  • 11. Data: 2012-05-26 18:23:29
    Temat: Re: klej termoprzewodzący
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Jeden z moich dalszych sąsiadów produkuje układy w technice
    > grubowarstwowej na podłożu ceramicznym. Robi w ten sposób całe
    > PCB i montuje powierzchniowo elementy aktywne, ale może też
    > zrobić jeden wielki opornik o wymaganych wymiarach i rezystancji.
    > Albo nawet kilka oporników, żeby regulować moc. Chyba mawet
    > pokazywał mi takie grzałki do podobnego zastosowania.

    No ale problem w tym, że ja potrzebuję na razie max. 20 wyświetlaczy
    podgrzewać, więc obawiam się, że produkcja to nie ten rząd kosztów...

    Właśnie patrzę, czy by nie można użyć drutu z kanthalu.

    Tutaj jest kalkulator http://www.artom.com.pl/Promienniki/0014.htm

    I przykładowo, dla 1.2m drutu 0.2mm, czyli jakby "nawinąć" 5 zwojów na
    ramce LCD, to daje moc około 2.5, przy rezystancji "grzałki" 57 ohm.

    Tylko trzeba to jakoś nawinąć. Ale - jak policzyć o ile toto podniesie
    temperaturę orientacyjnie np. z -20 st. ?

  • 12. Data: 2012-05-26 21:07:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

    > No ale problem w tym, że ja potrzebuję na razie max. 20 wyświetlaczy
    > podgrzewać, więc obawiam się, że produkcja to nie ten rząd kosztów...

    To się robi techniką sitodruku, koszty przygotowania są niewielkie.
    Mniej więcej ten sam poziom technologiczny, co produkcja płytek
    laminatowych. Można się zastanowić, czy reszty układu nie zmontować
    przy okazji w tej technice. W każdym razie nie zaszkodzi spytać o cenę.

    A jak nie, to poszukać płaskich rezystorów grubowarstwowych o niskiej
    oporności (ja kiedyś szukałem gigaomowych). O, ci na przykład robią:
    http://www.konel.pl/

    > Ale - jak policzyć o ile toto podniesie temperaturę orientacyjnie
    > np. z -20 st. ?

    Od tego trzeba zacząć. Wszystko zależy od obudowy, sposobu umieszczenia
    tego wyświetlacza itp. Może się okazać, że w ogóle nie potrzeba
    dodatkowego grzania. Ja kiedyś miałem odwrotny problem -- duży
    wyświetlacz nagrzewał się od słońca i robił się czarny. Pomogło
    przyklejenie od spodu blachy aluminiowej, która robiła za radiator.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2012-05-26 21:09:53
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-05-26 01:55, sundayman pisze:
    > W walce o podgrzewanie LCD (parę postów niżej) postanowiłem
    > zrobić sobie "podgrzewacz" z rezystorów drutowych 5W.
    > Ot kilka takich połączonych szeregowo, dobranych tak, żeby wydzielało
    > się w nich tak 50% ich mocy nominalnej.
    /.../

    Maty grzewcze do lusterek samochodowych za duże ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2012-05-27 00:32:42
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Maty grzewcze do lusterek samochodowych za duże ?

    No właśnie, tylko że pomyślałem o przewodach do podgrzewania rynien.
    Samoregulujące są. :)

    __
    Pzd, Irek.N.

  • 15. Data: 2012-05-27 03:01:06
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > A jak nie, to poszukać płaskich rezystorów grubowarstwowych o niskiej
    > oporności (ja kiedyś szukałem gigaomowych). O, ci na przykład robią:
    > http://www.konel.pl/

    Jutro zrobię próbę z rezystorami 1206. W końcu one też powinny się grzać
    jakoś w miarę przewidywalnie...

> [...]
    > wyświetlacz nagrzewał się od słońca i robił się czarny. Pomogło
    > przyklejenie od spodu blachy aluminiowej, która robiła za radiator.

    No niestety, wiadomo że potrzeba. Robiłem test w komorze chłodniczej, i
    przy -18 st. wyświetlacz reaguje na zmiany zawartości z opóźnieniem 10
    sek :)

  • 16. Data: 2012-05-27 03:02:26
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Maty grzewcze do lusterek samochodowych za duże ?

    niestety zupełnie się to nie nada. Z tyłu LCD nie można, a z boku - dużo
    za duże ( musiałby być pasek 6x50mm).

  • 17. Data: 2012-05-27 03:03:02
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    W dniu 2012-05-27 00:32, Irek N. pisze:

    > No właśnie, tylko że pomyślałem o przewodach do podgrzewania rynien.
    > Samoregulujące są. :)

    Tyle, że zasadniczo na 230V. A ja potrzebuję na 12V najlepiej.

  • 18. Data: 2012-05-27 09:03:14
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Tyle, że zasadniczo na 230V. A ja potrzebuję na 12V najlepiej.

    No i masz Pan rację, ale zakładam, że wyświetlacz nie ma 10m obwodu.

    Miłego.
    Irek.N.