  • 21. Data: 2012-06-22 10:33:43
    Temat: Re: jaki ssd
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Chris napisa?(a):

    > To znaczy że nie wiesz jak poprawnie powinien działać dysk SSD :)

    A Ty wiesz? Oświeć mnie ;)

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 22. Data: 2012-06-22 10:58:33
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    januszek nabazgrał(a):

    > Chris napisa?(a):
    > Cokolwiek to jest ;) Proszę, master, oświeć mnie, please, please, tak
    > głodnym tej tajemnej wiedzy ;)

    System Win XP nie ma wsparcia dla dysków SSD ale z czego co widzę to z tobą
    i tak nie da się normalnie dyskutować bo i tak wiesz swoje.

    Przykłady:

    Windows XP nie radzą sobie z tworzeniem prawidłowego rozmiaru jednostki
    alokacji - w dyskach SSD offset (początek alokacji pliku) instalator Windows
    XP lokalizuje w 63 sektorze, co sprawia, że przy (przykładowo) rozmiarze
    jednostki alokacji 4096 B dane mogą fizycznie zajmować nawet dwa razy więcej
    miejsca, niż wynika to z ich rzeczywistego rozmiaru. Dzieję się tak dlatego,
    że każdy plik o wielkości poniżej 4096 B zajmuje nie jeden, a dwie jednostki
    na dysku.

    Windows XP i dysk SSD nie jest to zbyt dobre połączenie.Pamięci stosowane w
    dyskach SSD wymagają aby przed wpisaniem nowej wartości stara zawartość
    danej komórki była wymazana. W przypadku dysków magnetycznych, gdy usuwałeś
    plik z dysku wystarczyło aby system zaznaczył że dany plik nie jste już
    używany,różne systemy plików robiły to w inny sposób, poprzez zmiane nazwy
    pliku, zmiane któregoś z atrybutów w strukturze opisującej plik, modyfikacje
    bitmapy lub b-tree opisującego strukture dysku. W przypadku dysków SSD to
    nie wystarcza jak już powiedziałem, sama zawartość musi zostać wymazana.
    Producenci dyskó wprowadzili więc nową komende do protokołu ATA zaznaczjącą
    iż dany fragment dysku jest nie używany i w wolnej chwili można go wymazać.
    Instrukcja nazywa się TRIM. Większość obecnie produkowanych dysków obsługuje
    TRIM w innych potrzebna jest aktualizacja firmware aby go dodać. Gorzej jest
    o obsługe TRIM od strony systemu operacyjnego. Windows XP oraz Vista nie
    wiedzżą nic o TRIM dopiero w Windows 7 i Windows Server 2008 R2 została
    dodana obsługa tej komendy. W przypadku linuxa potrzebujesz jądro w wersji
    2.6.33 oraz system plików ext4 lub btrfs Jaki jest rezultat braku wsparcia
    tej komenty w systemach spadek prędkości zapisu, spada ona prawie o połowe.

  • 23. Data: 2012-06-22 11:16:37
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Chris napisa?(a):

  • 24. Data: 2012-06-22 11:27:01
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/06/2012 09:58, Chris wrote:
> [...]
    > btrfs Jaki jest rezultat braku wsparcia tej komenty w systemach spadek
    > prędkości zapisu, spada ona prawie o połowe.

    Czyli mamy tutaj teoretyzowanie kogoś, kto dysku w SSD XP nie miał vs.
    dwie osoby, które od dłuższego czasu używają takowego bezproblemowo.

    OK, wygrałeś.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 25. Data: 2012-06-22 11:27:28
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/06/2012 08:19, Chris wrote:
    > kamil nabazgrał(a):

    > Zawsze się jakiś wyjątek znajdzie :)

    Zawsze też znajdzie się teoretyk-gawędziarz, który wie lepiej. ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 26. Data: 2012-06-22 11:34:58
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 21/06/2012 17:06, Rafal Lukawski wrote:

    > Opinie o SSD pochodzą z dwóch źródeł
    > - od osób, które ich nie mają - są krytyczne
    > - od osób, które je posiadaja - są pozytywne.
    >
    > tak na 98%

    Dowiemy się pewnie za chwilę, że to wmawianie sobie trafnego zakupu
    pomimo problemów i utraty danych co najmniej raz w miesiącu.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 27. Data: 2012-06-22 11:45:18
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    kamil nabazgrał(a):

    > Czyli mamy tutaj teoretyzowanie kogoś, kto dysku w SSD XP nie miał vs.
    > dwie osoby, które od dłuższego czasu używają takowego bezproblemowo.
    > OK, wygrałeś.

    Miałem i zrezygnowałem z SSD, teraz w laptopie mam SSD ale już W7 i to
    działa.

  • 28. Data: 2012-06-22 11:46:03
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    januszek nabazgrał(a):

    > Chris napisa?(a):
    > Przespałeś, chyba fakt, że producenci dysków są świadomi tego, że nie
    > każdy system wspiera TRIM i wprowadzili do kontrolerów funkcje garbage
    > collection. Niektórzy zrobili z tego nawet merketingowy atut:
    > http://pclab.pl/news43753.html
    > j.

    Ciągle jest to nakładka która nie przekłada się na pełną wydajność dysków
    SSD choć już jest postęp.

  • 29. Data: 2012-06-22 11:47:04
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    kamil nabazgrał(a):

    > Zawsze też znajdzie się teoretyk-gawędziarz, który wie lepiej. ;-)

    Ten teoretyk widział więcej sprzętu przez miesiąć niż ty przez całe życie
    ... sorry ale dalej baw się w teorie i fora onetu.

  • 30. Data: 2012-06-22 12:04:41
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/06/2012 10:47, Chris wrote:
    > kamil nabazgrał(a):

    > Ten teoretyk widział więcej sprzętu przez miesiąć niż ty przez całe
    > życie ... sorry ale dalej baw się w teorie i fora onetu.

    Pracujesz w serwisie komputerowym? Bo ja już z 10 lat siedzę w IT, z
    czego przez trzy wdrażałem systemy w dla British Telecom szpitali w
    całym kraju..

    Mamy dalej porównywać siusiaki, czy przyjmiesz do wiadomości że naprawdę
    nie wymieniam mojego dysku na gwarancji co kilka tygodni?

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net