  • 11. Data: 2012-10-17 17:41:28
    Temat: Re: kompensacja energii biernej
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.10.2012 17:17, J.F pisze:

    > A umowe przeczytales ?
    > Zazwyczaj za obciazenie pojemnosciowe jest duza oplata ... karna :-)

    no mi "karnie" naliczają jakieś 500zł za 1MWh :)

    > Licznik jaki masz ? Te nowoczesne elektroniczne bydlaki moga juz
    > potrafic mierzyc i naliczac od razu zgodnie z umowa, dawniej byl
    > dodatkowy licznik do mocy biernej, to sumowal w skali miesiaca :-)

    nowy licznik, odczytywany radiowo, na comiesięcznej fakturze jest
    dokłada ilość energii czynnej, biernej i biernej pojemnościowej.

    > Tak czy inaczej - energetycy nie wiedziec czemu pojemnosciowego nie
    > lubia, a nowoczesny sprzet ... moze nie calkiem pojemnosciowy, ale sporo
    > kondensatorow ma.
    no właśnie jak ktoś był pogmerać przy liczniku ostatnio to się bardzo
    zdziwił że mamy takie zużycie pojemnościowej i właśnie ten ktoś
    zasugerował przyjrzeć się fakturom i podpowiedział o kompensatorach.

    > I uwazaj, bo "kompensator" czesto w domysle sluzy do kompensacji
    > indukcyjnosci a nie pojemnosci - sam jest bateria kondensatorow.

    Tak już się z tym spotkałem i zauważyłem.

  • 12. Data: 2012-10-17 18:26:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >no mi "karnie" naliczają jakieś 500zł za 1MWh :)

    A duze to biuro ? Bo zakladajac 220h w miesiacu to by musialo byc 5kW
    mocy ciaglej.
    A tej mocy biernej nawet w kiepskim zasilaczu powinien byc ulamek mocy
    czynnej, wiec to dosc spora moc.
    20 wypasionych komputerow, czy 5 serwerow pracujacych non-stop ? A i
    to chyba za malo

    Czy to moze oplata skumulowana z kilku miesiecy ?

    >nowy licznik, odczytywany radiowo, na comiesięcznej fakturze jest
    >dokłada ilość energii czynnej, biernej i biernej pojemnościowej.

    Wiec podejrzewam ze potrzeba ambitnego kompensatora a nie jakies
    domorosle dlawiki, bo sie okaze ze albo jest za malo, albo za duzo, i
    zawsze placisz :-)

    >no właśnie jak ktoś był pogmerać przy liczniku ostatnio to się bardzo
    >zdziwił że mamy takie zużycie pojemnościowej i właśnie ten ktoś
    >zasugerował przyjrzeć się fakturom i podpowiedział o kompensatorach.

    A nie masz gdzies tam juz zainstalowanego kompensatora, to znaczy
    baterii kondensatorow ? Moze trzeba wylaczyc ?

    Albo licznik uszkodzony i zle liczy .. wyswietlacz tam jakis jest,
    zeby sprawdzic ?

    Tak czy inaczej - nowoczesne sprzety z zasilaczami impulsowymi, z
    falownikami, swietlowkami kompaktowymi - istotnie maja cos na ksztalt
    "skladowej pojemnosciowej", a nie indukcyjnej, jak to dawniej bywalo.

    J.

  • 13. Data: 2012-10-17 18:39:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2012 18:26:26 +0200, J.F napisał(a):

> [...]
    > to chyba za malo
    > Czy to moze oplata skumulowana z kilku miesiecy ?
    Jeśli już to 1MWarh. No i właśnie, tej mocy biernej jest cholernie za dużo
    jak na jakieś sensowne zastosowania. Musiałbyś nam dokładniej powiedzieć co
    tam masz za maszynerię, to ocenimy czy licznik ma rację czy buja :) I jeśli
    ma rację to co wymyślić żeby było lepiej.

    --
    Jacek

  • 14. Data: 2012-10-17 20:26:37
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 17.10.2012 18:39, Jacek Maciejewski pisze:

> [...]
    > tam masz za maszynerię, to ocenimy czy licznik ma rację czy buja :) I jeśli
    > ma rację to co wymyślić żeby było lepiej.

    z grubsza i z pamięci...
    1*UPS 10KVA za nim kilkanaście serwerów
    1*UPS 3KVA za nim kilkanaście switchy
    ze setka komputerów, przy niektórych UPS'y takie podbiurkowe ~300VA + po
    dwa monitory do kompa
    fpizdu oświetlenie, wszystko na świetlówkach tych nowych, nie te długie
    rury + LEDy
    dwie centrale wentylacyjne o niewiadomej mi na chwilę obecną mocy, ale
    zabezpieczone bezpiecznikami 16A, wentylatory sterowane falownikami.
    jedna klimatyzacja dość spora, na cały budynek - moc i czy tam siedzi
    falownik jest mi na chwilę obecną nieznane.
    oprócz tego ekspresy do kawy, jakaś drobna elektronika i takie tam
    biurowe pierdoły

    co miesiąc na fakturze jest 300-600zł za e.bierną pojemnościową.

