...@w...pl.pl.wp> wrote in message

    > Tak jest - wymieniamy KOŃSKIEGO tantala 47uF/16V
    > ceramikiem 47uF/16V X5R 1206 lub 1210... :-)
    > Albo 100uF/6.3V w obudowie 1210.
    >
    > Z artykułu który podałem wczesniej nie trzeba dawać
    > zawyżonych nominalnych napięć bo ceramiki wytrzymują
    > te przepisowe napięcie w całym zakresie temperatur pracy.
    > Kondziołek elektrolityczny jak pracował przy 24V to musiał
    > być przynajmniej typu 50V - ceramikę możesz dać 25V.

    jak dokladnie tyle samo to zmienic, problem starzenia sie (i zmian
    parametrow) elektrolitu ma sie wtedy z glowy.

  • 20. Data: 2009-03-06 05:23:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > pojemności wyjściowej i ESR, przy czym ograniczenie jest też od dołu.
    > Spokojnie można trafić tak, że tantal się zmieści w wymaganiach a jego

    Możesz mi wskazać konkretny przykład takiego stabilizatora?