  • 51. Data: 2013-01-13 23:34:11
    Temat: Re: kasowanie danych bezpowrotne
    Od: chwdp <h...@i...yfd>

    W dniu 2013-01-13 22:49, PK pisze:

    > Do XP włącznie:
    > - quick: nadpisanie tablicy alokacji,
    > - full: szukanie badów i quick j/w
    >
    > Z tego co wiem, w W7 i W8 jest tak samo. Czyli "format" robi to, na co
    > wskazuje jego nazwa.
    >
    > Windows ma też wbudowane narzędzie tekstowe: DISKPART, którym można
    > zrobić "secure erase", czyli nadpisanie zerami (komenda CLEAN ALL).
    >
    > pozdrawiam,
    > PK

    dzieki

  • 52. Data: 2013-01-14 04:09:47
    Od: chwdp <h...@i...yfd>

    > jest taka opcja dla kart sd\dyskow ssd ktora kasuje wszystko w pare sekund,
    > zazwyczaj nazywana secure erase - realizowana sprzetowo przez kosci pamieci
    > nie przez logiczne mazanie w sektorach, nie twierdze ze to tu zadzialalo
    > bo nie chce mi sie szukac szczegolow

    a ja za to troche szukale ale niestety bez rezultatu. w aparacie ta
    funkcja nazywa sie Low Level Format jednak nie ma raczej wiele wspolnego
    z dyskowym LLF.
    Bardzo mnie ciekawi jak realizowana jest funkcja secure erase ze dziala
    natychmiast. wyobrazam sobie ze na kazdy sektor rownoczesnie podane jest
    jakies polecenie wpisania zera.

    a wlasciwie dlaczego przy nadpisywaniu stosuje sie zera? nadpisanie
    jedynkami jest nieskuteczne?

  • 53. Data: 2013-01-14 12:41:20
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.01.2013 01:08, chwdp wrote:
    > atomiast pelne robi dobra robote i nic nie odzyskalem. przy
    > czym nie jest to taknaprawde pelne bo za szybko przechodzi proces. ale
    > jest dluzsze niz szybkie. zastanawiam sie na czym moze polegac to
    > formatowanie. niemniej jednak dosc skuteczne.

    Pewnie robi discard sektorów a kontroler je potem czyści "w czasie
    wolnym" (lub gdy nie zdąży to przed zapisem). Teoretycznie niektóre
    kontrolery mogą mieć "polecenia serwisowe", które do takich danych
    pozwolą się dostać o ile nie zostały już nadpisane.

    Michoo

  • 54. Data: 2013-01-15 13:10:15
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.01.2013 22:08, Przemek wrote:

    > Niedawno jakiś spec z laboratorium kryminalistycznego w Gdańsku
    > powiedział w wywiadzie dla gazeta.pl, że są w stanie odczytać WSZYSTKIE
    > dane jakie kiedykolwiek były zapisane na twardym dysku, jeśli tylko nie
    > jest on fizycznie zniszczony, więcnieznaszsię :P

    Nom. Od dawna wiadomo, że istnieją dyski o nieskończonej pojemności,
    wejdą do sprzedaży jak tylko skończą się robić mapy badsektorów.

    Masz może jakiegoś linka? - chętnie się pośmieję.

    Michoo

  • 55. Data: 2013-01-15 13:18:17
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 14.01.2013 04:09, chwdp wrote:

> [...]
    > Bardzo mnie ciekawi jak realizowana jest funkcja secure erase ze dziala
    > natychmiast. wyobrazam sobie ze na kazdy sektor rownoczesnie podane jest

    Jak już pisałem myślę, że będzie to tylko oznaczenie sektorów jako
    pustych na etapie kontrolera (discard/trim), potem kontroler "w wolnym
    czasie" czyści ("resetuje") takie bloki aby były gotowe do zapisu.

    > a wlasciwie dlaczego przy nadpisywaniu stosuje sie zera? nadpisanie
    > jedynkami jest nieskuteczne?

