  • 1. Data: 2009-11-10 16:25:51
    Temat: jaki najtanszy akumalator na 100W jako zasilanie awaryjne do micro-ATX?
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,
    Potrzebuje stworzyc zasilanie awaryjne do plyty micro-ATX, ktora w
    stresie pobiera maksymalnie 100W, zasilanie poprzez pisoPSU 12V,
    ewentualnie 19V

    w idle system zuzywa 25W i aku w idle powinien wytrzymac 30minut, ale
    powinien byc przystosowany do ewentalnego obciazania 100W

    zastanawialem sie na aku zelowymi, ale mysl ze bede musial je wymieniac
    co 2-3 lata, powoduje ze na nie sie chyba nie zdecyduje

    co mozecie zaproponowac, moze jest gotowe rozwiazanie do kupienia cos na
    li-jon?

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-11-10 16:38:06
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "R.M." <f...@g...com> wrote in message news:hdc1d2$864$2@news.vectranet.pl...
> [...]
    > co 2-3 lata, powoduje ze na nie sie chyba nie zdecyduje
    >
    > co mozecie zaproponowac, moze jest gotowe rozwiazanie do kupienia cos na

    baterie z laptopa?
    a ogolnie to caly laptop poprostu
    ale i tak czeka cie wymiana co 2-3 lata

  • 3. Data: 2009-11-10 17:57:36
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > baterie z laptopa?
    > a ogolnie to caly laptop poprostu
    > ale i tak czeka cie wymiana co 2-3 lata

    hmm a jak to jest jesli uzywam laptopa sporadycznie, lezy sobie i bateria sie
    rozladowuje (laptop chyba dba by nie rozladowala sie do zera). Czy malo uzywany
    laptop a kontkretnie jego bateria tez starzeje sie tak szybko?

  • 4. Data: 2009-11-10 19:00:49
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie

  • 5. Data: 2009-11-11 00:12:28
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 10 Nov 2009 17:25:51 +0100, R.M. napisał(a):

> [...]
    > co 2-3 lata, powoduje ze na nie sie chyba nie zdecyduje
    >
    > co mozecie zaproponowac, moze jest gotowe rozwiazanie do kupienia cos na
    1. Dla li-ionow bedziesz potrzebowal ladowarki-zasilacza z odpowiednim
    profilem ladowania (glownie napiecia) i BMSa (min 3 ogniwa) . Wez lepiej
    LiMnO2, sa troche bezpieczniejsze, w razie padaczki zabezpieczen trudniej
    je zalatwic.
    2. Najtansze i li-ion to na razie jeszcze rozlaczne terminy.
    3. Aku zelowe popracuje i 5 lat albo wiecej, o ile nie bedzie non-stop
    cyklowane . Sa odporniejsze niz AGMy, ale ty zadasz rozladowania pradem
    ponad 2C dla rozwiazania minimum, a tego zelki nie za bardzo lubia. Albo
    AGM, albo zelka tylko sporo wieksza.
    4. Do aku olowiowych 12V sa gotowe zasilacze ATX (a w zasadzie miniITX)
    ktore np. potrafia wylaczyc w kontrolowany sposob komputer przed
    zadzialaniem ogranicznika rozladowania (tzn. maja odpowiednie do aku
    olowiowych progi napiec), jak rowniez wlaczyc go z powrotem.
    5. Temat niedawno przerabialem, mniej wiecej z wymaganiami jakie ty masz
    tylko czas podtrzymania mialem min. 4h :) Kupilem AGMa Panasonic 42Ah. W
    twoim wypadku 12-17Ah powinno ze sporym zapasem wystarczyc. Koszt okolo
    100-150zl.

    O ile masa nie jest krytyczna, IMO nie warto sie w li-iony bawic. Sa
    inne, sprawdzone, najtansze rozwiazania.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 6. Data: 2009-11-11 07:59:47
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Jaroslaw Berezowski wrote:
> [...]
    > zadzialaniem ogranicznika rozladowania (tzn. maja odpowiednie do aku
    > olowiowych progi napiec), jak rowniez wlaczyc go z powrotem.

    chodzi o akumulatory samochodowe kwasowo-olowiowe?
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Akumulator_kwasowo-o%C5
    %82owiowy

    ile wynosi czas uzytkowania takich aku? biorac zalozenia, takie ze aku
    caly czas bedzie podtrzymywany, a rozladowywany tylko kilka razy w roku

    gdzie mozna kupic ten zasilacz ATX, ktory sam wlacza/wylacza PC w
    zaleznosci od napiecia na aku?

  • 7. Data: 2009-11-11 08:18:55
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Jaroslaw Berezowski wrote:

    > 4. Do aku olowiowych 12V sa gotowe zasilacze ATX (a w zasadzie miniITX)

    i jeszcze sie zastanawiam, ze przy 100W i 12V to musialby byc prad 10A,
    i mysle czy nie lepiej byloby zrobic to na 19V wtedy prad max. bylby ok 5A

  • 8. Data: 2009-11-11 08:59:01
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Jaroslaw Berezowski wrote:

> [...]
    > tylko czas podtrzymania mialem min. 4h :) Kupilem AGMa Panasonic 42Ah. W
    > twoim wypadku 12-17Ah powinno ze sporym zapasem wystarczyc. Koszt okolo

    chyba znalazlem, chodzi Ci o to?
    http://www.mini-box.com/M3-ATX-DC-DC-ATX-Automotive-
    Computer-car-PC-Power-Supply?sc=8&category=981

    po przeczytaniu instrukcji, wynika ze to sie podlacza do akumulatora,
    posiada zlacze serial, dzieki ktoremu mozemy programowac shutdown, ok
    wszystko jasne ...

    ale powiedzmy kupie akumulator samochodowy na 12V, to w jaki sposob mam
    go zasilac?

  • 9. Data: 2009-11-11 10:36:29
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 11 Nov 2009 09:59:01 +0100, R.M. napisał(a):

    > chyba znalazlem, chodzi Ci o to?
    > http://www.mini-box.com/M3-ATX-DC-DC-ATX-Automotive-
    Computer-car-PC-
    Power-Supply?sc=8&category=981
    Raczej o M2. Temu np. brakuje ATX12V.

    > ale powiedzmy kupie akumulator samochodowy na 12V,
    Nie samochodowy :) Jeden z VRLA, dla zakresu pradu wyladowania jaki
    planujesz raczej AGM.

    > to w jaki sposob mam
    > go zasilac?
    Zasilacz buforowy, np. Mean Well (ja wzialem Merawexa Cameleona B).
    Albo kupic zasilacz ATX z opcja buforowa, wtedy on wszystko zalatwia (ma
    wyjscie na aku na zewnatrz). Ja wolalem M2 + zewnetrzny zasilacz
    buforowy, bo to opcja bezwentylatorowa.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 10. Data: 2009-11-11 13:31:53
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Jaroslaw Berezowski wrote:

> [...]
    > Albo kupic zasilacz ATX z opcja buforowa, wtedy on wszystko zalatwia (ma
    > wyjscie na aku na zewnatrz). Ja wolalem M2 + zewnetrzny zasilacz

    ok, dziekuje