  • 1. Data: 2013-03-12 01:48:25
    Temat: kondensator na PCB - jak toto obliczyć ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    No szukam szukam i nic nie znajdywam.

    A potrzebuję zaprojektować płaski kondensator na powierzchni PCB - czyli
    po prostu dwa kawałki miedzi, odpowiednio wyprofilowane.
    Jeden obok drugiego, nie jeden na drugim.

    Pojemność kilka pf - więc malutko (całość ma być czujnikiem wilgoci
    obsługiwanym przez układ konwertera pojemności do cyfry).

    No i zero informacji znalazłem prawie - coś ktoś wie, jak to policzyć ?

  • 2. Data: 2013-03-12 07:57:44
    Temat: Re: kondensator na PCB - jak toto obliczyć ?
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.03.2013 01:48, sundayman pisze:
> [...]
    > obsługiwanym przez układ konwertera pojemności do cyfry).
    >
    > No i zero informacji znalazłem prawie - coś ktoś wie, jak to policzyć ?

    Wytraw kilka scieżek i mierz miernikiem pojemności. Tylko daj krótkie i
    sztywne doprowadzenia , zeruj miernik i przykładaj. Ja za pomocą
    zwykłych kabli do multimetru sprawdzałem kondensatory kilka pikofaradów.
    Wprawdzie nie chodziło o pomiar, ale czy krążek nie jest źle opisany,
    ale działało. Oczywiście nie mierzyłem multimetrem, mam miernik
    pojemnosci który ma małe zakresy. Jak obliczysz, to i tak pewnie trzeba
    bedzie to skorygować, bo wszystkich czynników nieuwzględnisz.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 3. Data: 2013-03-12 09:27:52
    Od: j...@g...com

    W dniu wtorek, 12 marca 2013 01:48:25 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:
    > No szukam szukam i nic nie znajdywam.
    >

    > A potrzebuj� zaprojektowa� p�aski kondensator na powierzchni PCB - czyli
    >
    > po prostu dwa kawa�ki miedzi, odpowiednio wyprofilowane.
    >
    > Jeden obok drugiego, nie jeden na drugim.
    >

    > Pojemno�� kilka pf - wi�c malutko (ca�o�� ma by� czujnikiem wilgoci
    >
    > obs�ugiwanym przez uk�ad konwertera pojemno�ci do cyfry).
    >

    > No i zero informacji znalaz�em prawie - co� kto� wie, jak to policzy� ?

    A zdradzisz jak wilgotność powietrza będzie zmieniać pojemność takiego kondensatora?
    Janusz

  • 4. Data: 2013-03-12 11:35:59
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 12 Mar, 01:48, sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > obs ugiwanym przez uk ad konwertera pojemno ci do cyfry).
    >
    > No i zero informacji znalaz em prawie - co kto wie, jak to policzy ?

    1. C=Er*E0*S/d (S=grubość_miedzi*długość_ścieżki)
    2. Wybrana metoda pomiaru dosyć upierdliwa i mało dokładna
    (kondensacja przy dużej wilgotności, dryft temperaturowy, amiana
    właściwości fizycznych w czasie(utlenianie) i sryljon innych
    problemów.
    3. Jak chcesz coś znaleźć na tematy techniczne w googlach, to nie pisz
    słów kluczowych po polsku !!
    Tylko po angielsku!! pcb capacitor calculator

  • 5. Data: 2013-03-12 12:30:35
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-03-12 11:35, Stachu Chebel pisze:

> [...]
    > słów kluczowych po polsku !!
    > Tylko po angielsku!! pcb capacitor calculator

    Ale on chciał planarny w postaci dwóch pól (pasków) położonych obok siebie.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2013-03-12 12:30:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-03-12 01:48, sundayman pisze:
> [...]
    > obsługiwanym przez układ konwertera pojemności do cyfry).
    >
    > No i zero informacji znalazłem prawie - coś ktoś wie, jak to policzyć ?

    Szukaj finger capacitor

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 7. Data: 2013-03-12 16:42:42
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A zdradzisz jak wilgotność powietrza będzie zmieniać pojemność takiego
    kondensatora?
    > Janusz

    wilgotność jako taka nie - dokładnie chodzi o wykrywanie deszczu -
    pojemność takiego kondensatora się zmienia, jeśli pojawią się krople
    wody (oczywiście nie bezpośrednio na miedzi - jest jakaś izolacja).

    Tutaj chociażby opis w PDF :

    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=capactitance%2
    0rain%20sensor&source=web&cd=2&ved=0CEAQFjAB&url=htt
    p%3A%2F%2Fwww.egr.msu.edu%2Fclasses%2Fece480%2Fcapst
    one%2Fspring10%2Fgroup06%2Fdocuments%2Fap_DK.pdf&ei=
    40w_Uf2GFMz5sgaEtoG4Aw&usg=AFQjCNH5rqYmPGhOLIcjLH6sk
    tTclVAFGA&bvm=bv.43287494,d.Yms

    parę wyników jest w google pod "capactitance rain sensor"
    ale nie ma sposobu obliczania, i stąd moje pytanie

  • 8. Data: 2013-03-12 16:44:41
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > słów kluczowych po polsku !!
    > Tylko po angielsku!! pcb capacitor calculator

    no szukałem po angielsku, ale bez "calculator", ok dobra coś może się
    wynajdzie.

  • 9. Data: 2013-03-12 18:40:43
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > obsługiwanym przez układ konwertera pojemności do cyfry).
    >
    > No i zero informacji znalazłem prawie - coś ktoś wie, jak to policzyć ?

    Interdigital capacitor.
    http://ece.iisc.ernet.in/~kjvinoy/AjayanKR.pdf

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2013-03-13 14:51:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Interdigital capacitor.
    > http://ece.iisc.ernet.in/~kjvinoy/AjayanKR.pdf

    aaa widzicie - no właśnie, jakiś konkret tu jest. Dzięki serdeczne koledze.