  • 1. Data: 2014-02-11 03:04:25
    Temat: kompensacja mocy biernej - kondensatory AC 50Hz
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Czy może mi ktoś wyprostować - o co chodzi z kondensatorami "do
    kompensacji mocy biernej"?

    Zewnętrznie wyglądają tak jak "silnikowe" (rozruchowe/do 2giej fazy),
    mksp itp. które mają podane np 50Hz, 450V... ale zamiast pojemności, to
    podawana moc w kVAR (co można sobie przeliczyć, ile uF przy 50Hz
    skompensuje ile kVar mocy indukcyjnej), tylko są wiele droższe, i
    wszędzie słyszę "panie to musi być specjalny kondensator"... Czymś się
    różnią faktycznie, czy to rynek znalazł sobie kolejną niszę do
    sprzedawania czegoś jak "czip-rezystor do TDI" za 500x ceny?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-02-11 06:50:02
    Od: "KS" <b...@b...pl>

> [...]
    > faktycznie, czy to rynek znalazł sobie kolejną niszę do sprzedawania
    > czegoś jak "czip-rezystor do TDI" za 500x ceny?

    Te które ja widziałem np.wyłączają się przy wzroście ciśnienia wewnatrz
    (wypychajądekiel z zaciskami).
    Więc np jak jeden siądzie a masz kilka równolegle to reszta dalej działa.
    Poza tym wg mnie cena była w miare proporcjonalna do wielkości z tego co
    pomietam.

    K.S.

  • 3. Data: 2014-02-11 11:34:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >to podawana moc w kVAR (co można sobie przeliczyć, ile uF przy 50Hz
    >skompensuje ile kVar mocy indukcyjnej), tylko są wiele droższe, i

    Tak pewnie wygodniej, po co liczyc, skoro moze byc napisane ?

    >wszędzie słyszę "panie to musi być specjalny kondensator"... Czymś
    >się różnią faktycznie, czy to rynek znalazł sobie kolejną niszę do
    >sprzedawania czegoś jak "czip-rezystor do TDI" za 500x ceny?

    Nie wiem czy nie ma tam jakiejs automatyki, ze mierzy aktualny pobor i
    podlacza rozna ilosc kondensatorow.
    A wtedy to bardziej skomplikowane urzadzenie niz prosty kondensator.

    Parametry musza byc chyba troche lepsze - to ma jednak dzialac stale i
    prady dosc duze. I przepiecia od wylaczen, burz, i gaszenie luku itp.
    Co prawda wiele sprzetow elektronicznych ma kondensatory podlaczone
    stale pod siec i jakos nie padaja.
    Te prady na jednostke tez nie takie znow duze - kondensator na 450V
    powinien tyle zniesc nie tylko statycznie, ale tez pradowo przy
    wiekszej czestotliwosci.

    Ale pojemnosci to dosc spore. 100W nikt nie kompensuje, no - w
    swietlowkach bywa.
    10kVar to jednak 43A, 5 ohm, i wychodzi 600uF. Kondensatorow po 0.47uF
    trzeba duzo.
    A przeciez 10kVar to raptem kilka maszyn albo jedna srednia.

    J.

  • 4. Data: 2014-02-11 15:52:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-11 11:34, J.F pisze:
    > Nie wiem czy nie ma tam jakiejs automatyki, ze mierzy aktualny pobor i
    > podlacza rozna ilosc kondensatorow.
    > A wtedy to bardziej skomplikowane urzadzenie niz prosty kondensator.
    Nie nie, to właśnie chodzi o kondensatory DO takiego ustrojstwa, które
    mierzy cos(fi) i załącza odpowiednie w odpowiednich ilościach, by
    skompensować.