  • 15. Data: 2012-10-17 20:49:22
    Od: Albercik <n...@g...pl>

> [...]
    > falownik jest mi na chwilę obecną nieznane.
    > oprócz tego ekspresy do kawy, jakaś drobna elektronika i takie tam
    a i jeszcze mi się przypomniało..
    2 klimy po 10KW poganiane falownikami(non stop pracuje jedna)
    1 winda ale jak zasilana to nie wiem.

  • 16. Data: 2012-10-17 22:38:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2012 20:26:37 +0200, Albercik napisał(a):
> [...]
    > 1*UPS 3KVA za nim kilkanaście switchy
    > ze setka komputerów, przy niektórych UPS'y takie podbiurkowe ~300VA + po

    no to sie nie ma co dziwic.

    Teraz tylko pytanie co lepiej - poszukac UPS z PFC, dac dlawik na te
    serwery (skladowa bierna jak sie domyslam szczesliwie dosc stala),
    czy moze wystarcza dwa transformatory bezpieczenstwa :-)

    Bo jesli dobrze licze - potrzebujesz pare amperow pradu indukcyjnego.
    Cewka rzedu 0.1H ..

    > fpizdu oświetlenie, wszystko na świetlówkach tych nowych, nie te długie
    > rury + LEDy

    Pare rur ze zwyklymi dlawikami bym zainstalowal :-)

    J.

  • 17. Data: 2012-10-17 23:29:09
    Od: "ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    > serwery (skladowa bierna jak sie domyslam szczesliwie dosc stala),
    > czy moze wystarcza dwa transformatory bezpieczenstwa :-)

    Pytanie czy te UPSy są "online"? Bo w eksploatacji są najróżniejsze.
    W tym przypadku mamy - ziarnko do ziarnka bo stanowisk też nie mało.
    Można by zastosować 1 centralny UPS na wszystko z dobrym prostownikiem
    wejściowym z aktywnym PFC.
    Ale to koszty,koszty,koszty i pewnie się przez 10 lat nie zwróci się za samą
    bierną, nie licząc wymiany baterii.

    > Bo jesli dobrze licze - potrzebujesz pare amperow pradu indukcyjnego.
    > Cewka rzedu 0.1H ..

    Sama cewka nie skompensuje mocno odkształconego prądu ssanego przez
    elektronikę.
    Pytanie jaki % kosztów energii stanowi bierna? bo czasem to niby pińcec ale
    w całości tonie. Trzeba kompensować jak nas dusi ZE bo bilans interesu może
    nie być dodatni. Aktywna też nie będzie tania.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 18. Data: 2012-10-18 09:04:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Oct 2012 22:38:42 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    > czy moze wystarcza dwa transformatory bezpieczenstwa :-)
    > Bo jesli dobrze licze - potrzebujesz pare amperow pradu indukcyjnego.

    No właśnie, obciążenie ma raczej stały charakter i można by spróbować
    podłączyć kawał jakiegoś trafa 3f na jałowym biegu. A ponieważ nie wiadomo
    jak ta moc bierna jest rozłożona na fazy oraz nie bardzo wiadomo jak ten
    licznik sobie liczy bierną w przypadku nieliniowych obciążeń, to bez paru
    eksperymentów się nie obejdzie.

    --
    Jacek

  • 19. Data: 2012-10-18 10:22:52
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2012-10-17 17:17, J.F pisze:
    > a nowoczesny sprzet ... moze nie calkiem pojemnosciowy, ale sporo
    > kondensatorow ma.

    4 W ledówka bierze ~20 VArów pojemnościowych. Jedna sztuka to niewiele,
    ale 20-30 w mieszkaniu to już sporo.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2012-10-18 15:24:05
    Od: j...@g...com

    Tu jest to dość dobrze opisane, http://www.energa.pl/dla-firmy/kompensacja-mocy-bier
    nej/opis-oferty wychodzi na to że chyba jednak się opłaca, szczególnie warto zobaczyć
    na część ze sposobem ustalania ceny.