    Poczytaj o pamięciach FLASH - tam jest tak, że pamięć się "resetuje" na
    poziomie bloku, albo "zapisuje" na poziomie bitu/bajtu/-ów. 0, czy 1 ma
    znaczenie tylko umowne (często jest to fizycznie "0", ale czytane jako
    logiczne "1").

    Michoo

  • 56. Data: 2013-01-15 18:43:18
    Od: chwdp <h...@i...yfd>

    > Jak już pisałem myślę, że będzie to tylko oznaczenie sektorów jako
    > pustych na etapie kontrolera (discard/trim), potem kontroler "w wolnym
    > czasie" czyści ("resetuje") takie bloki aby były gotowe do zapisu.

    ale w jakim wolnym czasie? w sensie gdy karta jest zasilana w urzadzeniu
    i teoretycznie nic sie nie dzieje i ona se tam cos zapisuje w tle ?

  • 57. Data: 2013-01-15 20:46:25
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "chwdp" napisał w wiadomości grup
    > ale w jakim wolnym czasie? w sensie gdy karta jest zasilana w urzadzeniu i
    > teoretycznie nic sie nie dzieje i ona se tam cos zapisuje w tle ?

    Jak masz włączony komputer i dysk nie musi pracować. Trim nie sprawdza się w
    niektórych przypadkach, ale zaraz odezwą się fanatycy (apple już nie jest
    "cool" to chwalą SSD).

  • 58. Data: 2013-01-16 09:06:28
    Od: chwdp <h...@i...yfd>

    W dniu 2013-01-15 20:46, qwerty pisze:
> [...]
    >
    > Jak masz włączony komputer i dysk nie musi pracować. Trim nie sprawdza
    > się w niektórych przypadkach, ale zaraz odezwą się fanatycy (apple już

    ale ja nie pisalem o dysku tylko o karcie sd!

  • 59. Data: 2013-01-16 18:25:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 16.01.2013 09:06, chwdp wrote:
> [...]

    W typowych przypadkach użytkownika "interaktywnego" daje sporo - klikasz
    "usuń plik" - system każe TRIMnąć odpowiednie sektory: od razu ich
    odczyt wygląda jak puste, zanim użytkownik zdąży wyjść z menu i zrobić
    kolejne zdjęcie to te stare zostaną już wyczyszczone i dorzucone do puli
    pustych.

    Bez TRIMa w momencie usunięcia pliku zwolnionych zostaje kilka sektorów,
    potem dopiero przy zapisie zostają zwolnione kolejne w momencie
    nadpisywania. W efekcie łatwo o sytuację w której zapis czeka na
    wyczyszczenie sektora bo się skończyły wolne.

    > ale ja nie pisalem o dysku tylko o karcie sd!

    A karta SD to myślisz, że czym jest?

    Jest sobie producent pamięci, np samsung - robi krzem. Potem bierze się
    krzem, podłącza pady i zalewa całość w obudowę do lutowania na płytce
    drukowanej (telefony, palmtopy, pendrive, dyski SSD) albo nakleja
    kontroler, podłącza do niego pamięć i zalewa w obudowie karty SD/MMC/etc.

    Tu masz wnętrze kart SD:
    http://bunniestudios.com/blog/images/microsd_lineup.
    jpg

    Dysk SSD to kilka-kilkanaście takich układów podpiętych do wspólnego
    kontrolera.

    Michoo

  • 60. Data: 2013-01-16 21:16:38
    Od: nrtrt <n...@d...pl>

    W dniu 2013-01-13 22:49, PK pisze:

    > Do XP włącznie:
    > - quick: nadpisanie tablicy alokacji,
    > - full: szukanie badów i quick j/w
    >
    > Z tego co wiem, w W7 i W8 jest tak samo.

    Nie masz racji

    "The format command behavior has changed in Windows Vista. By default in
    Windows Vista, the format command writes zeros to the whole disk when a
    full format is performed. In Windows XP and in earlier versions of the
    Windows operating system, the format command does not write zeros to the
    whole disk when a full format is performed. "

    źródło:

    http://support.microsoft.com/kb/941961

    Po polsku nie znalazłem.

    --