    > Ale pojemnosci to dosc spore. 100W nikt nie kompensuje, no - w
    > swietlowkach bywa.
    > 10kVar to jednak 43A, 5 ohm, i wychodzi 600uF. Kondensatorow po 0.47uF
    > trzeba duzo.
    Ale "silnikowy" 100uF/450Vac jest po 20zł, 3szt = 60zł, 60uF po 14zł,
    3szt = 42zł. Kondensator "do kompensacji" 10kVAr 3x54uF to ~200zł.

    > A przeciez 10kVar to raptem kilka maszyn albo jedna srednia.
    Jak jest jedna maszyna, to sobie można "skompensować na stałe" zgodnie z
    jej charakterystyką. Jak jest duży obiekt, w którym
    diabliwiedzą-co-będzie-włączone-i-kiedy (a jest tego dużo i drobnicy) -
    to trzeba kompensować grupowo.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-02-11 16:00:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

    Tuesday, February 11, 2014, 3:52:01 PM, you wrote:

> [...]
    > Ale "silnikowy" 100uF/450Vac jest po 20zł, 3szt = 60zł, 60uF po 14zł,
    > 3szt = 42zł. Kondensator "do kompensacji" 10kVAr 3x54uF to ~200zł.

    Porównaj rozmiary.

    Jakim ułamkiem wartości tej maszyny jest kondensator?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2014-02-11 16:06:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Nie nie, to właśnie chodzi o kondensatory DO takiego ustrojstwa,
    >które mierzy cos(fi) i załącza odpowiednie w odpowiednich ilościach,
    >by skompensować.

    No to widac sa drogie bo moga. Bo ten jeden typ "pasuje" :-)

    >Jak jest jedna maszyna, to sobie można "skompensować na stałe"
    >zgodnie z jej charakterystyką.

    Ale ta charakterystyka moze byc zmienna. Jestem niemal pewien ze w
    silniku zalezy od obciazenia.

    >Jak jest duży obiekt, w którym
    >diabliwiedzą-co-będzie-włączone-i-kiedy (a jest tego dużo i
    >drobnicy) - to trzeba kompensować grupowo.

    Gdyby kazda maszynka byla skompensowana ... ale jak pisze wyzej -
    wydaje mi sie ze sie nie da.

    J.

  • 7. Data: 2014-02-11 16:11:08
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-11 16:06, J.F pisze:
    > Gdyby kazda maszynka byla skompensowana ... ale jak pisze wyzej - wydaje
    > mi sie ze sie nie da.
    Nie chodzi tu o maszyny typu silnik indukcyjny 10kVA, bo w dzisiejszych
    czasach tego nie ma tyle, ale np biurowiec, pełny oświetlenia na
    świetlówkach, "żarówkach energooszczędnych", komputerów i innego szajsu,
    przez który zasilanie wygląda na oscyloskopie jak panorama tatr...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2014-02-11 16:45:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >oświetlenia na świetlówkach, "żarówkach energooszczędnych",
    >komputerów i innego szajsu, przez który zasilanie wygląda na

    Hm, stare swietlowki mialy dlawik i duza skladowa indukcyjna, ktora
    mozna bylo skompensowac kondensatorem ... przy swietlowce.
    Jak wlaczone, to i kondensator dziala. Kondensator umiarkowanie duzy i
    system dziala swietnie.

    Nowe duze powinny miec PFC wysokie.

    Pozostaja te inne ustrojstwa, ale pobor szczytowy to sie kondensatorem
    skompensowac nie da, sam jest w pewnym stopniu kondensatorem.

    No i gdzies tam jeszcze sie silnik w klimatyzatorze kreci.

    J.

  • 9. Data: 2014-02-11 17:56:35
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-11 16:45, J.F pisze:
    > No i gdzies tam jeszcze sie silnik w klimatyzatorze kreci.
    Goniony z falownika...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2014-02-11 18:59:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BartekK,

    Tuesday, February 11, 2014, 5:56:35 PM, you wrote:

    > Goniony z falownika...

    Sądząc po tym, jak przysiada mi światło przy starcie klimy, myślę że
    wątpię...

    --
    Best regards,
    RoMan